-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
internasjonalisering
Kaprer USA med uvanlig strategi og «et lite stykke Norge»
Edtech-selskapet We Are Learning dropper den tradisjonelle Europa-ekspansjonen. Satser på USA med en uvanlig og opportunistisk tilnærming som allerede gir resultater.

Mens mange norske teknologiselskaper følger en velkjent rute fra Norge til Sverige, og deretter forsiktig ut i Europa, har edtech-selskapet We Are Learning valgt en annen avkjøring. De drar rett til USA.
Nå har selskapet, et «neste-generasjons» verktøy for å lage kurs ved hjelp av kunstig intelligens, hentet 27 millioner kroner for å sette fart på satsingen.
Pengene skal i hovedsak brukes på å erobre det amerikanske markedet, en beslutning som er tatt basert på dyrekjøpte erfaringer.
– I vårt forrige selskap, Motimate, gjorde vi den klassiske reisen: Norge, Sverige, England, Tyskland, Nederland. Det ble for tynt. Du får en kunde her og en der, men aldri nok trøkk, forklarer Risnes.
Denne gangen lyttet de til råd fra 10-15 andre norske gründere som hadde tatt reisen over Atlanteren. Beskjeden var krystallklar:
– Bare dra over. Kom dere på plass.
Sagt og gjort. I stedet for å ansette folk og etablere et dyrt kontor, har We Are Learning valgt en mer fleksibel og omreisende tilnærming.
– Vi er der allerede, i hvert fall annenhver måned. Ofte reiser vi i forbindelse med store konferanser. Det er en fantastisk måte å gjøre det på, fremfor å fly over for ett og ett møte eller bygge opp et fast kontor et sted, sier Risnes.
Han presiserer at selskapet satser for fullt på Norden også, og selger i Europa via partnere.
Melkesjokolade og 150 demoer
Strategien fikk sin ilddåp på DevLearn i Las Vegas, en av verdens største konferanser for læringsteknologi, i fjor høst. Med seg i bagasjen hadde gründerne en litt uvanlig isbryter.
– Som nordmenn har vi ikke alltid den beste troen på oss selv. Men vi bestemte oss for å dra til Las Vegas, leie en stand og bryte isen med folk ved hjelp av norsk melkesjokolade, ler Risnes.
Den søte strategien fungerte over all forventning. Sjokoladen, kombinert med et visuelt og engasjerende produkt, førte til 150 demoer og en fullbooket møtekalender.
– Melkesjokoladen er en perfekt icebreaker. Det funket som bare det, sier han.
Suksessen i Las Vegas ble fulgt opp med reiser til Boston, Washington og Oregon, og tre nye turer er planlagt før jul. Denne intensive tilstedeværelsen har allerede ført til konkrete avtaler, blant annet med Tapestry, eierselskapet bak merkevarer som Coach og Kate Spade og som har rundt 20.000 ansatte..
– Å lande en slik avtale er vi veldig stolte av, sier Risnes.
En formel som fungerer
Den omreisende modellen handler om mer enn bare konferanser og sjokolade. We Are Learning jobber også aktivt med amerikanske EdTech-influensere for å bygge kjennskap og rekkevidde.
– Vi har blant annet knyttet til oss folk fra kjente amerikanske akademier for læringsdesignere. De bruker plattformen vår og promoterer den til sitt nettverk. For oss er dette en formel som fungerer utrolig fint, forklarer Risnes.
Selve produktet treffer en nerve i markedet. I stedet for tradisjonell, lineær e-læring med video og «neste»-knapper, lager We Are Stories interaktive case-oppgaver. Brukerne kan styre dialogen og valgene med sin egen stemme.
– Kundene blir veldig gira på dette. Tenk deg en salgstrening der du bruker din egen stemme til å snakke med en virtuell kunde, i stedet for å bare klikke deg videre. Det skaper en helt annen innlevelse, sier han.
Selskapet har bygget et community med over 350 læringsdesignere verden over som bruker deres forfatterverktøy til å skape innhold.
Opportunister med langsiktige eiere
Risnes beskriver teamet som «kanskje litt uvanlig opportunistiske». I stedet for en rigid femårsplan, fokuserer de på å gi gass der de ser muligheter.
– Vi tar det litt som det kommer og trykker på gassen der det funker. Denne fleksible tilnærmingen til USA-satsingen gjør at vi kan lære masse om hvor vi treffer best, før vi eventuelt etablerer et permanent kontor. Skal vi være i New York, eller i Arkansas for å være nær retail-kundene? Det er sløsing med tid og penger å bestemme det nå.