Nytt om navn

Ansetter CEO på 19 år: Mål om å bryte 100 millioners-grensen i år

SaaS-selskapet Metric ansetter Victor Helgeland som øverste leder og sikter mot 100 milioner i årlige gjentakende inntekter innen oktober. 

Victor Helgeland, ny CEO i Metric.
Victor Helgeland, ny CEO i Metric
Publisert Sist oppdatert

Victor Helgeland er en av medgründerne i selskapet og har tidligere vært salgs- og markedssjef. Nå overtar Helgeland som administrerende direktør. 

Han er 19 år og startet i selskapet som 17-åring. 

– Hva tenker du om å lede et selskap i vekst i så ung alder? 

– Jeg tror det er ganske unikt. Jeg har virkelig fått rom til å vokse de siste årene. Å lede selskapet handler for meg om å være hyperfokusert på det vi skal oppnå som team. Det har jeg vært helt fra starten, i flere av kjerneoperasjonene vi har i dag – og det føles naturlig å fortsette i den retningen. Jeg ser på rollebyttet som en stor tillitserklæring fra medgründerne mine, særlig Amir, som jeg fortsatt jobber tett med, sier Helgeland. 

Han skal lede Metric videre ekspansjon med et sterkt fokus på produktinnovasjon, merkevarebygging og global organisk vekst, melder selskapet i en pressemelding. 

Metric har utviklet en AI-plattform for automatisering av markedsføring rettet mot det internasjonale e-handelsmarkedet. Plattformen er spesielt tilpasset Shopify-bedrifter, som inkluderer fem millioner nettbutikker i hele verden. 

I fjor sommer hentet selskapet ti millioner, der Marketer Technologies ledet an runden. 

– Svært optimistiske

– Vi er svært optimistiske for veien videre for Metric. Victor har visjonen, kompetansen og ledererfaringen som trengs for å løfte selskapet til neste nivå, og resten av teamet er topp motiverte til å støtte hans ambisiøse planer, sier Amir Habhab, tidligere CEO i Metric og nåværende CEO i Marketer – Metric sin største aksjonær.

Siden oppstarten i 2024 har Metric oppnådd 2,5 millioner dollar i årlig gjentakende inntekter og har et mål om 10 millioner dollar i gjentakende inntekter innen oktober 2025. Det utgjør henholdsvis 26 millioner og 104 millioner kroner. 

Selskapet forteller at en viktig del av strategien er full åpenhet – ved å offentliggjøre mål og publisere ukentlige oppdateringer gjennom egne åpne kanaler på faktisk fremdrift.

– Vi optimaliserer nå alle deler av driften ved å spisse vårt kommersielle tilbud, forbedre produktfunksjoner, styrke salg og markedsføring, forbedre kundebetjening, samt skalere teamet, sier Helgeland.

Fokus på kjernemarkedene

– Vi beholder vårt hovedfokus på kjernemarkedene i USA, Canada, Storbritannia og Australia - i tillegg til utvalgte kunder her hjemme. Også er det kanskje noe unorsk over det, men vi blir både inspirert og motivert av situasjonen med full åpenhet mot markedet om våre resultater fremover, sier Helgeland. 

– Hva er den største forskjellen mellom din tidligere rolle og nå som CEO?

– Den største forskjellen er at jeg nå jobber mer helhetlig og med hovedfokus på produkt. Før var det 100 prosent kommersielt – nå balanserer jeg det med dypere eierskap til produkt, roadmap, posisjonering og strategi på tvers av hele selskapet.

– Hvordan skal dere sikre så høy vekst i år?

– Produkt og små team. Vi har et ekstremt stort produkt roadmap som rulles ut de kommende månedene, med features som er svært etterspurt blant kundene. Små team med high impact, for eksempel er salg og markedsføring bare 6 personer og likevel produseres innhold, mediekjøp og salg som et team på 15. 

Tredoble vekst uten økte kostnader 

– Hvilke grep må på plass for at dere skal nå 10 millioner dollar i årlig gjentakende inntekter innen oktober?

– Vi skalerer selvregistreringen på hovedproduktet og kommersialiserer mobilappen. Med økte markedsføringsaktiviteter sikter vi på å tredoble kundeveksten uten å øke kostnaden per kunde. Vi vil også ha økt fokus på systemer og volum på kundestøtte for å maksimere verdien til hver kunde. Interne AI systemer er i fokus her for å håndtere en kundebase på flere tusen, sier Helgeland.