oppkjøp

No Isolation solgte egen spinoff etter fire måneder

Komp er solgt, og nå øker veksten på selskapets opprinnelige produkt, forteller den nye sjefen. 

Morten Jørgensen blir ny sjef for No Isolation etter Karen Dolva.
Morten Jørgensen tok over for Karen Dolva i fjor. Nå har han solgt selskapets skjermbrett for eldre.
Publisert Sist oppdatert

På tampen av fjoråret ble det kjent at No Isolation-gründer Karen Dolva gir seg som toppsjef etter åtte år. Parallelt med arvtaker Morten Jørgensens inntreden, blir Kompany AS etablert. No Isolation skiller følgelig ut Komp, selskapets skjermbrett myntet på eldre. 

Fire måneder senere er spinoff'en solgt til svenske Abilia, et datterselskap av MedCap AB, som allerede tilbyr velferdsteknologi for kommunikasjon og sosial interaksjon. 

Fakta om No Isolation:

  • No Isolation AS ble etablert i 2015 av Karen Dolva, Marius Aabel, Matias Doyle.
  • Målet er å redusere ensomhet og sosial isolasjon gjennom utvikling og implementering av brukervennlige kommunikasjonsteknologier. 
  • KOMP: En enkel datamaskin designet for eldre som ikke har erfaring med teknologi. Enheter lar brukerne holde kontakten med familie og venner gjennom videoanrop, bilder og meldinger.
  • AV1: En telepresence-robot designet for barn og unge som er langvarig syke og dermed ikke kan delta fysisk i skolen eller sosiale aktiviteter. Roboten fungerer som barnets øyne, ører og stemme i klasserommet.

Faktaboksen er generert av ChatGPT og desket av Shifter-redaksjonen.

– No Isolation hadde høye ambisjoner med både AV1 og Komp, sier Jørgensen.

Derfor solgte de Komp

Den nye sjefen forteller om en «fantastisk utvikling» gjennom pandemien. 

Selskapet hentet i 2022 90 millioner kroner og ble priset til 310 millioner kroner

– Men vi var fortsatt et lite selskap med begrenset ressurser totalt sett, så det å jobbe med to produkter som retter seg mot to ganske ulike markeder, var krevende.

Jørgensen viser til at AV1, roboten utviklet for barn i skole, selges til offentlig sektor, mens Komp retter seg mot privatmarkedet, både gjennom eget salg og via forhandlere. 

– Komp har gjort det godt, og vokst i både England og Tyskland, og selv om begge produktene er forenlig under paraplyen «å bekjempe sosial isolasjon», krever de veldig forskjellige ting, sier han og fortsetter:

– Dette var en beslutning som var tatt før jeg kom inn. I første omgang var det viktig å sikre en gruppe mennesker som kun jobber dedikert med hvert sitt produkt, men etter hvert besluttet styret å selge ut Komp.

Dette fikk de for salget

Jørgensen forteller videre om diskusjoner med et antall potensielle kjøpere de siste månedene. For salget til Abilia får No Isolation 20 millioner norske kroner.

Han ønsker ikke å dele prisingen av selskapet. 

– Fornøyd? 

– Prisen reflekterer jo det markedet vurderer at selskapet er verdt.

– Det er klart at prising av teknologisektoren generelt ikke er den høyeste akkurat nå. Gitt markedet og den prosessen vi har kjørt, er vi godt fornøyde. Spesielt fordi Abilia er et godt hjem for Komp og dens muligheter for videre å kunne oppfylle sitt oppdrag.

Kompany AS ledes i dag av Espen Liljeblad Ødegård, og i styret sitter blant andre gründer Karen Dolva og investor Espen Agdestein, tidligere styreleder i No Isolation. 

– Vi er veldig glade for å få inn Abilia som ny eier av Komp. Det er et selskap i vekst som ønsker å bygge videre på det arbeidet vi har gjort med å utvikle Komp i No Isolation, spesielt inn mot det offentlige, sier Ødegård til Shifter. 

Krevende spagat

Salget skulle fokusere arbeidet på AV1, noe som ifølge Jørgensen allerede har gitt resultater. 

– I Tyskland har aktive enheter i markedet i første kvartal vokst cirka 15 prosent. I Nederland har vi tilsvarende vokst 18 prosent, sier han. 

No Isolation er i dag til stede i Norge, Sverige, England, Tyskland og Nederland. 

Selskapet har totalt 34 ansatte, hvorav fem sitter i Munich, seks i London og resten i Oslo. 

– Salget av Komp er fortsatt relativt ferskt. Vi har brukt en del tid på å skille de to produktene rent teknisk, hele infrastrukturen bak. Men veksten på AV1 øker veldig.

– Hva konkret har dere gjort? 

– All den tid personene våre rundt omkring på kontorer i Europa har brukt på å selge to produkter, selger de nå kun ett. Selskapet har jo tidligere også vært i en situasjon der ledelsen hele tiden har stått i spagat mellom å jobbe med to helt ulike salg.

– Alt dette bidrar til et tydeligere fokus

No Isolation har etter salget også spisset verdiforslaget på AV1, forteller Jørgensen. 

– Vår ambisjon har tidligere vært å bekjempe sosial isolasjon, men nå har vi en tydeligere verdi overfor kundene våre knyttet til det å levere teknologi og løsninger for å adressere et voksende problem innen skolefravær. 

– Alt dette bidrar til et tydeligere fokus, både internt og eksternt, sier han. 

– Fristende å tenke at tidligere ledelse burde ha gjort dette tidligere?

– Jeg er jo i den privilegerte posisjonen at jeg slipper å tenke de tankene ettersom beslutningen ble tatt før jeg kom inn. Nå har jeg kun fokus på lykkes med AV1.

Selskapet hadde i 2021 inntekter på 63,6 millioner kroner

Året etter falt inntektene til 49,2 millioner kroner, viser årsregnskapet for 2022. 

Tapet samme år var også betydelig høyere, fra 2,9 til 30 millioner kroner. 

Jørgensen ønsker verken å dele fjorårets tall eller forventet omsetning i 2024.