feiring

Techprofiler starter jobb­feiring-startup: – Nesten politisk ukorrekt å si nei

Vifeirer vil sørge for at ingen ansatte blir glemt på bursdagen sin. 

Vifeirer. I bildet: Kine Aarum og Knut Pedersen.
Kine Aarum har tidligere jobbet i 24Sevenoffice. Nå blir hun "Kake-kine" i Vifeirer. Også i bildet: Knut Pedersen.
Publisert

Har du noen gang opplevd at bursdagen din går forbi i stillhet på jobben, mens andre feires med både kake, sang og konfetti? Eller er du lederen som i panikk har måttet haste av gårde til butikken for å redde dagen, med en klissete gulrotsak etter å ha overhørt noen gratulasjoner ved kaffemaskina? 

Akkurat dette er det en liten trio nå en gang for alle har bestemt seg for å gjøre noe med, gjennom selskapet som har fått det passende navnet Vifeirer. 

Har du noen gang opplevd at bursdagen din går forbi i stillhet på jobben, mens andre feires med både kake, sang og konfetti? Eller er du lederen som i panikk har måttet haste av gårde til butikken for å redde dagen, med en klissete gulrotsak etter å ha overhørt noen gratulasjoner ved kaffemaskina? 

Akkurat dette er det en liten trio nå en gang for alle har bestemt seg for å gjøre noe med, gjennom selskapet som har fått det passende navnet Vifeirer. 

– Jeg hadde kanskje ikke sett helt for meg at jeg skulle bli «Kake-Kine», sier daglig leder Kine Aarum og ler. 

Vifeirer. Kine Aarum og Knut Pedersen i bildet.
Aarum og Pedersen er begge veldig fan av å feire de små og store tingene på jobb.

Alt kan feires

Konseptet er enkelt: Bedrifter sender inn en liste med bursdager og andre merkedager. Så sørger Vifeirer for at det kommer kake, ballonger eller andre effekter, levert på riktig dag. 

– I bunn og grunn automatisering av feiring altså, påpeker Aarum. 

Foreløpig er hun eneste ansatt. Selskapet har imidlertid blitt spunnet ut i samarbeid med Sverre Steensen (kjent fra Enklere Liv) og Knut Pedersen og deres nyetablerte We Rock Sales. 

Aarum selv har jobbet i startups og techselskaper som OneFlow og 24sevenoffice tidligere. 

– Vi har alle erfaring med at man som leder innimellom kan glemme en bursdag. Den der følelsen man får når man plutselig må løpe av gårde for å kjøpe en kake er det vi vil løse. Gjøre det mindre stress for ledere altså, sier Pedersen. 

Å feire de små og store tingene kan også være viktig for å etablere en «performance»-kultur og et fellesskap, mener de. 

– Det er mye som tyder på at om man skal bygge en vinnerkultur så er det viktig å feire, sier Pedersen. 

Aarum påpeker at det kan ha mye å si dersom man for eksempel glemmer en bursdag. 

– Så med Vifeirer kan man legge opp til en felles policy i bedriften for feiring, legger hun til. 

Fra venstre: Enklere Liv-gründer Sverre Steensen og Knut Pedersen er de som står bak ideen om Vifeirer.
Fra venstre: seriegründer Sverre Steensen og Knut Pedersen er de som står bak ideen om Vifeirer.

Ikke bare en kake-leverandør

Du tenker kanskje at noe som dette må jo finnes fra før, men ifølge Aarum skiller de seg klart ut fra vanlige eventbyråer og kakeleverandører. 

 – Vi skiller oss ut med at vi setter dette med feiring i system og at vi skal automatisere, forklarer hun. 

Gründeren innrømmer at responsen har vært nettopp «Finnes ikke dette allerede?», men ser på det som positivt. 

– Det er mange som gjør masse når det kommer til feiring fra før, men dette handler om å sette det mer i system. Vi prøver ikke å finne på noe nytt, vi prøver å automatisere og optimalisere noe som allerede gjøres – og gjøre det bedre. 

– Det er jo nesten politisk ukorrekt av en leder å takke nei til en løsning som dette, som gjør det lettere å feire ansatte, supplerer Pedersen. 

Glad i kake og feiring?
Glad i kake og feiring?

Foreløpig løser de det meste manuelt i excel-ark eller lignende, men de ser mulighetene for å lage en tech-plattform etterhvert. 

– Nå er det veldig manuelt, og det er rett og slett fordi jeg har vært med på å bygge ting tidligere som markedet ikke helt trengte før. Nå tester vi og failer litt med manuelle prosesser. Så kan vi bygge tech rundt det for å støtte en større kundeportefølje etterhvert, sier Aarum. 

– Dette er jo et enkelt konsept og vi er avhengig av kundeopplevelsen. Poenget er å fjerne opplevelsen av stress ledere kan føle på. I Norge er vi jo blitt litt bortskjemte med smoothe løsninger som Netflix for eksempel. Vi kan ikke være noe dårligere enn dem, fortsetter Pedersen.

Han sammenligner det de har ambisjoner om å bli med slik aktører som for eksempel Uber skiller seg fra tradisjonelle taxiselskaper. 

– De gjør mye av det samme, men det er den brukerreisen som er annerledes. Da blir man en egen kategori for seg selv. 

Lanserte på én måned

Selskapet er nå i gang med de første kakeleveransene. 

Lanseringen av selskapet skjedde på det de beskriver som rekordtid. I mai begynte Aarum å jobbe med konseptet og i starten av juni lanserte de selskapet. 

Planen er å få inn rundt 1000 kunder før de begynner å se etter eksterne investorer til Vifeirer, som per nå er «bootstrappet» (finansiert av egne midler). 

Foreløpig er tjenesten kun tilgjengelig i Oslo-området, men planen er å utvide til flere byer i samarbeid med lokale bakere etterhvert.

– Oslo er det første markedet, men alle de store byene har masse selskaper. Og man feirer bursdager overalt så det er ingen grunn til at vi ikke skal være alle steder, sier Aarum.