-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
SAAS
Dropper investorer:
– Flere bør gjøre som oss
Mimir-gründerne startet selskapet mens de studerte. Få måneder senere var de «breakeven».

Mimir lager en AI-agent for kundeservice spesialisert mot nettbutikker. Løsningen henter informasjon fra de ulike systemene den enkelte nettbutikk bruker og agenten kan utføre handlinger for kundene som henvender seg.
– Det eneste nettbutikken skal gjøre er å følge opp AI-agenten, sier Jørgen Halse.
Sammen med Jens Kristoffersen og Øyvind Monsen startet han selskapet mens de tok master i datateknologi ved NTNU.
Våren 2024 leverte de masteren og da hadde selskapet også klar en MVP. Siden da har trioen jobbet «fulltid pluss».
– Mesteparten av tiden har gått og går til bygging av produktet. Vi har konstant 2,5 utviklere som jobber, sier Kristoffersen.
Alle de tre gründerne har teknisk bakgrunn.
Gründertrioen ønsker å løfte frem denne måten å bygge selskaper, uten eksterne investorer og med fokus på tidlige inntekter. Shifter har tidligere skrevet om en rekke selskaper som bygger selskap uten eksterne investorer - såkalt bootstrapping, deriblant helseselskapet Medy.
– Vi hører at mange oppstartsselskaper er veldig fokusert på å få inn investorer. Vi tenker dette er en mye bedre måte å bygge selskaper på, gjennom å få inntekter så fort som mulig, sier Kristoffersen.
De forteller samtidig at noe ekstern kapital har det vært - tilskuddet fra Innovasjon Norge kom godt med i oppstarten.
– Men gjennom å vente med eksterne investorer, står vi i en sterkere posisjon dersom vi ønsker å hente kapital til vekst senere, sier Halse.
De oppfordrer flere gründere til å gjøre som dem:
– I en AI-verden er det mulig å få millionomsetning fort uten å hente penger. Vi tror flere team bør gjøre som oss, og heller hente penger som et strategisk verktøy senere i løpet og ikke som et mål i seg selv, sier Halse.
Landet nær 20 avtaler
Høsten 2024 fikk selskapet 2-3 pilotkunder. Gründerne forteller at var «breakeven» i november samme år som de startet.
AI-agenten er nå i bruk hos 15-16 nettbutikker, og fire til er klare til å ta den i bruk.
Selskapet selger abonnement på tjenesten, og får dermed gjentakende inntekter. Selskapet har mål om fem millioner i årlige gjentakende inntekter i løpet av 2025, noe som er en dobling fra juli.
Løsningen er også i bruk i utlandet, både gjennom norske butikker som har avdelinger i flere land og direkte avtaler med utenlandske butikker.
– Snart går vi live i Sverige, Danmark, Frankrike og Finland, sier Halse.