kommentar

Distribusjon spiser produkt til frokost

Wepost-gründer Benjamin Bekken føler seg kallet til å slå et slag for å bygge i offentligheten.

CEO og medgründer i Wepost, Benjamin Bekken, er ikke bare enig med gründernestor Rolv Assev.
Publisert

Få kan matche Rolf Assevs vei med ord og historiefortelling. I innlegget «Glem hypen: Lag noe som folk elsker» berømmer han hvordan Sriracha ble størst i verden gjennom et godt produkt og en sten-på-sten tilnærming til distribusjon. 

Og jeg er enig; et godt produkt er det viktigste vi gjør. MEN, at en ikke skal rope høyt før det er på plass, er fra mitt perspektiv både utdatert og en typisk norsk tankegang. Og om jeg skal være helt ærlig; en av grunnene til at vi ikke har veldig mange suksessrike startups fra Norge. 

Jeg føler derfor påkallet for å nyansere, og slå et slag for en mer moderne tilnærming: Å bygge i offentligheten.

Produktutvikling og markedsføring i parallell

Den sekvensielle tankegangen, der produktet utvikles bak lukkede dører og deretter lanseres ut i markedet, er en effektiv måte å la penger ligge på bordet. Kapitalismen, nyskapende som den er, har kommet frem til en mer effektiv metode: Ved å involvere publikum tidlig, gjennom deling av både oppturer og nedturer, bygger gründere en personlig merkevare og sin egen distribusjonskanal lenge før produktet er klart.

Fordelen med dette er mange, men først og fremst er det en langsiktig og gratis måte å nå ut til sluttbrukeren på. Om en er flink, kan man hoppe bukk over år med hardt distribusjonsarbeid.

Ingen poeng med bil uten motorvei

Markedet belønner ikke kvalitet alene; det belønner rekkevidde. Derfor må du eie distribusjonen, og over tid gjøre produktet ditt best.

Svenske Lovable er et godt eksempel på dette. Deres produkt er ikke bedre enn andre alternativer på markedet. Faktisk vil jeg påstå det motsatte: Lovable er dårligere, og har et produkt som er svært frustrerende å bruke etter de første 15 minuttene. Men, de er best på markedsføring.

Dette har gitt Lovable over 2 millioner brukere og 2 milliarder dollar i fersk kapital. Med denne kapitalen kan de bygge produktet de alltid har solgt inn, sammen med den enorme følgerbasen de har bygget opp på veien.

Så hvordan bygger en slike distribusjonskanaler?

Fra Sriracha til Truff

Der Sriracha ble bygget sten-for-sten over 40 år, gjorde dagens raskest voksende hot sauce-merke det motsatte. Allerede før Truff Hot Sauce hadde et eneste produkt klart, begynte de å dele prosessen av å bygge bedriften sin. Instagram-stories fra smakstester. Diskusjoner om flaskedesign. Polls hvor følgerne fikk stemme på ingredienser. Avkastningen kom når de lanserte, følgerne deres solgte for dem. Fra ingen produkt til landsdekkende distribusjon drevet frem av et publikum som allerede var solgt.

For å putte det i klartekst: Hadde Sriracha blitt startet i 2025, tror jeg de hadde pratet om det fra dag én. Men Shifter er ikke for hot-sauce selgeren. Så hva med oss som selger luftslott?

Lanser, lær, gjenta

Å lansere er ikke en engangsgreie, men en kontinuerlig prosess. Lanser tidlig, få feedback, forbedre produktet og lanser igjen. Dette er en effektiv måte å skape engasjement og forstå hva som faktisk fungerer. Hver lansering er en ny sjanse til å fortelle historien din. Hver iterasjon gir følgerne dine noe å heie på.

For Lovable tok det tre lanseringer før de hadde noe som skøt fart.

Del med målgruppen

Rolf Assev har rett i at gode produkter er fundamentet. Men i 2025 holder det ikke å vente til produktet er ferdig før man begynner å snakke om det. Ved å bygge i offentligheten skaper vi ikke bare bedre produkter, vi sikrer også at noen faktisk oppdager dem.

Så mitt budskap er enkelt: Start å dele ting du tror målgruppen din bryr seg om. Det kan være den første skissen, en tweet om den første koden, eller historien om hvorfor du vil bygge nettopp dette produktet. Det er verdt innsatsen, både på kort og lang sikt.

Bonus: Og om du vil ha lanseringsfest må du vite at det ikke beveger nåla på markedsandeler. Men det er en fin måte å feire kunder, venner og familie som har støttet deg under den lange perioden med hardt produktarbeid. Dere er hjertelig velkommen til vår på MESH den 08.08 ;)