kompetanse

Utvider nettverksamling med coaching og kurs holdt av gründerprofiler

Venture Summits og Daniel C. Fossum vil tette kompetansegapet blant «c-suite»-ledere i vekstselskaper.

Fra øverst til venstre med klokken: Thomas Wittusen, Daniel Caetanya Fossum, Eirik L. Nerdal. Kathrine Barrios, Patrick Skjennum, Birte Steen og Pål Næss
Publisert Sist oppdatert

Gjennom sine nisje-konferanser har Venture Summits blitt en møteplass for ledere i norske teknologiselskaper. Nå tar gründerteamet steget videre fra nettverksbygging til strukturert kompetansedeling.

Under sitt CMO Summit hos Oda onsdag, lanserte selskapet Executive Venture Program – et program skreddersydd for de ulike C-suite-rollene (CMO, COO, CTO, CFO og CCO) i selskaper som står midt i den krevende vekstfasen.

Gjennom sine nisje-konferanser har Venture Summits blitt en møteplass for ledere i norske teknologiselskaper. Nå tar gründerteamet steget videre fra nettverksbygging til strukturert kompetansedeling.

Under sitt CMO Summit hos Oda onsdag, lanserte selskapet Executive Venture Program – et program skreddersydd for de ulike C-suite-rollene (CMO, COO, CTO, CFO og CCO) i selskaper som står midt i den krevende vekstfasen.

– Vi har gjennom våre samlinger avdekket et stort kompetansegap i VC-backede selskaper som skal i gang med skalering. De som blir hentet inn i ledergruppen gjør dette som regel for første gang, sier medgründer i Venture Summits Daniel C. Fossum.

Han mener et fasilitert program med strukturert læring fra andre som har vært gjennom reisen før, vil være av stor verdi for både lederne og selskapene.

Personlig erfaring ble kimen

Ideen oppstod under en lunsj med Katherine Barrios, tidligere markedsdirektør i Xeneta. Hun blir nå fasilitator for programmets CMO-spor (CMO: chief marketing officer).

– Det første året jeg jobbet i Xeneta, spurte daværende styreleder Birger Magnus meg: «Hvordan holder du deg skarp og oppdatert?». På det tidspunktet kjente jeg bare til noen få CMOer i USA som jeg kunne sparre med, forteller Barrios.

Spørsmålet motiverte henne til å finne et fellesskap for å diskutere utfordringer «ingen andre forstod». Hun ble med i to amerikanske «Mastermind»-grupper for markedsdirektører.

– Etter det var jeg solgt. Det var så nyttig, sier hun.

«Been there, done that»

Programmet er bygget på nettopp denne innsikten. Hvert spor ledes av erfarne fasilitatorer som selv har kjent på utfordringene. Pål Næss, tidligere operativ direktør (COO) i Gelato, skal lede COO-sporet.

– Mange føler seg alene om utfordringene sine, men veldig mange av problemene har sannsynligvis noen i gruppen løst tidligere, fordi det er de samme problemene som kommer igjen og igjen, sier Næss.

Patrick Skjennum, medgründer og tidligere teknologidirektør i Strise, er enig. 

– Som CTO i en startup står man ofte alene i en krevende rolle, med lite erfaring og mange nye utfordringer. For meg ble et godt nettverk av andre CTOer helt avgjørende. Nå ønsker jeg å gi tilbake ved å være den støtten jeg selv trengte, sier Skjennum.

Programmet vil bestå av 1,5 til 2-timers sesjoner annenhver uke over en periode på tre måneder, med oppstart til høsten.

Bygger på «Pay-it-forward»-kultur

Teamet henter inspirasjon fra alpinlandslagets «Attacking Vikings»-kultur, der alle løfter hverandre opp og frem.

– Vi ser stor interesse fra fasilitatorer som har lyst til å gi tilbake og dele den kompetansen de selv skulle ønske de hadde fått, sier Fossum.

Medgründer Eirik Nerdal, som har erfaring med å lede kompetanseprogrammer, mener initiativet kan skape viktige ringvirkninger for hele økosystemet.

– Målet er ikke bare å samle folk, men å gjøre møtene til katalysatorer for å yte best mulig i sin rolle. Programmet bygger på det som faktisk gjør en forskjell: erfaringsbasert ledelse og relevante, nye relasjoner man tar med seg livet ut, sier Nerdal.

Ambisjonen er klar: Å bidra strategisk til å modne det norske startup-økosystemet og øke sjansene for at flere selskaper lykkes med internasjonal skalering.

– Det er så vanvittig vanskelig å skalere et selskap. Å bli guidet av noen som har gjort det før, er med på å øke sjansene for at man tar de rette beslutningene, avslutter medgründer Thomas Wittusen.