Gründerne går i overskudd etter et halvt år - helt uten investorer

Gründerne i Skyra har laget en programvare som kombinerer analyse og brukerundersøkelser for offentlige virksomheter. Kundene ringer dem, men flere får nei.

– Se, vi har begge capser som matcher klærne våre, sier Jon Gundersen entusiastisk (til venstre). Makker Raymond Julin har i tillegg en rosa sløyfe og en LFC-button på jakkeslaget. Gundersen sitter i Oslo og Julin i Bergen. Her er de samlet i Bergen.
Publisert Sist oppdatert

– Vi følger Tesla-modellen. De lagde først en bil i begrenset antall, solgte til entusiaster med betalingsvillighet. Etterhvert som selskapet vokste, laget de billigere biler til folk flest, sier Jon Gustavsen. 

Så det er bare de etatene og virksomhetene som har de mest kompliserte nettsidene som føreløpig har “sluppet gjennom” som kunder. 

Sammen med Raymond Julin startet han selskapet Skyra i begynnelsen av 2023. 

Halvparten av kundene har tatt kontakt med Julin og Gustavsen, og spurt etter produktet. 

– Det har vært litt sånn wow når kunder har kontaktet oss, for eksempel via LinkedIn. Flere har hørt at vi jobber med personvernvennlige brukeranalyser. Vi har en ganske enkel nettside, men lite markedsføring utover det, sier Gustavsen. 

Skyra er et islandsk ord for avklaring. Gründerne ønsker å nettopp avklare for kundene om de besøkende på nettsiden deres har fått hjelp til det de trengte da de besøkte den. 

Offentlige virksomheter selger ikke noe, og da hjelper Skyra dem med å finne ut hvordan de kan måle suksess på andre måter enn ved salgstall. 

Fra følelser til konkrete brukerbehov

– Vi kombinerer dataanalyse og minispørreundersøkelser, og skreddersyr dette opp mot hvilken metodikk bedriften bruker for brukeropplevelse, sier Julin. 

Metodikkene de utvikler etter er blant annet toppoppgaver, OKR-målstyring (Objectives and Key Results) og Kjernemodellen. 

Mange bedrifter har gjerne faste møter der de diskuterer hva som skal gjøres når det gjelder nettsidene. Skyra ønsker å endre innholdet i disse møtene. 

– I sånne møter blir ofte mye basert på følelser. Jeg mener dette må endres. Her må man begynne å snakke om helt konkrete brukerbehov, sier Julin. 

Bedriftene får utarbeidet et dashbord. 

Skal gjøre det lettere å prioritere

– Dette er mye enklere å forholde seg til enn masse tall fra for eksempel Google Analytics. Her får bedriftene tilpassede analyser som de kan bruke når de skal prioritere og forbedre internt i bedriften, forklarer Julin. 

Mange av analyseverktøyene har amerikanske eiere, der personvernreglene er annerledes. Det er som hovedregel forbudt å føre personopplysninger ut av EØS og til for eksempel USA, men kreves at den enkelte virksomhet står på en godkjenningsliste

Bare lagring i Europa

– Jeg tror kundene synes det er en fordel å jobbe med norske aktører. Vi bruker kun europeiske underleverandører med datalagring i Europa. Dette er et strategisk valg siden vi har et sterkt fokus på de europeiske personvernreglene. Offentlig sektor vektlegger hvordan vi møter krav til personvern veldig høyt, sier Gustavsen. 

Gustavsen og Julin kjente hverandre fra tidligere, gjennom å ha jobbet sammen i Task Analytics. I begynnelsen av året la Julin ut en melding på LinkedIn om at han var på jakt etter nye prosjekter å jobbe med. Gustavsen tok kontakt med forslag om å starte noe sammen. Et par uker senere var de i gang. Da var det tre år siden de hadde snakket med hverandre, da de var kolleger. 

– Vi gikk noen runder for å avklare forventninger, så vi visste at vi var enige om hva vi ønsket å skape. Vi bestemte oss blant annet for å jobbe etter just-in-time-prinsippet. Det betyr at vi ikke utvikler noe før vi vet at en konkret kunde bekrefter å betale for det. Vi stiftet for eksempel ikke selskapet før vi hadde interesse fra første kunde, sier Gustavsen. 

De jobber tett med kundene, og ønsker være litt flaue hver gang noe slippes. 

– Hvis man ikke er litt flau når man har sluppet noe, så har man ventet altfor lenge. Det handler om validering hele tiden, sier Julin. 

Fra august har de begge tatt ut full lønn i selskapet, uten at de har fått en eneste investor inn. 

– Tar betalt for alt vi leverer

– Vi bestemte tidlig at vi tar betalt for alt vi leverer. Pilotkundene kjøper et produkt og i tillegg konsulenttimer fra oss. Vi inviterer kundene med på et prosjekt - der kundene og vi utvikler produktet i samarbeid. På den måten får kundene akkurat det de trenger og vi får inntjening fra start, forklarer Julin. 

De mener lang erfaring og et godt kontaktnett gjør det mulig å jobbe på den måten. 

Julin har jobbet med teknologi og utvikling i 20 år - i blant annet Netlife og Cutters. 

Gustavsen er utdannet elektriker, ønsket å bytte bransje og tok en bachelor i økonomi- og entreprenørskap ved BI. Etter det har han sju års erfaring innen teknologi og brukeropplevelse. Begge har kombinert oppstarten av det nye selskapet med å jobbe frilans som konsulenter. 

På kundelisten har de blant andre Miljødirektoratet, Patentstyret og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Vinmonopolet er en av pilotkundene. 

Tosomhet og høy fart 

Nå diskuterer de videre vekst - både i antall ansatte og når det gjelder investorer. 

De mener det har vært perfekt å bare være to frem til nå. 

– Det har gjort at vi kan ha hatt en veldig høy fart. Vi har tydelig adskilte arbeidsoppgaver og diskuterer bare det mest nødvendige, og vi har sluppet å bruke tid på orienteringsmøter. Vi vurderer å bruke tid på en investorrunde nå. Det kan jo kanskje gjøre det lettere å ta langsiktige prioriteringer da, sier Julin. 

– Vi tror det kan være sunt å få med noen som kan utfordre oss, og som kan stille de kritiske spørsmålene som vi ikke klarer selv, sier Gustavsen. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.