Edtech

Gjør comeback med ny læringsplattform etter Kahoot-oppkjøpet 

De tidligere Poio-gründerne Daniel Senn og Johannes Stensen har nok en gang flyttet inn i Startuplabs lokaler for å bygge et selskap som skal hjelpe barn og unge med skrivelysten. Det forrige endte med millionsalg.

Før og nå: Daniel Senn og Johannes Stensen i dag (øverst) og i 2018 (nederst).
Publisert Sist oppdatert

– Det er noe med personlighetene våres som trekkes mot dette, sier Daniel Senn, gründer i det nyoppstartede selskapet We Will Write, som denne høsten deltar i akselerator-programmet til DNB NXT og Startuplab

Selv om selskapet er nytt, er både Senn og gründer-kollegaen Johannes Stensen kjente fjes i startup-verdenen – og det er andre gangen de deltar i akselerator-programmet.

Fra før har de nemlig gründet det suksessfulle lesespillet Poio, som i 2019 ble kjøpt opp av Kahoot for 57 millioner kroner. 

Fire år etter oppkjøpet er de igjen på plass i Startuplabs lokaler ved Forskningsparken, og er klare for å bygge noe fra bunnen på nytt. 

– Vi satt omtrent der borte. Så det er samme pulter og samme type plass, sier Senn og peker mot en annen del av lokalet. 

– Som å være hjemme

Mye har naturlig nok endret seg siden sist, og med flere erfaringer i baklommen utvikler de nå et verktøy som skal brukes for å lære større grupper med barn og unge å skrive. 

–  Hvordan føles det å være tilbake her på Startuplab?

– Det er litt som å være hjemme. Vi treffer folk vi kjenner igjen som har fått nye roller eller som har startet noe nytt, svarer Senn. 

Selv om han ikke legger skjul på at de har hatt noen tøffe stunder på Startuplab, var det også nettopp der de opplevde gjennombruddet med Poio: 

– På akkurat denne sofaen traff jeg for eksempel én som sa «Jeg bretter opp armene og hjelper dere», bare måneder før vi skulle lansere Poio. I tillegg hadde vi Startuplab-teamet, som pushet oss til å tenke enda smartere, sier han. 

Godt team

Å fortsatt ha med Johannes Stensen på laget er også en trygghet. 

– Vi stoler på hverandre og har vært gjennom hardt vær før. Det er jo nesten litt ekteskapelig å drive et selskap sammen, og jeg tror det er viktig at man vet hvor man har hverandre i de tøffe periodene, sier Senn. 

Stensen mener de utfyller hverandre godt.

– Daniel er veldig ambisiøs og pusher meg til å gå mye lenger. Noen ganger er han litt for ambisiøs, og da er jeg mer realistisk. Så vi møtes på midten, sier han. 

Selv om det er samme gründerteam, samme lokale og nesten samme pult de jobber ved, er det likevel en del ting som er annerledes denne gangen. 

– Og at det ikke skal være helt likt, er det som gjør det spennende. Vi liker jo alt som er nytt, understreker Senn.

– Jeg tror ikke jeg ville gjort det igjen hvis det skulle være helt likt som sist, fortsetter Stensen.  

– Er det noe som blir lettere denne gangen? 

– Det blir aldri enkelt, og det hadde ikke vært noe gøy om det var det heller. Samtidig er det en økonomisk forskjell, med mer trygghet – både på privaten og i finansieringen av selskapet. Det var helt klart et stress-moment som hele tiden jaget oss sist gang, svarer Senn. 

Vil hjelpe lærere

Poio, som ble startet i 2016, var en app til hjemmebruk for nettbrett som siktet seg mot å vekke leselysten hos yngre barn gjennom spill.  

Det nye selskapet We Will Write er på sin side en nettjeneste som heller skal brukes gruppevis i klasserom. Nettjenesten inneholder en store database med oppgaver som velges utfra hvilket læremål som er aktuelt. Deretter trer spill-delen av plattformen inn og deler elevene anonymt inn i lag. 

Håpet er blant annet å hjelpe sårbare grupper å mestre i klasserommet bedre – og å gi barn og unge skrivelyst.

– Vi har fått unik innsikt om sårbare elevers behov gjennom Poio-reisen. Det å bruke den innsikten til å hjelpe flere barn som strever i skolen oppleves svært meningsfullt. Vi ser at det er fryktelig utfordrende for lærerne å favne hele klasser og å få alle engasjert, forklarer Senn.

Startuplab: Daniel Senn og Johannes Stensen på plass i kjente lokaler.

Dermed er også testgruppen en annen i utviklingsfasen av produktet:

– Tidligere var vi mye inne i barnehager og testet med hvert enkelt barn. Nå tester vi i klasserom for å fange opp dynamikken i en større gruppe, som er mer kompleks, sier Senn.  

De tror også utviklingen som har skjedd de siste årene, kan hjelpe dem med å nå ut til flest mulig.  

–  Skolene har kommet mye lenger med digitaliseringen enn i 2016. Det er mange flere klasser som har en Ipad eller en Chromebook. Så både lærere og elever er klare for et sånt produkt, sier Senn. 

I løpet av den kommende perioden i akseleratorprogrammet er planen å få på plass en pilot i slutten av januar. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.