utdanning

Advarer mot gründer-dropouts

– Selv i AI-relaterte oppstartsbedrifter utgjør teknologien sjelden hovedparten av forklaringen på suksess, sier Bram Timmermans. NHH-professoren har forsket på om det lønner seg for gründere å droppe studiene. 

– Når det gjelder dagens AI-bølge, forstår jeg godt at mange studenter opplever tempoet som ekstremt høyt, og at det kan være fristende å droppe ut for å satse, sier Bram Timmermans. Han ber studenter tenke seg godt om.
Publisert Sist oppdatert

En dansk-norsk studie viser at det å hoppe av et utdanningsløp for å starte eget selskap, sjelden lønner seg. 

Selv om litt flere dropouts prøver seg som gründere, tjener de i snitt mindre enn både ansatte og dem som fullfører utdanningen, ifølge «Steve Jobs or No Jobs?». 

En dansk-norsk studie viser at det å hoppe av et utdanningsløp for å starte eget selskap, sjelden lønner seg. 

Selv om litt flere dropouts prøver seg som gründere, tjener de i snitt mindre enn både ansatte og dem som fullfører utdanningen, ifølge «Steve Jobs or No Jobs?». 

Det er på den måten tryggere å fullføre studiene før man starter eget selskap. 

Bram Timmermans, professor ved NHH i Bergen, er en av tre forskere bak studien fra 2017. Han mener den er like relevant i dag - fordi forholdet mellom suksess og frafall ikke har endret seg i særlig stor grad. 

– Fortsatt lykkes omtrent én av ti. Det viser hvor viktig det er å vurdere alternativkostnaden, altså hva du gir opp ved å slutte, sier Timmermans. 

Han viser videre til funn av to hovedmekanismer, der den ene er nettopp alternativkostnaden ved å droppe ut - at det bare kan lønne seg dersom du allerede har etablert en bedrift som går så godt at det faktisk koster mer å fortsette studiene enn å satse fullt. 

– Det er en klassisk Bill Gates-historie. Han hadde jo en bedrift som fungerte før han droppet ut, så selve dropout-delen er egentlig ikke det mest interessante, sier Timmermans. 

For de fleste er jo historien ganske annerledes, understreker professoren. 

– De fleste som prøver seg, feiler, og da skal du ut i et arbeidsmarked som fortsatt verdsetter at du har en grad. De belønner ikke nødvendigvis at du har vært gründer, og ofte ender du opp med lavere lønn enn de som fullførte.

Den andre hovedmekanismen handler nemlig om utdanning som et viktig signal i arbeidslivet, noe som øker troverdigheten overfor arbeidsgivere, banker og investorer. 

– Utdanningen er ofte det eneste signalet arbeidsgivere og banker har på hvor dyktig du er, sier Timmermans og legger til: 

– Hovedpoenget vårt var derfor at det beste er å gjøre ferdig utdanningen, selv om du ønsker å starte bedrift. Da har du noe å falle tilbake på.

– Kan være fristende å droppe ut for å satse

Gründerduoen Mikael Steenbuch og Erik Bohne hoppet nylig av NTNU-studier for å skalere AI-selskapet Astar, som allerede hadde millioninntekter. 

Timmermans nevner også Ole Andre Sævild, som droppet ut av NHH-studier for å satse på Breeze, et nytt selvbetjeningshotell i Bergen. 

Disse eksemplene er ifølge ham i gruppen av studenter som har hatt så stor suksess med egne bedrifter, at de sluttet på studiene - og det er helt ok. 

– Når det gjelder dagens AI-bølge, forstår jeg godt at mange studenter opplever tempoet som ekstremt høyt, og at det kan være fristende å droppe ut for å satse, sier Timmermans - og fortsetter: 

– Men vi må være forsiktige med å fremstille dropout som en forutsetning for å lykkes. Du bør ikke droppe ut for å bli suksessfull - du dropper i så fall ut fordi du allerede er det.

– Sjelden forklaringen på suksess

Også den verdenskjente startup-akseleratoren Y Combinator lanserte nylig programmet Early Decision, som lar studenter søke og få finansiering mens de fortsatt studerer, men delta først etter fullført utdanning. 

Programmet skal ifølge deres egen beskrivelse av formål redusere presset om å hoppe av for å lykkes, en tilnærming som gjenspeiler Timmermans’ poeng om at utdanning fortsatt har stor verdi - også for gründere.

– Hvis du skal lykkes som gründer, handler det ikke om hvordan AI kan gjøre jobben for deg, men om hvordan du blir bedre med AI. Du må forstå hvordan du lærer og utvikler deg i samspill med teknologien, sier han. 

Teknologi er uansett aldri alt, mener Timmermans. 

– Selv i AI-relaterte oppstartsbedrifter utgjør teknologien sjelden hovedparten av forklaringen på suksess, sier han.

Annen forskning viser ifølge Timmermans at faktorer som timing, team og forretningsmodell ofte betyr mer enn selve ideen eller teknologien. 

– Resten handler om grunnleggende entreprenørielle ferdigheter i finans, strategi, markedsføring og økonomistyring, sier han og legger til:

– Du kan bruke AI til mye, men hvis alle har tilgang til de samme verktøyene, er det ikke teknologien som skiller deg ut, det er hvordan du anvender den, og hvilke ferdigheter du som gründer bringer inn, som betyr noe.