Sindre Aarsæther (CTO) og Per Harald Borgen (daglig leder). Foto: Scrimba

De har ikke en eneste ansatt på salg eller markedsføring. Likevel tjente kode-gründerne ti millioner kroner på ett år

Scrimba gikk fra null til ti millioner kroner i abonnementsinntekter på ett år. – Nesten utelukkende organisk, sier gründeren.

Publisert Sist oppdatert

Det er i sommer ett år siden Scrimba lanserte et abonnement på tjenesten som lærer deg å programmere, og selskapet nådde nettopp ti millioner norske kroner i abonnementsinntekter, rapporterer gründer og daglig leder Per Harald Borgen.

– Det ligger veldig mye arbeid bak denne milepælen, sier han til Shifter.

– Vi har brukt flere år på å utvikle teknologien og læringsinnholdet. I tillegg har vi lagt mye innsats i å bygge opp Scrimba som en sterk merkevare, sier han.

Scrimba deltok i fjor på anerkjente Y Combinator, men selskapet har ifølge gründeren jobbet svært lite med tradisjonelle vekstaktiviteter det siste året.

De har for eksempel ikke ansatte på verken salg eller markedsføring, og veksten er nesten utelukkende organisk. Borgen forteller om selskapets visjon som heter å investere all tid i å gjøre kjerneopplevelsen bedre for plattformens studenter.

– Dette skaper en organisk vekst ettersom studentene våre får en såpass bra opplevelse at de anbefaler oss til venner og bekjente, sier han.

Vind i seilene

Koronapandemien ga Scrimba vind i seilene. Lockdown resulterte i økt trafikk, men viktigst var skiftet blant folk, forteller Borgen, og viser til at nettbasert utdanning er på vei til å bli like legitimt som det tradisjonelle.

– Dette er mye viktigere for oss enn den kortsiktige økningen i inntektene.

Scrimba har nå drøyt 7000 betalende kunder i over 136 land. De fleste er unge voksne som ønsker å omskolere seg til webutviklere, men det er også en del profesjonelle som ønsker et skifte fra for eksempel "back-end" til "front-end".

Plattformen har også begynt å få flere skoler og bedrifter som kunder.

– Dette er veldig spennende segmenter som vi kommer til å satse mer på etter hvert, sier Borgen.

Holder på studentene

Selskapet jobber hele tiden for at studentene skal bli værende på plattformen. Det innebærer blant annet kontinuerlig utvikling av tjenesten, det være seg det tekniske og selve pensum. I tillegg jobber Scrimba mye med eget "community".

– Det er ensomt å lære seg å kode på nett, så vi bruker mye ressurser på å gjøre det morsomt og sosialt å være Scrimba-student, sier Borgen og nevner ukentlige konkurranser, paneldiskusjoner og ekspertintervjuer, blant flere aktiviteter.

Så langt har Scrimba kun støttet "front-end", altså koding i nettleseren, men en like viktig del av webutvikling, forteller Borgen, er koden som kjøres på serveren.

Scrimba planlegger derfor å støtte såkalt "back-end" i løpet av 2021.

– Det kommer til å øke markedet vårt betraktelig, sier han.

7,8 millioner kroner

Selskapet skal også lansere et produkt der studentene får ytterligere struktur og oppfølging, i tillegg til tettere kontakt med medstudenter.

– Dette er noe som ofte mangler i nettbasert læring, sier Borgen.

Scrimba hadde i fjor salgsinntekter på 7,8 millioner kroner, viser årsregnskapet. Kostnadene endte på 8,2 millioner kroner. Store deler av fjorårets inntekter kom riktignok fra enkeltsalg av kurs da abonnementet ikke ble lansert før juli i fjor.