kunstig intelligens
Big tech brenner milliarder på AI, mens Apple foreløpig «dropper» rushet
Mens konkurrentene nærmest kaster milliarder på kunstig intelligens, er Apple noe mer nølende.
 
        Milliarder på milliarder av kroner og dollar kastes inn i kappløpet om kunstig intelligens av de store Big tech-selskapene.
En av dem som gjerne regnes inn i samme liga, nemlig Apple, velger derimot å være litt mer tilbakeholden.
Så langt i år har vi sett konkurrentene pøse enorme summer inn i datasentre, AI-brikker, forskningsprosjekter og AI-startups. Apple-toppsjef Tim Cook holder på sin side lommeboka mer lukket.
I regnskapsåret 2025 har Apple nemlig brukt 12,72 milliarder dollar (128 milliarder kroner) på kapitalutgifter, skriver CNBC
Det kan selvsagt høres mye ut, men dersom vi sammenligner med Google, som brukte 92 milliarder dollar (926 milliarder kroner), Meta som skal bruke 71 milliarder (715 milliarder kroner) på AI-brikker og andre utgifter i 2025, og Amazon som har økt sitt budsjett til 125 milliarder dollar (1259 milliarder kroner) – ser det plutselig mer beskjedent ut.
Amazon gjorde for øvrig nylig store kutt i staben, med AI som begrunnelse.
Apple brukte likevel betydelig mer enn året før.
I stedet for å kjøpe så mange AI-brikker som mulig, leier Apple datakapasitet fra eksterne partnere, forklarte selskapets finansdirektør under resultatpresentasjonen for fjerde kvartal torsdag.
Når Apple først bygger egne servere til sine AI-tjenester, bruker selskapet sine egne prosessorer – ikke brikker fra Nvidia eller AMD. Disse serverne driver et system Apple kaller Private Cloud Compute.
Finansdirektøren beskrev dette som en «hybridmodell» – en løsning der Apple kombinerer egen teknologi med innleid kapasitet.
I fjor lanserte selskapet Apple Intelligence, en pakke med AI-verktøy som kjører på Apples egne brikker. Verktøyene kan oppsummere varsler, generere bilder – som nye emoji – og sende komplekse forespørsler til OpenAIs ChatGPT.
Lanseringen fikk blandede anmeldelser, og den forbedrede Siri-assistenten ble utsatt til 2026. Den skal likevel etter planen lanseres neste år, ifølge Apple.
Til tross for den forsiktige AI-tilnærmingen, ser ikke Apple ut til å tape terreng. Tim Cook fortalte CNBC at forbrukerresponsen på iPhone 17 har vært «helt av skalaen», og selskapet venter en omsetningsvekst på 10–12 prosent i desemberkvartalet.
Likevel erkjenner Apple at AI-funksjoner som Apple Intelligence blir stadig viktigere for kjøpsvalgene til forbrukerne.
– Vi er veldig optimistiske til at dette vil bli en enda viktigere faktor, sa Cook.
 
     
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
         
        