esport

Tech-startup på Notodden fikk 20.000 brukere på en uke - da ringte Nvidia

Nå har Ezbench passert 77.000 brukere, mens Agens Venture og Elastisk har kommet inn på eiersiden.

Ezekiel Hauge i Ezbench.
Publisert Sist oppdatert

Gamere er opptatt av grafikk og flyt. Til det kreves ytelse fra både soft- og hardware. En liten norsk startup ligger helt i den globale toppen i utviklingen av målesystemer for dette.

Ezbench Solutions holder til i Birkeland Skaperverksted, «et arbeidsfelleskap for kreative næringer», i det historiske bygg 55 i Hydroparken på Notodden. I tillegg til et knippe lokale gründere, holder både Nyby og Portal One seg med regionkontorer her.

Det er selvutnevnt teknologievangelist Ezekiel Hauge som står bak Ezbench sammen med et lite team av utviklere: Pablo Munoz, Marius Elgsaas, Chris Lucca og Aliosha Blombrink.

Startet med «gaming jam»

Hauge forklarer konseptet med å vise til selskapet 3Dmark med røtter tilbake til 90-tallet. 3Dmarks teknologi gjorde det mulig for utviklere og gamere å se både ytelsen til brukernes systemer og ytelseskravene til diverse programvare.

– Det vi har laget, er noe som ligner, men for de aller nyeste teknologiene og grafikkmotorene, sier Hauge.

Det startet påsken 2022 på en såkalt «gaming jam». Hauge og teamet ville teste grensene til Epic Games´ nye spillmotor Unreal Engine 5 for å se hva de kunne få ut av systemet.

– Vi endte med å lage en benchmark som vi slapp løs på gaming-markedsplassen Steam, sier han.

Da de våknet neste dag, hadde et samlet korps av globale gaming-nettsteder kastet seg over løsnigen med begeistring.

– Det ble skikkelig baluba. Det var sikkert 40-50 forskjellige nettaviser som skrev om det.

Innen en uke hadde Ezbench over 22.000 brukere. Problemet var at Hauge og teamet ikke var i nærheten av rigget for pågangen. Det var ikke engang opprettet et selskap til å forvalte teknologien.

De neste ukene kastet det seg rundt og videreutviklet produktet, fikset småproblemer og laget brukergrensesnitt som de ikke hadde gjort i første omgang.

Nvidia tok kontakt

Sommeren 2022 ringte grafikkort-og-AI-giganten Nvidia som hadde oppdaget løsningen og ønsket å markere interesse. Det endte med at teamet endelig opprettet et selskap utpå høsten med planer for en kommersiell versjon av programvaren.

– Nå samarbeider vi med Nvidia, AMD og Intel som alle har vært interessert i det vi driver med og som støtter oss med hardware og support.

Nylig slapp teamet en ny versjon av programvaren, som ble godt mottatt, og antallet brukere har økt til 77.000.

Fikk på plass de første investorene

Planen til neste høst er å begynne å ta seg betalt av kundene gjennom direktesalg på Steam og i en SaaS-versjon med skreddersydde løsninger for bedrifter.

Selskapet vil også hente inn mer kapital i en såkornsrunde for å spe på de 1,4 millionene som kom inn i pre-såkornfasen med Agens Venture og Elastisk (investeringsselskapet til Nyby-medgründer Knut Urdalen) og som verdsatte selskapet til 28 millioner kroner. Telemark Uviklingsfond bidro med 530.000 i tilskudd.

– Og så har vi bootstrappet 2600 timer, legger Hauge til.

Prisen i den neste runden er satt til 35 millioner.

– Dette er et ganske uutforsket marked hvor vi tror vi kan stå på egne ben. Om Nvidia sier at de vil ha teknologien vår om 10 år, så er jo det en naturlig exit, men for nå har vi store planer for videre utvikling.

VR-behandling av hjerneslag

I årene før Ezbench jobbet Hauge med et innovativt prøveprosjekt i helsevesenet for hjerneslagpasienter som rehabiliteres med VR-briller. Prosjektet fikk mye nasjonal oppmerksomhet for positive tilbakemeldinger. Selv er Hauge fornøyd med at pasientene aldri klagde på kvalme og svimmelhet, som ofte er et av ankepunktene mot VR.

– Vi jobbet bevisst med valg av farger og lys for å redusere det til et minimum. Vi innførte også spesielle måter å bevege seg på i det virtuelle rommet og sørge for å ha få forstyrrende elementer, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.