-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Avdelingsleder | DNB Bank ASA
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
ai
Google vil AI-shoppe for oss, men frykten kan bremse giganten
Google vil la kunstig intelligens kjøpe varer med pengene dine automatisk. Usikkert om folk vil ta det i bruk, i følge ekspert.

Tirsdag lanserte Google en ny protokoll, døpt Agent Payments Protocol (AP2), som vil gjøre det enklere å bygge AI-agenter som kan shoppe for brukerne.
Løsningen har allerede fått støtte fra over 60 forhandlere og finansinstitusjoner, inkludert Mastercard, American Express og Paypal.
Christoffer Hernæs, påtroppende CTO i Stø (Bankid og BankAxept) og betalingsløsning-entusiast, forklarer hvordan teknologien fungerer:
– Det er snakk om en agent du kan gi forhåndsgodkjenning til å kjøpe noe, basert på din intensjon, for eksempel ved å si: «Når varen er tilbake på lager, kjøp den for meg», sier han og sammenligner det med at man i dag typisk kan melde seg opp til e-postvarsel når en vare er tilbake på lager.
– Så det er en forlengelse av den brukerflyten, utdyper han.
Systemet lar deg også sette prisgrenser:
– Tilsvarende hvis du da har lyst til å vente til den er på tilbud, så kan du gi denne forhåndsgodkjenningen som sier at: «Når denne varen kommer under en gitt pris, kjøp den for meg», sier Hernæs.
Strategisk lurt
Hernæs tror Google kan ha gjort et strategisk lurt trekk med den nye lanseringen, selv om han ikke vil kalle det for en revolusjon:
– I nåværende form er AP2 egentlig ikke en innovasjon innenfor underliggende betalingsnettverk. Det som er nytt er at du kan gi en forhåndsfullmakt til en AI-agent.
– Ser man på veikartet for protokollen derimot, henviser Google til at konto-til-konto-betalinger angivelig er produksjonsklart, og at sanntidsbetaling ligger som et neste steg. Dette representerer en større inngripen med selve betalingsinfrastrukturen, legger han til.
Selv om integrasjon med betalingsinfrastrukturaktørene er viktig, mener Hernæs at den kanskje viktigste komponenten er det Google henviser til som «credentials provider». Det vil si den aktøren som forteller AI-agenten at du virkelig er du, altså en digital identitetsløsning, en digital lommebok eller en betalingsløsning.
Han ser på det som en naturlig utvikling av Googles posisjon innen netthandel:
– Potensielt vil dette flytte kampen om kundeflaten et hakk nærmere Google, sier han og peker på at Google har gjort flere strategiske grep for å øke selskapets posisjon innenfor e-handel den siste tiden.

Men vil folk tørre å bruke det?
Det store spørsmålet er imidlertid om folk er klare for teknologien.
– Selv om alt kanskje vil være like sikkert som å handle selv, så vet man aldri det før det rulles ut. Ønsker kundene å gjøre det så lett, eller vil de gjøre det selv for større grad av kontroll. Det vet man ikke.
Hærnes påpeker at det finnes områder hvor det er helt vanlig å handle med lignende type forhåndsgodkjenning i dag.
– De som er vant til å handle aksjer er nok også vant med at man kan gi forhåndsgodkjenning for å handle aksje på et gitt prispunkt. Men om man kan overføre det til en e-commerce- og shoppingkontekst, vet jeg ikke.
– Det er det som ofte er spennende med B2C; det er først når man prøver at man klarer å avdekke brukermønstre, legger han til.
– Men er det trygt å handle på denne måten? Det er jo snakk om person- og betalingsopplysninger.
– En ting er om det er teknisk trygt eller ikke. Jeg tror det heller vil være om det som er «opplevd trygt» som vil være den største hindringen. Hvorvidt man stoler på at agenten velger riktig vare.
Hernæs peker på hvordan chatbotene av og til kan koke opp mye rart, selv om de ofte er treffsikre når vi stiller spørsmål:
– Av og til får man noen veldig rare svar, så sjekker man det opp og forkaster det. En annen ting er å gi agenten muligheten til å kjøpe noe for deg for ekte penger.
kunstig intelligens
-
Sana-gründeren feirer «seier for skjønnheten og idealismen», samt 2 milliarder på konto
-
Seriegründer om AI-hypen: Derfor føler mange de henger bakpå
-
Slik bruker vi egentlig ChatGPT
-
Utviklere forteller at de må bruke mye tid på å rette AI-generert kode: Sammenligner med å ansette barn
-
Norsk gründer ut mot Lovable-sjefen: – Han tar helt feil