Mathias Mikkelsen i Memory.

Norsk tech dropper USA: «Vi må fortsatt tenke stort. Men det kan gjøres fra Norge.»

Memory-gründer Mathias Mikkelsen hadde droppet å flytte til Silicon Valley om han hadde startet på nytt i dag, mens SafetyWing-gründer Sondre Rasch mener fordelene med å ha base i San Francisco blir stadig færre. USA er ikke det det en gang var for utvikling av nye teknologibedrifter.

Publisert

Unge, europeiske teknologibedrifter venter stadig lenger med å åpne kontor i USA, viser en ny undersøkelse gjennomført av det anerkjente investeringsselskapet Index Ventures. Og når de først reiser over dammen, er motivasjonen en helt annen nå enn for kun fem år siden.

Den samme trenden gjelder norske selskaper, ifølge tidligere Silicon Valley-sjef for Innovasjon Norge, Gro Eirin Dyrnes.

– I 2014 og 2015 så vi at startups nærmest bestemte seg for å flytte selskapet til Silicon Valley før markedet eller produktet var validert. Det førte nok til store, og tildeles unødvendige kostnader for mange.

Hun peker på flere grunner til at trenden nå er moderert; det norske økosystemet har utviklet seg betydelig og det er flere seriegrundere, mens investorer og partnere har de nødvendige ressursene til bygge i hjemmemarkedet.

– Det synes å være større bevissthet omkring at man utsetter seg for større konkurranse om posisjon, kunder, markedsandeler og talent, så vel som høyere kostnader og økt risiko forbundet med å være i flere legale regimer. Jeg tror også det har mer status å være grunder i Norge i dag enn for 5-10 år siden, hvilket kan være et insentiv ved siden av muligheten til å lykkes, sier hun.

Gro Eirin Dyrnes jobbet i mange år i Nordic Innovation House i Silicon Valley.

De viktigste funnene

Ifølge undersøkelsen er europeiske selskaper nå både bedre finansiert, har flere kunder og organisasjonene er større når de vurderer utvidelse til USA.

Dessuten er begrunnelsene for en slik utvidelse helt andre enn for 10 år siden. Nå er motivasjonen kommersiell, altså er det kundetilgangen som i hovedsak driver utvidelsen, mens tilgangen på talenter og investorer før var de sterkeste insentivene.

Den teknologiske utviklingen har også spilt en sentral rolle, ifølge rapporten. Mens fysisk tilstedeværelse tidligere var avgjørende, selv for et nettbasert selskap, har selskaper som King, Supercell, og TransferWise fått stor oppslutning i USA ved hjelp av heldigital distribusjon. Dermed har de nevnte beholdt sine hovedkvarter i henholdsvis Sverige, Finland og Storbritannia.

Den samme teknologiske utviklingen gjør at andre markeder enn det amerikanske byr på større muligheter og mindre konkurranse, særlig innen b2b. Rapporten viser til iZettles suksess i Europa og Latin-Amerika før det ble kjøpt av Paypal. Særamerikanske reguleringer forsterker effekten: eksempelvis holder den hurtigvoksende digitale legetjenesten Kry seg fortsatt til Europa.

På toppen av det hele peker rapporten på at den rivende utviklingen i europeisk tech i stadig større grad lokker amerikanske penger ut av USA. Denne effekten forsterkes av at VC-miljøet i Europa nå er langt mer utviklet enn for få år siden. Dermed svekkes behovet for en amerikansk tilstedeværelse ytterligere.

Solgte alt, flyttet til USA, og kom tilbake

– Ting var annerledes da jeg flyttet over, og det var kanskje derfor jeg var så bastant. Startup-livet i Norge var ikke-eksisterende, sier Memory-gründer Mathias Mikkelsen.

Han er i allemennmediene kjent for å være den som solgte alt han eide og flyttet til et kott i Silicon Valley for å satse alt på eget gründerprosjekt.

– Det er en grunn til at vi kom tilbake. Det vokser så utrolig fort her borte, sier han nå.

Mathias Mikkelsen i Memory ved Akerselvas bredder.

I dag er selskapet spredt rundt om i verden. Omtrent halvparten er i Oslo, inkludert han selv og hovedkontoret. Resten sitter i Ukraina, India, USA, Canada og London.

Han mener funnene i rapporten til Index Ventures gir all mulig mening.

– Det er fortsatt gode grunner for å dra til Silicon Valley. Jeg merket at man må være der for å få hjelpen som er der. Ett møte blir til tre nye, og det skjer «face to face». Det store spørsmålet er om du trenger de møtene. Det har kanskje endret seg.

Internasjonalt, men ikke nødvendigvis amerikansk

Han presiserer at det er mange nyanser i dette, og at det i stor grad kommer an på hva man driver med.

– Med SaaS, som er hyper-skalerbart, er det egentlig ingen grunn til å være akkurat der. Da handler det om partnerskap og salg. Vi har faktisk en amerikansk selger som flyttet tilbake til Oslo etter et år der borte - men er fortsatt ansvarlig for USA, forteller han.

– Men la meg være veldig tydelig: det er fortsatt ekstremt viktig for norske bedrifter å se til utlandet. Men London kan være vel så smart som Silicon Valley.

– Det er viktig at folk ikke får et norsk perspektiv. Vi må fortsatt se til utlandet og tenke stort. Men det kan gjøres fra Norge, sier Mikkelsen.

Superhot

Han understreker at det er elementer i en selskapsreise hvor den beste kompetansen fortsatt ligger i Silicon Valley. Dette knytter seg særlig til vekst, mener han.

– Men man må vurdere hvilke ting de er så gode på at det er verdt å flytte. Gode designere og programmerere finnes i Norge og Europa, for eksempel.

Dessuten bekrefter han funnene som sier at amerikanske øyne ser til Europa.

– Europa, Skandinavia og Norge er superhot. Det ser vi på interessen hos oss. De største navnene følger med på den norske scenen.

– Hadde du dratt til Silicon Valley i dag, om du skulle starte på nytt?

– Jeg hadde nok dratt dit i dag også. Men jeg hadde ikke flyttet.

Lurt, ikke nødvendig

Safety Wing ble gründet av Sondre Rasch, Sarah Sandnes, og Hans Kjellby i 2017, og er et av få nye, norske selskaper som etablert base i Silicon Valley. Selskapet utvikler et sikkerhetsnett for «digitale arbeidsnomader», og tilbyr blant annet en helseforsikring til de som ikke bare har sin arbeidsplass innenfor et lands grenser, men i flere land. Blant investorene er Y Combinator, Nordic Web Venture, og byFounders.

– De to store grunnene til at jeg er her, er nettverket av «founders», den optimistiske kulturen og tettheten av investorer, sier daglig leder Rasch.

Men han er enig i at fordelen med å være i San Francisco er mye mindre nå enn den var før.

– Spesielt fordi mange kule miljøer har vokst opp på internett, som IndieHackers, og i europeiske byer, sier han.

Dessuten er nedsidene blitt verre, mener han, og peker på manglende sikkerhetsnett og politisk polarisering.

– Jeg tror fremdeles det er verdt det å komme hit hvis du kan, fordi jeg tror alt som skjer her, skjer i resten av verden etterpå. Men i motsetning til før, så tror jeg ikke lenger det er nødvendig for å bygge et stort selskap.