startup

Slik bootstrappet de startupen - mens storkundene tikket inn

– Det var tungt å gå uten lønn, men det skapte en «sense of urgency» i teamet, sier Testflow-gründer, tidligere salgssjef i nedlagte Teston.

Gründertrioen i Testflow: Hans Christensen (til høyre, tidligere salgssjef i Teston), Eirik Torheim Gilje og Thomas Kjellberg.
Publisert Sist oppdatert

Knapt ett år etter lansering kan oppstartsselskapet som oppsto i asken etter Teston, skilte med kunder som Finn, Vipps, Vy, Obos og Norsk Helsenett. Deres løsning gjør det tilsvarende mulig å teste digitale kundeopplevelser og få innspill og svar på spørsmål fra et testpanel - fra deres egen stue. Disse svarer over video når det måtte passe dem.

Bak Testflow står Hans Christensen, Eirik Torheim Gilje og Thomas Kjellberg.

Førstnevnte jobbet selv i Teston, før selskapet ble kjøpt opp og senere lagt ned.

Han forteller:

– Mens jeg jobbet i Netlife, midt under Covid, ble jeg ringt av flere fortvilte tidligere kunder som så Teston skulle legges ned, så jeg kastet meg rundt - og etter mye om og men fant jeg to fantastiske folk på produkt og teknologi. Vi gjorde masse innsiktsarbeid og bygget en MVP som et "proof of concept" i "no-code" for å signere de første dealene.

Første kunde var Vy, forteller Christensen videre, to måneder før de faktisk lanserte.

– Når «product market fit» var avklart, bygget vi alt «skikkelig», sier han.

Nå inngår det unge selskapet også et strategisk samarbeid med Norstat, et av Nord-Europas ledende selskaper innen datainnsamling for markedsundersøkelser og meningsmålinger. Norstat har et nettverk med 2,5 millioner respondenter i 19 land.

– Vi har jobbet målrettet mot dette, og vi gleder oss virkelig til å kunne tilby dette til nye og eksisterende kunder, sier Christensen.

Testflow landet nylig et samarbeid med Norstat. Fra venstre: Testflow-medgründer Hans Christensen, Paal Melby, sjef forretningsutvikling i Norstat Norge, Eva Emilie Skordal, Senior Prosjektleder i Norstat Norge, Testflow-medgründer Thomas Kjellberg og Per Olav Ramstad, adm.dir i Norstat Norge.

– Det var utfordrende da renten og alt annet føk oppover

Testflow er så langt bygget uten ekstern kapital, og gründerne gikk det første halve året uten lønn.

– I nytt hus og med barn to barn, understreker Christensen.

– Det var utfordrende da renten og alt annet føk oppover.

Som "bootstrappers" må man ifølge gründeren være ekstremt fokusert på å holde kostnader nede.

Selskapet har blant annet vært hundre prosent "remote" fra start.

– Det er nok det viktigste, sier han.

– Vi har ingen fysiske kontorer og sparer derfor mye på husleie. Ellers har vi ikke brukt penger på "brand" og utgående kampanjer. Alle inntekter er drevet av utgående salg.

– Ville du gjort det på samme måte igjen?

– "Bootstrapping" passer nok best dersom man har en ganske god indikasjon på "product-market fit", og at det er realistisk å kunne generere inntekter relativt raskt. Det var tungt å gå uten lønn såpass lenge, men det skapte nok en "sense of urgency" i teamet - som gjorde at vi raskt kom opp med smarte og gode løsninger, sier han.

Gründerens beste råd til bootstrapping

Jason Frieds bok "Getting Real var særlig til inspirasjon for "bootstrapping", forteller gründeren videre.

– Hvilke prinsipper gjorde seg særlig gjeldene?

– Denne her er absolutt favoritt: Building a great product means focusing on essential features and saying “no” to the rest", sier Christensen og forklarer:

– Vi kartla "must-haves" verus "nice to haves", og gjør det fortsatt, og prioriterer knallhardt. Det viktigste er at plattformen skal være enkel å bruke og at vi leverer på kjernen av verdiforslaget, sier han.

– Ditt beste "bootstrapping"-råd til andre?

– Ha et validert konsept for du går "all in". Bruk tid på innsikt i målgruppen og gjerne eksperimenter for å validere, som med for eksempel et "fake-door"-eksperiment.

– Hva innebærer det?

– Kjøp og send relevant trafikk til en landingsside som representerer produktet slik det skal bli i fremtiden, og få besøkende til å utføre relevante handlinger. Som "signups" eller en "falsk" kjøp-knapp, for å ytterligere avklare "product-market fit".

Han legger til:

– Bruk "no-code" for å få opp en MVP, og vent så lenge du kan med å hente penger.

Selv vurderer selskapet nå å hente kapital for første gang, for å kunne videreutvikle plattformen raskere og vokse internasjonalt, forteller Christensen.

– Vi sikter på å lansere i Sverige og Danmark i år, kanskje også på det tyske markedet.