BÅT

Grieg Edge og Katapult Ocean inn i elbåt-selskap

Etter en stor internasjonal kapitalinnhenting tidligere i år, har Pascal Technologies tatt to ekstra norske investorer om bord.

Daglig leder Carl Fredrik Rehn i Pascal Technologies.
Publisert

Pascal Technologies utvikler og leverer skrogteknologi til båtbyggere, som ifølge selskapet gjør det mulig å bygge bedre elektriske båter.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Selskapet samarbeider med en rekke tunge aktører i båtbransjen, deriblant svenske Alukin, samt motorprodusentene Volvo Penta og norske Evoy. Sammen med Frydenbø har Pascal også spunnet ut et eget selskap som skal selge helelektriske båter.

Tidligere i år hentet selskapet 53 millioner kroner i vekstkapital. Ankerinvestor i runden var Ocean Zero, som er ledet av TED-talks-kurator Chris Anderson.

Nå har selskapet fylt på med ytterligere fem millioner kroner.

Denne gangen er det norske investorer som gjelder. Inn på eiersiden kommer Grieg Edge og Katapult Ocean, som begge spesialiserer seg på startups i maritim sektor.

Fra før er blant andre Momentum, Link Capital og CoFounder inne på eiersiden i Pascal Technologies.

Etter årevis med utvikling, er opplyser Pascal Technologies nå at selskapet er i gang med kommersialiseringsfasen. De første systemene skal leveres til kunder både i lystbåt- og industrisegmentet i år.

Utviklingen i denne bransjen har gått raskt de seneste årene, med flere skandinaviske aktører. Særlig i Sverige satses det. I vår hentet de svenske elbåtselskapene X Shore og Candela henholdsvis 26,6 millioner euro og 20 millioner dollar.

Her hjemme er det kanskje Evoy som har markert seg tydeligst, og selskapet fikk i sommer inn 75 millioner kroner fra Nordens største båtbygger.

Samtidig er det flere som sliter. Solcellebåt-selskapet Freepower gikk nylig konkurs, mens båtdelingstjenesten Kruser er nær havari.