Startup

Brødre startet opp båtselskap med pappa: – Bra, direkte og brutalt

Båtfamilien så et voksende behov for innovative båtjenester langs Oslofjorden. Inspirert av Tesla har de nå lansert Kaj, og forteller om fordeler og ulemper med å starte selskap med sine nærmeste. 

Kaj-teamet: (f. v.) Thomas Haneborg sammen med far Knut Haneborg og bror Andreas Haneborg er alle lidenskapelig opptatt av sjøen.
Publisert Sist oppdatert

At det er mye båtglede i familien Haneborg er det ingen tvil om. 

Brødrene Thomas Haneborg og Andreas Haneborg har nemlig arvet kjærligheten for havet, og sammen med far Knut Haneborg har de nå startet Kaj, et teknologidrevet selskap som skal gjøre vedlikehold og lagring av båt enkelt for båteiere

–  Rett og slett alt slik at du kan nyte sommeren uten å tenke på strevet med båt, sier Thomas. 

På nettsiden til Kaj tilbys nemlig både vinterlagring, service og vedlikehold for båter langs Oslofjorden. 

De håper at selskapet kan endre måten man bestiller, presenterer og leverer båtholdstjenester.

– Fordeler og ulemper

Alle tre tar med seg ulik erfaring, både fra båtbransjen og ellers, inn i selskapet.

Sønnene har blant annet vokst opp med å bruke somrene til å jobbe for Knut. Han har nemlig vært med på å etablere båtmerket Oceanmaster, og har jobbet i båtbransjen i snart 20 år. 

– Vi kjenner jo litt til hvordan det er å jobbe med gubben da, sier Thomas spøkefullt.  

De legger imidlertid ikke skjul på at å være i familie oppe i det hele har sine fordeler og ulemper.

– Det er både bra, direkte og brutalt, sier Knut og ler. 

Gründer: Knut Haneborg var med på å etablere båtmerket Ocean Master.

Begge sønnene sier seg enige. 

– Man er nok litt mer ærlig med familien. Det kan både være en fordel og det kan skape litt gnisninger, sier Thomas. 

– Har det oppstått noen gnisninger? 

– Det er jo alltids litt småting, men det har ikke vært noen store greier, sier Andreas. 

–  Vi er også nødt til å leve med disse folka resten av livet. Selv om Kaj ikke skulle bli en stor greie, så vil jeg jo være «stuck» med disse her under familiemiddager, understreker Thomas spøkefullt. 

Lang erfaring

Knut har tre klare råd til de som vurderer å starte opp med familien. 

– Snakk nøye om det på forhånd, lag klare roller og prøv å skille jobben fra den vanlige familierelasjonen.

De innrømmer likevel at det kan bli mye snakk om både båt og Kaj når de møtes i familiemiddager.

Når det gjelder erfaring og fordelig, har Knut naturlig nok vært lengst i bransjen og er nå daglig leder for Kaj. Han har i tillegg bakgrunn fra forsikringsbransjen. 

Andreas er utdannet økonom og tar seg av produktutvikling og digitalisering. Thomas, som er sivilingeniør, har frem til nå jobbet med forretningsutvikling og logistikk i Kaj. 

–  Vi har altså prøvd å dele det opp slik at vi jobber med det vi er best på, forklarer Thomas.

De tror samtidig at et vellykket familieselskap avhenger helt av dynamikken man har fra før, og at ikke alle egner seg til å starte opp selskap sammen slik som dem.

– Inspirert av Tesla

Hele tanken med å starte opp Kaj har altså vært å forenkle det å eie båt langs Oslofjorden. 

I tillegg til de tre, er de et helt team av mekanikere og sjåfører som plukker opp båter på utvalgte steder.

På nettsiden velger altså kunden selv sted langs Oslofjorden for henting. Deretter blir båten fraktet til et service- og lagringssenter hos Kaj på Hønefoss. I tillegg kan man bestille vedlikehold og reparasjon om det er nødvendig.

Når sommeren kommer året etter er dermed båten helt sjøklar. 

At alt dette kan bestilles på en og samme plass, altså på Kaj sin nettside, er akkurat det de mener er unikt.

Vanligvis må man være i kontakt med flere forskjellige aktører når man skal vedlikeholde og vinterlagre båten, i følge dem.

Båtelskere: Ved Skøyen båthavn har Thomas selv en seilebåt liggende og det er tydelig at båtinteressen ligger i blodet.

Og de har hatt et klart forbilde når de har jobbet med hvordan Kaj skal utformes. 

– Jeg vil at det skal være like lett slik som hos Tesla, sier Thomas som mener at den velkjente bil-leverandøren har gjort det lettere for han selv å eie bil. 

– Spesielt med de nye moderne motorene begynner det å bli svært avansert å ha båt. Da trenger man flinke leverandører som man kan stole på. Jeg tror i hvert fall min generasjon synes det er best å bare ha ett selskap å forholde seg til, sier Thomas.

Færre opplag langs kysten

Selv om de alle tre har jobbet i båtbransjen i flere år, var det altså først denne våren de bestemte seg for å starte eget selskap. 

Kjente familieselskaper

Strawberry: (Tidligere Nordic Choice Hotels) Hotellkjeden ble grunnlagt i 1990 av Petter Stordalen . Stordalens barn er involvert i forskjellige roller i selskapet.

Walmart: Den amerikanske butikkjeden ble grunnlagt av brødrene Sam og James Walton i 1962. Kjeden eies fortsatt av Walton-familien i dag.

IKEA: Det svenske selskapet ble grunnlagt av Ingvar Kamprad i 1943. Selskapet eies av Kamprad familien.

Reitangruppen: Selskapet bak blant annet Rema 1000. Eies av Reitan-familien.

Det var likevel ikke bare den delte båtinteressen som gjorde at de startet akkurat nå. 

Etter å ha lest om flere og flere opplagssteder forsvinner langs kysten, har de nemlig sett for seg et økende behov for innenlands lagring av båter på vinterstid. 

– Vi tenker kanskje at man ikke skal lagre båtene ved den flotte kysten, og heller flytte de lenger innover i innlandet på vinteren, sier Thomas.

– Så plasskrevende næring som dette må etterhvert bort fra sjøen, sier Knut.

Ifølge Knut har etterspørselen begynt å vokse gradvis nå som flere skal lagre båten for vinteren. 

Henter båter: På utvalgte steder langs Oslofjorden plukker Kaj-teamet opp båter.
Henter båtene: På utvalgte steder langs Oslofjorden plukker de opp båtene.

– Nå får vi mellom fire til seks bestillinger om dagen, sier han. 

Planene fremover er dermed å utfylle det behovet for vinterlagring som måtte melde seg.  De har i tillegg ambisjoner om å videreutvikle tjenestene og den digitale plattformen slik at tilbudet blir enda bedre og enklere for kundene.

– Det er mange muligheter, sier Andreas.

Selskapet har to investorgrupper som har vært med å kapitalisere selskapet. En av investorene er en ekstern gruppe de kom i kontakt med og den andre er noen de kjenner fra før av.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.