-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
klima
Reduserer CO2-utslipp med «evigvarende» buketter
Evigr-gründeren har skapt en sirkulær løsning som kan redusere utslippene fra blomsterbuketter kraftig.

Bursdagen til kjæresten, innflytningsfesten til en god venn eller litt ekstra pynt på kontoret – det finnes utallige anledninger for en blomsterbukett, og en 2021-rapport fra Landbruksdirektoratet viser at Norge importerer stadig flere snittblomster fra utlandet.
Men ifølge Elida Berentsen har dagens blomsterindustri en mørkere bakside:
– Nesten alt vi kjøper av blomster i Norge er fraktet med fly og krever kjøling, noe som bidrar til store utslipp og miljøskader.
Hun er gründer og daglig leder i Evigr, et sirkulært blomsterselskap som produserer og leverer buketter som skal kunne holde seg friske i over ett år – i motsetning til tradisjonelle blomster som ofte havner i søpla etter få dager.

Miljøskadelig bransje
Ideen til Evigr begynte å spire da Berentsen var franchisetaker for et australsk selskap som drev med utleie av kunstige blomster. Da ble hun oppmerksom på blomsterindustriens klimaavtrykk.
– Det er en industri hvor produktene er ment å kjøpes ofte og kastes raskt, drevet av sesongtrender, kampanjer og en kultur for «friske» blomster, uansett kostnaden for miljøet, påpeker hun.
Evigr begynte dermed med å utvikle software som skulle løse logistikkutfordringene knyttet opp mot gjenbruk og rotasjon av produkter.
I dag har Evigr et stort lokale ved Kalbakken i Oslo, hvor de produserer buketter av blomster som holder lenge ved hjelp av et sukkeralkohol og som gjenbrukes ved reparasjon og rehydrering.
Berentsen forteller at de jobber med miljøhensyn i alle ledd – blant annet ved å importere blomstene via lasteskip, frakt via elbiler og samarbeid med produsenter som ikke benytter drivhus eller unødig bruk av andre sprøytemidler.
Forretningsmodellen er basert på abonnement, der bedrifter får levert nye buketter hver måned. Etter en måned hentes bukettene inn og byttes ut. Blomstene blir da brukt om igjen.
– Dermed reduserer vi forbruket fra femtito bruk-og-kast-buketter til én i året, forklarer Berentsen.
Totalt reduseres utslippene dermed kraftig per bukett, ifølge gründeren:
– Hele tjenesten vår reduserer utslippet totalt med 99,9 prosent som er rundt 10.000 ganger lavere utslipp enn konkurrentene våre

Store kunder og vekstplaner
Selskapet, som ble etablert for tre år siden, har i dag kunder som Sopra Steria, Privatmegleren, Nordea, KS, Hotel Gabelshus, Nasjonalbiblioteket, Den Norske Opera og Fæbrik – som har abonnement på blomsterdekorasjonene.
Selv om inntektene foreløpig er på under én millioner kroner i året, er ambisjonene store.
– Vi har et enormt vekstpotensial. Hele selskapet ble startet for å bli internasjonalt, og planen er først å vokse i hele Norge, og deretter se hvilke land som passer best for videre ekspansjon. Det neste året skal vi utvide Oslo-avdelingen til fem hundre kunder, sier Berentsen.
– Forretningsmodellen er veldig lønnsom, og jeg tror vi kommer til å nå veldig langt de neste årene, legger hun til.
