-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
kunstig intelligens
NTNU-gründerne ble inspirert i Boston: Lager student-verktøy som skal gjøre deg smartere
«AI gjør oss dummere», advarer forskere ved MIT. Sylferske Juvo vil bevise det motsatte - med et verktøy som tvinger brukeren å tenke selv.

Flere studier viser at AI kan gjøre oss «dummere», og forskere ved prestisjefylte Massachusetts Institute of Technology (MIT) er blant dem som nylig advarte mot at bruken av kunstig intelligens kan svekke kritisk tenkning og hukommelse.
En gruppe NTNU-studenter ved Entreprenørskolen hevder de nå sitter på deler av løsningen, og det uten å fjerne teknologien - tvert imot. Gjennom den ferske oppstartsbedriften Juvo utvikler de nå Useful, et AI-drevet tekstverktøy som skal endre hvordan vi skriver og samarbeider med kunstig intelligens.
– Useful genererer ikke bare tekst for brukeren, men jobber sokratisk sammen med brukeren for å komme frem til de beste løsningene, sier Erlend Borsholm, også utdannet elektroingeniør.
Sammen med sine tre medgründere var han tidligere i år på et tiukers opphold ved Boston University i USA som en del av studieløpet. Gjennom det globale nettverket Venture Café Cambride, ble Borsholm raskt introdusert for forskningen som viste lavere hjerneaktivitet ved bruk av kunstig intelligens.
– Det er bekymringsfullt, for hele poenget med å skrive oppgaver er jo å lære, sier han.
– Vi ville derfor finne ut hvordan man kan bruke AI på en måte som styrker læringen - ikke reduserer den.
– Tvinger fram din egen tenkning
Løsningen ble å gjøre AI-en til en sparringspartner. Useful samler følgelig tekstredigering, chat-funksjon og kunnskapsbase med kilder og annet prosjektmateriale i ett og samme «interface».
Borsholm mener få aktører leverer på dette i dag - og eksemplifiserer bruken:
– For en student fungerer det slik: Du starter i «interfacet» og får hjelp til å komme i gang. Mange sliter med nettopp det, og AI-en gir noen små steg og forslag som får deg i gang, men all informasjon skal komme fra deg selv.
Han fortsetter:
– Underveis kan du sparre med en sidechat, der du kan stille spørsmål som «er denne artikkelen relevant her?» eller «hvordan kan jeg trekke dette inn?». AI-en hjelper deg å reflektere, men det er du som må sette det inn i teksten.
Den skal ifølge Borsholm også være trent på å «holde kjeft» hvis den ikke har svaret.
– Da spør den deg heller tilbake og prøver å finne svaret sammen med deg. På den måten tvinger den fram din egen tenkning, og du lærer mer underveis.
– Merker tydelig at jeg lærer lite av prosessen
Borsholm mener løsningen kan være sentral i en eventuell omstilling av tradisjonell utdanning - som jo flere den siste tiden har tatt til orde for, deriblant et knippe NTNU-forskere som spår en stille død hvis ikke endringen skjer raskt.
– Jeg har selv erfaring med å bruke AI til både interessante og mindre interessante oppgaver, sier Borsholm.
– Og for å være helt ærlig, hender det at jeg lar AI gjøre store deler av de mindre engasjerende oppgavene. Da merker jeg tydelig at jeg lærer lite av prosessen, og mye av verdien ved å løse oppgaven forsvinner.
Juvo-teamet planlegger lansering av en første beta-versjon i slutten av måneden, men tester allerede en foreløpig løsning med testbrukere.
– Vi starter med studenter, fordi det er en målgruppe vi kjenner veldig godt. Det gjør at vi kan teste raskt, få masse feedback og forbedre produktet. Samtidig ser vi at behovet for dette også er stort i arbeidslivet, sier Borsholm.
– Målet vårt er å lage et AI-verktøy som stiller spørsmål, utfordrer deg, og hjelper deg å tenke kritisk. Den skal ikke gjøre oppgaven for deg, men bidra til at du blir bedre selv.
– Gjør det mulig å bygge i et tempo man aldri kunne før
Studentene fullfører utdanningsløpet i 2026, og da planen er å gå «all in» med Juvo.
– Vi kommer til å søke midler, som for eksempel student-støtte, men vi ønsker å være «lean» så lenge som mulig. Vi tror nøkkelen til å lykkes er å bygge et produkt som virkelig løser et konkret problem for en tydelig målgruppe, sier han.
Medgründeren forteller videre om en tidligfase-investor som nylig tok kontakt, men Borsholm hadde i sitt svar vært tydelig på at de ikke ønsket å hente kapital «bare for å gjøre det».
– Det er helt utrolig hvor mye man får til med dagens verktøy. I sommer satt vi, to økonomer og to ingeniører, og programmerte selv. De nyeste AI-verktøyene gjør det mulig å bygge i et tempo man aldri kunne før. Vi hadde aldri kommet så langt uten dem.
Han tror det er i ferd med å skje et skifte i startup-miljøet, i hvert fall merker Borsholm det blant medstudentene.
– Der man tidligere tenkte at man måtte hente kapital og ansette utviklere tidlig, handler det nå om å bygge selv og teste raskt, sier han.
– Mange tenker «la oss se hvor langt vi kommer med de verktøyene vi har først». Det gjelder oss også - vi vil se hvor mye vi kan skape med de ressursene vi har.