gaming

Ezbench bygger «Strava for e-sport» med full fleks og inkludering: – Jeg tror at dersom du gir mennesker en sjanse, så griper de den

Det startet med 20.000 brukere over natten og en telefon fra Nvidia. Nå har Ezbench 125.000 organiske brukere, og en fersk investorpris i lomma. Samtidig går gründer Ezekiel Hauge nye veier for å inkludere folk som faller utenfor arbeidslivet.

Fra venstre: Sander Endresen, gründer Ezekiel Hauge og Thomas Åmot, rådgiver i Proventia.
Publisert

Det har gått fort for Ezbench Solutions siden Shifter snakket med dem sist i 2023. 

Den gang hadde en tidlig versjon av deres PC-ytelsestester (benchmark) eksplodert til 20.000 brukere nærmest over natten. Nå har selskapet 125.000 brukere på sin MVP – helt organisk uten markedsføring – og har sikret seg 6 millioner i kapital og offentlig støtte. 

Det har gått fort for Ezbench Solutions siden Shifter snakket med dem sist i 2023. 

Den gang hadde en tidlig versjon av deres PC-ytelsestester (benchmark) eksplodert til 20.000 brukere nærmest over natten. Nå har selskapet 125.000 brukere på sin MVP – helt organisk uten markedsføring – og har sikret seg 6 millioner i kapital og offentlig støtte. 

«Pep Guardiola i lomma»

Ezbench har utviklet en portefølje med tre tverrgående produkter. Det ene er en kommersiell «NAF-test» for gaming-PCer (Nukemark), som snart skal soft-lanseres.

Parallelt har de oppdaget et B2B-marked. Spillselskaper som Portal One og Riddle Bit bruker nå deres SDK (programvareverktøy) for å spore ytelse kontinuerlig gjennom utviklingsløpet, noe som sparer dem for store interne ressurser.

Den største satsingen er likevel det Hauge kaller «Strava for e-sport» eller «Pep Guardiola i lomma».

– Dette er hovedproduktet vårt. Det er en «stand-alone» e-sport-trener, men tenk på det som en sandkasse, litt Minecraft-varianten, forklarer Hauge.

Spillerne skal kunne skreddersy treningsopplevelser i mye større grad enn hos konkurrentene. Ved hjelp av kunstig intelligens skal verktøyet analysere hva du er dårlig på og foreslå spesifikke øvelser.

– Vi kommer til å levere en liten, intern språkmodell som vil være den personlige treneren din, sier Hauge.

Målet er å gjøre verktøyet tilgjengelig for bredde-e-sporten, ikke bare proffene. De vil også gjøre det lettere for foreldre å engasjere seg og forstå ungdommens prestasjoner.

Plattformen skal også ta tak i den fysiske helsen til utøverne. Hauge bekrefter at fysisk trening blir en valgfri del av verktøyet, og inspirasjonen er høyst personlig.

– Jeg hadde jo sittet stille nå i åtte år bak utviklerbenken. I sommer begynte jeg å løpe, og i min galskap meldte jeg meg på 10 km på Oslo Marathon etter 3,5 ukers trening, forteller han.

Opplevelsen, som han beskriver som «over en time med 179 i gjennomsnittspuls», ga mersmak.

– Jeg ser at dette gir meg mer energi i arbeidet, og de sjeldne gangene jeg får spilt litt dataspill, føler jeg at jeg presterer bedre der også. Jeg har en teori om at det er ekstremt viktig, sier Hauge.

Vant investorpris – henter 10 millioner

Den siste tiden har Ezbench høstet anerkjennelse på flere fronter. De har pitchet på Gamescom Invest Circle etter å ha slått ut 3-400 andre, og har tidligere blitt kåret til Norges mest lovende «Creative Tech Startup».

Nylig stakk de av med seieren og 200.000 kroner i Investor Booster, et program i regi av Proventia og Skagerak Capital.

– Det har vært enormt mye respons etter det. Vi er jo i gang med en ny runde nå, så det er gøy å starte med noen rett ut av døra, sier Hauge, som viser til positiv respons fra investorer.

Selskapet er nå i markedet for å hente mellom 5 og 10 millioner kroner.

– Forskjellen på 5 og 10 er egentlig hvor mye vi bruker på marketing. Pengene skal gå til lansering og skalering, sier han.

Selger spader i gullrushet

Mens mange e-sportselskaper sliter med lønnsomheten, har Ezbench valgt en annen strategi.

– I e-sport er det ikke veldig lett å tjene penger. Alle graver jo etter gull. Vi er de som selger spadene. Det er vår strategi, fastslår Hauge.

De føler det er en tryggere vei å gå, og et marked med store behov. Forretningsmodellen blir en «freemium»-løsning, med abonnementsløsninger for enkeltspillere og mer avanserte pakker for lag.

Med 125.000 brukere har de allerede et solid globalt fotfeste før den store lanseringen.

– Over 33 prosent av brukerne våre er fra USA. Tyskland er et stort sekundærmarked for oss, og vi ser god interesse i Asia. Norge står for cirka 0,1 prosent, sier Hauge.

De har også inngått partnerskap med esportlaget Heroic for å bistå med go-to-market-strategien.

Nå er teamet, som teller rundt fem årsverk inkludert innleide, klare for neste etappe. Hovedproduktet, «Strava for e-sport», har planlagt lansering i fjerde kvartal 2026. Målet der er å nå minimum én million brukere i løpet av få år.

Gir ekstrem tillit og fleksibilitet

Hauge mener flere selskaper burde tenke annerledes rundt delegering og arbeidstid for å fange opp de mange som har mye å bidra med, men som ikke passer inn i en A4-arbeidsdag. 

Han brenner for å bekjempe utenforskap og har bygget selskapets kultur rundt radikal fleksibilitet.

– Vi har veldig tro på at hvis man gir mennesker en sjanse, så griper de den ofte, sier Hauge.

Han forteller om en ansatt som kom inn via et NAV-tiltak.

– Vi fant at han var såpass flink at vi måtte ha han med oss videre. For at det skal fungere, gir vi full flekstid. Han styrer selv når han jobber, så lenge timene leveres. Det er ekstremt viktig å kunne jobbe og «grinde» når man er i fokus, ikke bare fordi klokken er ni om morgenen.