BETALING

Her samler Vipps og Mobilepay styrkene på én plattform: – Timingen er perfekt

Natt til tirsdag fikk Vipps-sjef Rune Garborg samlet troppene. Her forteller han om mulighetene og nyhetene som venter når Vipps Mobilepay nå kan operere som ett selskap.

Nattarbeid. Vipps-sjef Rune Garborg fulgte nøye med da den danske virksomheten ble koblet til samme plattform som resten av selskapet.
Publisert

– Denne bransjen har aldri vært mer spennende enn nå.

Vipps-sjef Rune Garborg er i særdeles godt humør når han tar imot BankShift for å fortelle om planene videre for Vipps Mobilepay, som nå har fått all virksomhet over på en felles teknologisk plattform.

Natt til tirsdag ble nemlig de siste 15 månedenes prosjekt med stor P – One Platform – endelig avsluttet da Mobilepay-virksomheten i Danmark også ankom fellesplattformen uten missøder.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Nå handlet utsagnet, riktignok, ikke først og fremst om det omfattende integrasjonsarbeidet, men om de nye betalingslandskapet som åpner seg etter at Apple i januar overraskende meldte at selskapet gir etter for EU-kommisjonens krav om å la andre mobile lommebøker konkurrere med Apple Pay i Iphone.

Etter den siste oppdateringen av operativsystemet iOS i forrige uke er det mulig for andre aktører, som Vipps, å begynne å utvikle sine egne løsninger for kontaktløs betaling Iphone.

Klare på tiden

Men de spennende tidene har likevel veldig mye å gjøre med det interne arbeidet i selskapet.

– Timingen er perfekt. Vi har stort sett brukt de ressursene vi har på teknologisiden for å bli klare med plattformintegrasjonen, sier Garborg og legger til at han er veldig stolt over jobben som er gjort.

– Store utviklingsprosjekter som dette har gjerne én ting til felles – de trekker ut i tid. At vi har holdt oss til tidsperioden vi satte, med «cut-over» i Finland 30. januar, og i Danmark 12. mars, er en styrkebeskjed.

– Så selv om du i årevis har mast på Apple om å åpne opp Iphone, er du likevel litt glad at de ventet til over nyttår med å gjøre det?

– Vi hadde jo måttet finne en løsning på det også, men det hadde blitt krevende. Nå kan vi flytte store utviklingsressurser rett over på å utvikle den mobile betalingsløsningen.

Tøff oppgave venter

Det ikke noen enkel oppgave som venter. At Apple har åpnet porten til mobiletelefonens NFC-kommunikasjon, betyr ikke at tech-giganten også har overlevert nøklene.

Alle aktører som ønsker å konkurrere på betaling med Iphone, må utvikle sine egne løsninger, basert på API-er som Apple gjør tilgjengelig, og så få løsningen godkjent av Apple.

Her skyter Garborg inn at avtalen mellom Apple og EU ikke er formelt signert, men at det ikke er noe som tyder på at det ligger noen overraskelser lurer i den endelige avtalen.

Rune Garborg, daglig leder Vipps, utlover en stri strøm av nyheter i løpet av 2024.

Går ikke å bli bedre enn Apple

Han er også tydelig på at det er begrenset hva man kan forvente å få til.

– Vi har jo aldri gått in på betalingsområdet uten å gjøre det enklere enn det som er der fra før. I den settingen her, er målet å komme samme nivå, sier Garborg.

– Det går ikke å gjøre det bedre enn Apple på Iphone, mener du?

– Nei, det kan du ikke. Jeg ser heller ikke noen oppsider på forenkling på denne betalingen. Apple har allerede en veldig god brukeropplevelse. Men vi må bli like gode, ellers taper vi, fortsetter han.

– Hvor lang tid vil det ta før vi kan bruke Vipps for kontaktløse betalinger i Iphone?

– Målet er å ha en løsning på plass før årsskiftet. Plastkortets tid som betalingsmiddel snart over og vi må være et konkurransedyktig alternativ før den endringen for alvor tar fart.

Venter danske tilstander

Hvordan mobilen endrer betalingsvanene har Garborg kunnet følge tett i sitt eget nordiske selskap. I Danmark har mobiltelefonen i høy grad tatt over fra betalingskortene, mens det i Norge fortsatt er kort som er vanligst i butikkene.

Med tanke på at cirka 75 prosent av alle betalinger i Norge skjer på fysiske betalingsterminaler, er det et sted Vipps må være til stede.

At Norge henger etter, kommer av de store norske bankenes nei til Apple Pay. Bankene vil også stå bak Vipps inn i siste etappe. I forrige uke uttalte både DNB og Sparebank 1 for første gang åpent at de holder igjen med Apple Pay inntil kontaktløs betaling med Vipps er på plass i Iphone.

– Vil det ikke bli vanskeligere for Vipps når DNB-kundene til sist kan legge inn kortet sitt i Apple Pay?

– Det kommer til å bli en voldsom konkurranse her mellom mange aktører. Der tror vi at de sterke merkevarene til Vipps og Mobilepay, i kombinasjon med de produkter og tjenester vi nå kommer til å kunne tilby på nordisk basis, vil være til vår fordel, sier Garborg.

Nå åpnes også tjenesteslusene

Det faktum at Vipps Mobilepay nå er et selskap på én plattform, er ikke bare viktig i konkurransen med Apple. Det er avgjørende for egen produktutvikling.

Den har nemlig måttet stå litt på vent det siste året, for ikke å forstyrre plattformarbeidet. Nå skal slusene åpnes, slik at brukerne av appene til Vipps og Mobilepay skal berikes med de tjenester som kan gi en fordel overfor Apple Pay.

Satsingen på kundeklubber og lojalitetsprogram, som nå er klart for lansering i Norge, skal på eksport til Danmark og Finland så snart det lar seg gjøres. Vipps-sjefen har stor tro på den tjenesten vil knytte sluttbrukere og bedrifter nærmere sammen, og skape merverdi for begge parter og dermed også for Vipps.

Kommer med Spleis-konkurrent 

For de norske Vipps-brukerne vil den danske Mobilepay-suksessen Box, med over tre millioner brukere, snart bli tilgjengelig i appen. Det er en digital felleskasse for skoleklassen eller idrettslaget som ligger i appen, men adskilt fra den private pengebruken.

– Det høres ut som en konkurrent til Spleis?

– Løsningene er ikke helt like, men ja, vi blir konkurrenter om klubb- eller klassekassen, sier Garborg.

I Danmark koster den tjenesten 19 kroner for hver 1000 kroner som blir samlet inn. I Norge er prisen ikke avgjort enda.

Aller viktigst er å krysse grenser

Det aller første som skal på plass er imidlertid vennebetalinger på tvers av landegrensene.

– «Cross-border payments» er helt avgjørende for at vi skal få tatt ut potensialet i fusjonen, sier Garborg.

Han håper at vennebetalinger mellom Norge, Danmark og Finland skal være på plass i sommermånedene, og Sverige kort tid etter. Løsningen vil imidlertid skille seg fra dagens norske vennebetaling, som er en konto-til-konto-betaling. For betaling til utlandet må Vipps bruke nettverkene til Visa og Mastercard.

Det betyr at vennebetalinger i Vipps for første gang vil koste penger. Heller ikke her har Vipps helt bestemt kostnaden for en betaling.

Lar Apple vise vei i kortkrangel

– Apropos Visa. Den pågående krangelen mellom BankAxept og Visa, vil på et eller annet tidspunkt påvirke også Vipps, ettersom Visa ønsker å innføre et valg av betalingsnettverk i alle lommebøker. Hvordan forholder Vipps seg til det?

– Vi må ha BankAxept i det norske markedet, men vi trenger også Visa og Mastercard for den internasjonale biten. Skal Vipps kunne bli et betalingsmiddel over hele verden, er det nødvendig, sier Garborg.

– Når det gjelder funksjoner i lommeboken, vil vi se på hvilken praksis Apple har på dette området. Vi kommer ikke til å operere med løsninger som ikke er like enkle som det Apple har. Det prøvde vi med QR-koder. Det fungerer ikke, avslutter Vipps-sjefen.