avtale

Tech-gigant skal samarbeide med langrennsstjerne

Transportplattformen Uber har signert en kommersiell samarbeidsavtale med skistjernen Johannes Høsflot Klæbo. Avtalen er den første selskapet inngår med en norsk idrettsprofil.

Johannes Høsflot Klæbo og Norgessjef i Uber, Sina Sandholt.
Publisert Sist oppdatert

Den globale teknologigiganten Uber satser nå på norske kjendisprofiler i sin markedsføring. I en pressemelding onsdag morgen kunngjør selskapet et «langsiktig partnerskap» med Johannes Høsflot Klæbo.

Avtalen er den første i sitt slag for Uber i Norge.

Det kommersielle samarbeidet lanseres i forbindelse med premieren på dokumentarfilmen «KLÆBO» 14. november. Der vil Uber være til stede som «hovedsamarbeidspartner».

Begrunner med logistikkbehov

Klæbo, som tok seks gull under ski-VM i Trondheim, er ifølge pressemeldingen allerede en aktiv bruker av tjenesten.

– I en travel hverdag med fokus på trening og mye reising, er jeg avhengig av rask og pålitelig transport for å få spare tid og energi. Det er en av grunnene til at jeg nå inngår samarbeid med Uber, uttaler Klæbo i meldingen.

Partene opplyser at det er planlagt flere aktiviteter gjennom den kommende vintersesongen, men spesifiserer foreløpig ikke hva disse vil innebære.

Kaller avtalen historisk

Norgessjef for Uber, Sina Sandholt, kaller avtalen historisk ettersom Klæbo er den første norske idrettsprofilen selskapet inngår et partnerskap med.

– Johannes Høsflot Klæbo er en inspirasjon for alle nordmenn [...] I likhet med de fleste andre nordmenn, lever Johannes et hektisk liv og er avhengig av god logistikk og planlegging for å få hverdagen til å gå opp, sier Sandholt i pressemeldingen.