EDTECH

Gründerne selger seg ned i kodekurs-startupen Scrimba

Schibsted kjøper 4,5 prosent av aksjene i oppstartsselskapet som lærer bort koding.

Publisert

Av én million brukere verden over, velger stadig flere å punge ut for kodekursene til det norske oppstartsselskapet Scrimba. Siden oppstarten i 2016 og etter en endring i forretningsmodellen, har antallet betalende kunder nå passert 10.000. I fjor økte omsetningen med nesten 50 prosent, til 18,7 millioner kroner. 

Nå har gründerteamet bestående av daglig leder Per Harald Borgen, teknologisjef Sindre Aarsæther og driftssjef Frode Jensen, solgt til sammen 4,5 prosent av aksjene i selskapet til Schibsted.

– Selv om det er en veldig liten andel, for vi eier fortsatt mesteparten av selskapet, så er det klart at det tar litt risiko av bordet. Det er ikke noe å legge skjul på, sier Borgen.

Vraket emisjon

Fordelingen de tre imellom var ikke lik. Én ville selge minimalt, mens to, inkludert Borgen, solgte litt mer. Partene vil ikke kommentere prisen.

Det er første gang gründerne gjør et nedsalg. Tidligere har de latt seg vanne ut noe gjennom to investeringsrunder, hvor  Y Combinator, Alliance Ventures, Nordic Makers, Startuplab, og Amasia har kommet inn på eiersiden. Disse beholder sine andeler.

Borgen forteller at de har snakket med Schibsted over en lengre periode, og har ønsket dem på eiersiden. Det ble vurdert ulike metoder for å få det til å skje, deriblant en emisjon.

– Men vi innså at første halvår av 2023 var et dårlig tidspunkt. Skal man først gjøre en serie A, bør man hente inn en god del penger. Men siden fundingmarkedet har vært ganske kjølig, ville ikke prisingen representert det potensialet vi mener vi har. Derfor var vi ikke så lystne på en større runde. Men vi ville fortsatt ha med Schibsted på laget, sier han.

Storlansering

– Hvorfor det?

– Både Scrimba og Schibsted opererer i skjæringspunktet mellom innhold og teknologi, og vi er begge fokusert på B2C. I tillegg er Scrimba på vei til å bli en tosidig plattform, en kategori Schibsted har svært mye erfaring med fra markedsplassene sine, forteller Borgen. 

– Dere kunne ventet til dere skulle gjøre en emisjon? 

– Ja, men nå var begge interessert. De skal inn i styret og ta en aktiv posisjon. Vi ser frem til å få hjelpen de kan bidra med. Vi står foran en stor lansering av neste versjon av produktet, som vil være mye nærmere en tosidig plattform - mer i retning brukergenerert innhold, der brukere kan dele prosjekter, kodesnutter, og «tutorials» som andre kan konsumere.

Kunstig intelligens

– Det er mange om beinet på dette området?

– Det er masse konkurranse, og det har det vært helt siden vi startet. Det eneste vi bryr oss om, er å bygge verdens beste produkt. Vi stoler på at det vil gi oss vekst, og det har vi også bevist.

En annen trussel for businessen, som virkelig har vist seg i år, er såkalt generativ AI. Flere har pekt på at konsepter som Chatgpt etter hvert vil sørge for at hvem som helst kan skrive kode.

Borge snur på problemstillingen. Han mener denne typen teknologi representerer en mulighet for Scrimba - en de allerede har omfavnet.

– Ethvert paradigmeskifte som gjør det enklere å programmere fører til at flere mennesker begynner å programmere. Det har historien vist gang på gang, sier Borgen. 

Han trekker frem eksempler som dynamiske språk, open source software, skytjenester, og til og med Google.

– Hvert av disse skiftene gjorde det enklere å kode, og de gjorde utviklere mer produktive. Så mange trodde at de ville føre til at verden trengte færre utviklere. Men det omvendte skjedde hver eneste gang. Antallet utviklere har skutt i været de siste 50 årene. Kort sagt: jo lettere det er å utvikle software, jo mer øker etterspørselen.

Generativ AI er det siste i rekken av disse paradigmeskiftene, mener han, og kommer til å gjøre at flere mennesker enn noen gang vil begynne å programmere. 

– Scrimba skal være det beste stedet for denne gruppen å komme i gang.

AI-teknologien medfører også fremveksten av en helt ny teknisk rolle, ifølge Borge, og Scrimba spesialiserer seg allerede på denne.

– Generativ AI gjør har skapt et stort behov i markedet for såkalte «AI engineers» - på samme måte som at «cloud engineer» vokste frem da man flyttet alt opp i skyen. Disse skal implementere generativ AI inn i all verdens produkter og industrier. Derfor samarbeider vi nå med ulike aktører for å ta posisjonen som det beste stedet for å lære seg «AI engineering».

Blant samarbeidspartnerne er Hugging Face og LangChain, to virkelig store aktører på feltet.

– Hugging Face er verdens største plattform for å dele AI-modeller, mensLangChain er det mest populære kodebiblioteket for å bygge AI-applikasjoner. Så vi er veldig fornøyde med at disse omfavner teknologien vår, og vil hjelpe oss med kursutvikling og distribusjon.

Vekst og lønnsomhet

Scrimba har gått en annerledes vekstrute enn mange andre oppstartsselskaper. Shifter har tidligere skrevet om selskapets ikke-eksisterende markedsføringsplan. Det har også vært viktig for gründerne å drive sunt. Helt siden etableringen har resultatet endt rundt null eller noen millioner i pluss.

– Det er ganske unikt om man sammenligner med de fleste startups. Vi har ikke brent noe som helst av det vi har hentet. Vi har alle pengene i banken, og kunne lett gått i pluss. Så vi finansierer veksten vår med kunder. Den gode gammeldagse måten, sier Borge.

Satser på at flere må kode

Ifølge investeringsdirektør Mats Staugaard har Schibsted Ventures fulgt selskapet i flere år, og ventet på en mulighet for å komme inn på eiersiden.

– Scrimba er tilnærmet profitable og selskapet har ikke hatt behov for å hente en større runde i år. Dermed var et aksjekjøp det mest naturlige måten å komme seg inn i selskapet på, sier han.

– Schibsted har alle muligheter for å bruke Scrimba uten å være på eiersiden. Hva skal dere med 4,5 prosent eierskap?

– Vi tror fremtidens arbeidsliv står foran enorm endringer i måten man arbeider på, verktøyene som brukes og forventningene som stilles til både arbeidstakere og arbeidsgivere. Felles for endringene er teknologi og antallet mennesker som kommer til å forholde seg til programmering i en eller annen form vil øke raskt.

Med disse endringene kommer også behovet for arbeidstakere å holde seg relevante i arbeidsmarkedet, og arbeidsgivere holde sine ansatte oppdatert, påpeker han.

– Som eiere av Nordens største markedsplasser innen jobb, er dette åpenbart et veldig spennende område å investere i.

– Hva bringer dere til torgs som eiere?

– Schibsted har lang erfaring i å bygge tosidige plattformer, markedsplasser og merkevarer. I tillegg besitter vi helt unik kunnskap om jobbmarkedet gjennom våre nordiske jobbmarkedsplasser. Dette er kunnskap vi vet blir viktig for Scrimba framover. 

For ordens skyld: Schibsted er hovedaksjonær i Shifter

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.