-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
CFO | Biosort
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
kapital
Edtech-veteraner henter 23 mill. etter «ekstrem vekstreise» i USA: – For ett år siden hadde vi 30 lærere på en mailingliste
Nå bruker millioner av barn i USA norske We will write i klasserommet. Gründerne dro likevel hjem for å hente kapital til videre vekst. – For tempoets og kulturens skyld, sier Daniel Senn.
De tidligere Poio-gründerne Daniel Senn og Johannes Stensen gjorde i 2023 comeback som edtech-gründere - etter salget av lesespillet til Kahoot i 2019.
I We will write har de utviklet en «prosessorientert» AI-plattform for skriveopplæring, primært for 1. til 12. klasse.
Med den kan elever skrive korte tekster, gi hverandre tilbakemeldinger og oppleve skriveglede i fellesskap, forklarer Senn.
– Skriving er et stort samfunnsproblem, sier han.
– I USA ser man et forvarsel som kanskje er mer alvorlig enn i Norge. Lærerne har ikke endret seg så mye, men elevene har.
Løsningen ble lansert i USA og Canada i mars i år - og allerede nå brukes plattformen regelmessig av titusener av lærere og millioner av elever, rapporterer gründeren.
– For ett år siden hadde vi 30 lærere på en mailingliste. Nå har over 100 000 lærere brukt oss i klasserommet, sier Senn og legger til:
– Det har vært en ekstrem vekstreise.
Ny kapital
Nå henter We will write også rundt 23 millioner norske kroner, i en finansieringsrunde ledet av nordiske Skyfall Ventures og Spintop Ventures.
Eksisterende engleinvestorer som Johan Brand, Jamie Brooker, Aurora Klæboe Berg, Gaute Godager, Fredrik Schjold og Alexander Lund øker samtidig sine eierandeler i selskapet.
Gründerne sto ifølge Senn i en «luksussituasjon» underveis.
– Det har vært stor interesse, så vi har kunnet velge blant investorer. Vi har verifisert forretningsmodellen tidlig - valgt å ta betalt av skoleeier fremfor foreldre, noe som ofte er vanskeligere, men mer bærekraftig, sier han.
Det var dessuten et viktig poeng for dem, forteller gründeren, ikke å bruke for mye tid på finansiering - og peker på de syv kollegene hans.
– Vi er et lite team og må bruke ressursene på vekst. Vi kunne hentet mer i USA, men valgte nordiske investorer for tempoets og kulturens skyld.
– Uheldige konsekvenser
I Poio lanserte gründerne edtech-løsningen først i Norge - før de reiste ut med lesespillet. De fikk etter hvert erfare hvor dyrt var å gjøre debut i et lite marked.
– Nå startet vi motsatt vei, i et stort marked først - for å få et solid fundament. Vi går globalt neste høst, inkludert i Norge. Vi bruker en flytmodell med gratis inngang og mulighet til å kjøpe mer funksjonalitet, og interessen er allerede stor.
Senn har på reisen med We will write også med seg flere dyrekjøpte erfaringer.
– Vi som har jobbet lenge med teknologi, var nok for optimistiske på at den i seg selv skulle gjøre læring bedre, sier han og utdyper:
– Gamifisering har hatt uheldige konsekvenser. I vår plattform kommer tilbakemeldingen fra mennesker - det er relasjonen mellom lærer og elev som står i sentrum. Mange AI-startups prøver å erstatte læreren, men vi tror ikke på det.
Den nye læringsplattformen er likevel bygget på den nye generasjonens premisser, både hva gjelder flyt og hastighet, forteller Senn.
– Dagens elever er vokst opp med internett og umiddelbar tilbakemelding. Jeg vokste opp med å vente flere dager, sier han og fortsetter:
– For denne generasjonen er det vanskeligere. Med vår løsning får de umiddelbar respons i klasserommet. Læreren får samtidig «superkrefter» gjennom verktøy som analyserer tekstene kontinuerlig, slik at elevene får innsikt i kvaliteten med én gang. Det gjør læringssyklusen mye raskere.
– Opplever større risiko
We will write har så langt ikke brukt en eneste krone på markedsføring.
– Det er et godt tegn at lærerne sprer dette selv. Når de anbefaler det videre, viser det at det fungerer, sier Senn.
Han opplever norske og amerikanske elever som ganske like, men mener lærerne er har ulike insentiver.
– Amerikanske lærere har større frihet til å velge nye metoder. Norske lærere opplever større risiko ved å investere tid i nye plattformer når kommunen kontrollerer tilgangen. Mister de den, mister de også alt innholdet de har laget.
Gründeren erfarer også amerikansk kultur ofte er mer individualistisk, mener mener løsningen ligger i fellesskapet We will write kan tilby.
– Vi må få gruppen til å fungere sammen. Det har vært en stor drivkraft for meg - å inkludere de elevene som ofte tas ut. Overraskende nok elsker også de sterkeste elevene dette, fordi når «når alle blir med» styrkes fellesskapet og klasseromskulturen gjør at skriving som ferdighet får økt status og popularitet.