KONKURRANSE

– Brukerne finner oss rett og slett ikke like lett i søkeresultatene som de gjør Google Shopping Ads

Sjefen i Schibsted-eide Prisjakt, Peter Greberg, følger Google-søksmålet med interesse fra kulissene.

Publisert Sist oppdatert

Den svenske tjenesten for å sammenligne priser, Pricerunner, saksøker Google for 2,1 milliarder euro, om lag 21 milliarder norske kroner.

Søksmålet skal være en konsekvens av at EU-kommisjonen har dømt Google for brudd på EUs konkurranselovgivning ved å manipulere søkeresultatene til fordel for sin egen produkt- og prissammenligningstjeneste.

Schibsted-eide Prisjakt er i samme bransje som Pricerunners og har også hovedkontor i Stockholm.

Prisjakt har ikke saksøkt, men daglig leder Peter Greberg sier til Shifter at både Prisjakt og Schibsted følger saken med interesse.

– Vi tar velkomment imot diskusjonen, da dette er et viktig tema som til syvende og sist handler om konsumentene. Det er de som taper i lengden om Google fortsetter å utnytte sin dominans i markedet, sier han.

– Hva kan bli konsekvensene for dere dersom dette ender med gjennomslag for Pricerunner?

– Det får vi i så fall se på. Det blir interessant å høre fra domstolen hvordan den ser på Googles posisjon, og om den posisjonen skader markedet, sier Greberg.

Bidro i brev til Europakommisjonen

Prisjakt har sammen med ytterligere 164 aktører, inkludert Pricerunner, forfattet et brev til Europakommisjonen med bakgrunn i at kommisjonen bestemte 27. juni 2017 at Google ikke skulle tillates å fremme egne tjenester på oversikten over søkeresultater i Google Søk.

Det er dette som ikke er blitt fulgt opp, ifølge Greberg.

– Google har fortsatt med å løfte frem egne sponsede Google Shopping-bokser i søkefeltet. Google tillater heller ikke konkurrerende tjenester å vise liknende innhold, på tross av at de i mange tilfeller kan gi brukerne mer relevant innhold enn det Google kan.

– Hvordan påvirker det dere?

– Når vi ikke kan bli eksponert på samme måte og blir trykket ned i søkeresultatet, så påvirker dette oss. Brukerne finner oss rett og slett ikke like lett i søkeresultatene som de gjør Google Shopping Ads.

Endringene har fungert bra, ifølge Google

Frederic Abrard, direktør for CSS Shopping Ads program i Google gir følgende generelle kommentar til søksmålet:

– De endringene som vi gjorde i systemet for shopping-annonser i 2017, fungerer bra, og skaper vekst og jobber for et hundretalls prissammenligningstjenester med mer enn 800 ulike sider i Europa. Systemet er dessuten underlagt løpende tilsyn av EU-kommisjonen og eksterne eksperter. PriceRunner har valgt å ikke bruke shopping-annonser på Google, og har kanskje derfor ikke sett de samme gode resultatene som andre. Vi ser frem til å forsvare vår sak for domstolen.

Ifølge Abrard har systemet for prissammenligning fungert godt i mer enn tre år for å knytte selskaper med kunder over hele verden.

– I Europa genererer det milliarder av klikk for aktører som Kelkoo, Redbrain, Connexity, Solute, Smarketer og Smarter.

Han viser til EU-kommisjonens kommentarer om hvordan tilsynet fungerer her.

– Til og med Klarna, som nylig meddelte at man ville kjøpe PriceRunner, har uttalt seg positivt om bruken av shopping-annonser, avslutter Abrard.