slush

«Her får du de beste hintene til hva som blir neste hype»

Midt i AI-styret har de aller mest frempå gründerne og investorene begynt å tenkte på hva som er det neste store, og akkurat nå er de samlet i Helsinki, skriver redaktør Per-Ivar Nikolaisen.

Redaktør Eleanor Warnock (f.v) i Sifted ledet en panelsamtale med gründer Ida Josefiina, investor Cyan Banister og investor Heikki Aura dagen før den store Slush-konferansen i Helsinki braket løs.
Publisert Sist oppdatert

Da jeg og min Shifter-medgründer Lucas Weldeghebriel i siste stund meldte oss på Slush i 2016, var den finske hovedstaden fullbooket, iallfall for to gründere uten inntekter eller fet formue på bok. Kun de aller dyreste hotellrommene var ledige. Vi endte opp på et slitent hostell i skogen bak flyplassen. Nå og da minner Facebook meg på posten jeg skrev, med bildet av Lucas som sto med trillekofferten sin i snøføyka i mørket.

Vi visste ikke hva vi gikk til, men det ble en overveldende start. Blant headlinerne på gigakonfernansen var Angry Birds-skaperen Peter Vesterbacka fra Rovio. I en og samme panelsamtale var Supercells Illkka Paananen, Spotifys Daniel Ek og Skypes Niklas Zennström. Vår egen kronprins Håkon hadde for øvrig en opptreden.

Stjerner i seg selv er ikke nødvendigvis så viktig. Men sammen med tusener av investorer og gründere er deres ord en temperaturmåler på hva som er det aller heteste innenfor tech-verdenen akkurat nå.

Den gangen i 2016 var en av hypene «delingsøkonomi». De kuleste folka virket til å være overbevist om at «Airbnb for ditt og datt» var det vi skulle leve av i fremtidssamfunnet – eller «etter oljen» som det het i norsk sammenheng. Uber nådde elleville verdivurderinger og fikk kastet penger etter seg fra både Silicon Valley og det statlige oljefondet til Saudi Arabia.

I syv år har buzzwords kommet og gått. Internet of things, nevrale nettverk, metaverset, blockchain, og remote work. I noen tilfeller er buzzwordene noe helt nytt, i andre tilfeller er det «same shit, new wrapping». Hjemlevering av diverse mat er jo nesten like gammelt som handelen selv. En del av de som lever i dag, husker sikkert levering av melkeflasker på døra.

Ikke overraskende er det kunstig intelligens som preger årets program på Slush. Mens den store hypen for et par år siden, krypto og web3, har nesten ikke fått plass i det hele tatt. Denne teknologien har falt som en stein fra toppen, og funnet sin plass nede blant særegenheter som sextech og psykedelia i noen kriker og kroker på det tettpakkede programmet.

De aller mest frempå gründerne og investorene har imidlertid allerede begynt å fundere på hva som kommer etter AI-hypen. Da Slush inviterte journalistene til medietreff ettermiddagen før konferansen startet, var det nettopp det spørsmålet som ble stilt: 

Hva er spådommene for 2024?

Nettavisen Sifteds viseredaktør Eleanor Warnock ledet en panelsamtale bestående av investorene Cyan Banister og Heikki Aura, samt gründer Ida Josefiina fra Sane, en sosial plattform for gode ideer.

De måtte først svare på forskjellen på en hype og en trend. Det ble påpekt at det første ikke var særlig langvarig. Panelet var enig i at det er å betrakte som «en marketing-greie» som varer i kanskje tre måneder, maks seks måneder. Augmented reality (AR) ble nevnt som et eksempel etter at Metas Mark Zuckerberg har tonet ned den tidligere tunge satsingen på området. 

En trend derimot går dypere inn i samfunnet og kulturen og skaper en mer varig endring. Men gründeren og de to investorene innrømmet at de kunne like å sette pris på «en god hype».

– Det er bra for å tiltrekke seg flinke folk og kapital, men det kan bli litt for mye, sa Aura.

Han sammenlignet det med den siste tequila-shoten på en morsom fest, den ene som ble en for mye når du våkner groggy morgenen etter.

Gründer Ida Josefiina håpet at 2024 ville bidra til mer kreativitet i verden, etter årevis der innovasjon i lang tid har handlet om å effektivisere og automatisere. Kanskje kan den tiden vi sparer i økt produktivitet brukes til å gjøre oss mer kreative. Et ganske fint håp.

Amerikanske Cyan Banister så muligheter i et dystert verdensbilde. Hun har selv investert i forsvarsteknologi, og tror dette er en bølge som vil komme for alvor i 2024.

– Da jeg startet å investere i forsvarsteknologi ble det sett på som noe veldig kontroversielt. Men nå er landskapet drastisk endret. Vår mest verdifulle infrastruktur må bli beskyttet, påpekte hun.

Etter panelsamtalen fortalte hun til Shifter at hun tidligere var som en «piraya» å regne blant noen av sine investorkolleger, men at hun nå ser at det er stadig flere som investerer innenfor denne sektoren. Det handler ikke bare om våpen, men alt som et land trenger for å bygge et forsvarsverk mot en ytre fiende. Slike ting som kommunikasjonsteknologi og cybersikkerhet, eventuelt også løsninger som forenkler og effektiviserer innkjøpsprosesser av forsvarsteknologi.

– Alt dette gir mulighet for investorer, mente Banister.

Noen ganger kan en hype gå over i en trend, ble det påpekt. Og noen ganger prøver hyper seg gang på gang. Investor Heikki Aura hadde troen på et comeback for en teknologi-hype som har prøvd å bli en trend minst et par ganger før.

– Jeg kommer ikke til å peke på AI, jeg vil peke på web3 og krypto. Det har vært to år med negative nyheter, men hvis du følger industrien nøye, er det mange spennende ting som skjer nå, sa han, og viste til hvordan blokkjede har blitt tatt i bruk og vil bli tatt i bruk på stadig nye områder.

De siste tre årene med pandemi og krig viser at verden er full av overraskelser. Det vi kan være sikre på i 2024 er at mye av det vi tror nå, vil se annerledes ut neste år. Investorer er flokkdyr, en bøling som kan å snu seg raskt, men hvor blåturen går vet de først kort tid før avreise. Men de kan hente hint på Slush.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.