Administrerende direktør Ellen Amalie Vold i Norsk Venturekapitalforening og investor Magda Lukaszewicz i Balderton.

Økt appetitt for norsk tech i internasjonal venture

Noen av verdens fremste venturekapitalister satser tungt på norsk teknologi. Særlig på to områder er norske startups «utrolig godt posisjonert», mener Baldertons sjef i Norden, og hinter om nye investeringer med det første.

Publisert

Softbanks ferske milliardinvestering i Kahoot spås å bli et gjennombrudd for norsk teknologi i internasjonal venture. Store fond fra alle verdens hjørner har i lang tid fulgt med på utviklingen her på berget, og nysgjerrigheten er i ferd med å materialisere seg.

Nylig ble det kjent at Peak Capital vil øke investeringstakten i Norden, og etablerer et eget kontor i Oslo. Ikke ulikt det canadiske Arctern gjorde i fjor. I tillegg har tungvektere som Peter Thiels Founders Fund satset penger på strømselskapet Tibber og hybridspillplattformen PortalOne. Sistnevnte har også fanget oppmerksomheten til Coatue Management, med Arielle Zuckerberg i spissen.

Dessuten er Shifter kjent med at venturearmen til storbanken Citi for tiden sonderer oppstartsterrenget i Oslo. Det gjør også Europas ledende ventureselskap Balderton, som har investert i størrelser som Revolut, Betfair og MySQL.

– Vi har sett en jevn økning i interessen fra internasjonal aktører de siste årene. De investerer mer kapital og i flere norske selskaper, år for år, sier administrerende direktør Ellen Amalie Vold i Norsk Venturekapitalforening (NVCA).

Folk på bakken

Hun viser blant annet til en undersøkelse fra i vår utført av Menon Economics om risikokapital i det norske markedet. Argentums seneste rapport viser også at andelen investeringer i Norden gjort av ikke-nordiske aktører har økt fra skarve tre prosent i 2008 til 34 prosent og ny rekord i fjor.

– Det er veldig bra, for vi trenger internasjonal kompetanse, kapital og nettverk for å utvikle det norske miljøet videre. Nettopp derfor har norske aktører, både gründerne og investorene, hatt et økt internasjonalt fokus de siste årene, forteller Vold.

– Mange av fondene har folk på bakken utenfor Norge og flere og flere gründere blir bevisst på at de må ha en internasjonal strategi og å skaffe seg et nettverk utenfor landegrensene. Det ser vi på som en positivt og viktig del av utviklingen av økosystemet.

Sterkest i Skandinavia

Blant de internasjonale tungvekterne med folk på bakken i Norge, er nevnte Balderton.

– Vi har kommet langt i diskusjoner med et par startups i Norden. Hold utkikk de kommende månedene, sier Magda Lukaszewicz, som har ansvaret for det London-baserte selskapets aktiviteter i nord.

Utviklingen i det norske markedet er ifølge henne sterkere enn i de øvrige skandinaviske landene.

– Vi ser at økosystemet vokser, både med flere entreprenører og investorer. Innen såkorn og serie A, der vi først og fremst investerer, er Norge allerede på nivå med fjorårets volumer når det gjelder hentet kapital, noe som er veldig positivt, sier hun.

To sektorer skiller seg ut

Lukaszewicz besøker normalt Norge flere ganger årlig, men reiseaktiviteten er naturlig nok kraftig redusert nå. Det betyr imidlertid ikke at Balderton vil avstå fra å investere i regionen den kommende tiden.

– I teorien burde det gjør investeringer mer lokale, men vi har nå gjort et flertall investeringer uten å ha truffet gründerne fysisk, selv om det er litt vanskeligere, forteller hun.

Lukaszewicz peker særlig på to områder hvor Norge skiller seg ut i mengden, selv innad i det nordiske markedet: bærekraft og energi.

– Jeg har sett mange norske startups som er tankeledere innen bærekraft, og bevisstheten rundt bærekraft er høy blant norske forbrukere, noe som gjør det til et bra testmarked. Jeg tror at Norge er utrolig godt posisjonert innen energi og bærekraft, og vi har sett flere riktig skarpe team på dette området i det siste, sier hun.

Gode testmarkeder

– Hva kan gjøres i Norge for å bli mer attraktiv for internasjonal kapital?

– Tenk enda større og internasjonalt. Mange norske startups ser Sverige som sitt neste marked, og svenskene ekspanderer i Norge. Jeg tror at det er gode testmarkeder, men jeg tror også at det er viktig å reise ut av Norden fort, sier hun.

– Jeg skulle gjerne sett at flere norske entreprenører satset på en bredere internasjonal ekspansjon tidligere, og mer aggressivt. Det er få bransjer der det er mulig å bygge store selskaper på hjemmemarkedet, spesielt i Norden, så å ta seg ut er ofte en av grunnpilarene for rask vekst, legger hun til.