-
Senior Software Engineers - Frontend & Backend | Hornet
-
Medeier* | Boitano
-
Engineering Manager | Handelsbanken
-
Erfaren mobilapp-utvikler | Handelsbanken
-
Fullstack-utvikler | Norad
-
Lead Data Engineer | Norad
-
Product Owner Investeringskjerne - Bergen/Oslo | DNB
-
Innovation-to-Market Specialist | Highsoft
-
Product Owner | DNB
-
Data Engineer, Data Core team | NBIM
pettech
Tok over da selskapet var i «dødens dal» – nå vil han gjøre hunder til et kommunalt helsetiltak mot ensomhet
Etter flere år som investor og rådgiver valgte Raymond Øverlie å gå all-in, skyte inn egne penger og bygge videre på et hundefellesskap med titusenvis av brukere.
– Da jeg tok over, var selskapet i dødens dal. Det var lite penger igjen og for svake inntektsstrømmer til å forsvare en ny innhenting, sier Raymond Øverlie til Shifter.
Etter å ha vært involvert i pettech-selskapet Voffii som investor og rådgiver siden 2023, ble han i mai spurt av styret og de øvrige rådgiverne om å ta over som daglig leder.
Da Øverlie formelt tok over i august, fikk han dermed oppgaven med å snu skuta for Jessheim-selskapet, som beskrives som et pettech-community for hundeeiere.
Selv hadde Øverlie vært involvert i flere tech-selskaper som investor tidligere, som Fornix, Sirken og Entravel.
På tross av at situasjonen var krevende, hadde den ferske lederen stor tro på selskapet. Voffii ble etablert av medgründer Elisabeth Østby under pandemien, med et tydelig mål om å adressere ensomhet gjennom aktivitet og fellesskap rundt hund.
Nå har Øverlie gått all-in med egne midler, sikret finansiering på drøyt seks millioner kroner, og inngått et pilotprosjekt med Ullensaker kommune.
Hund mot ensomhet
– Jeg hadde ikke investert i selskaper fra Jessheim før, men da jeg så Voffii i lokalavisen – de hadde 800 nedlastinger på det tidspunktet – kjente jeg at dette ville jeg være med å bygge, sier Øverlie og legger til:
– De traff kjerneverdiene mine: mer aktivitet og mindre ensomhet.
Voffii har siden oppstart fått rundt 60.000 nedlastinger, som har konvertert til om lag 30.000 registrerte profiler, opplyser han.
– Den viktigste jobben ble gjort før jeg kom inn. Nå polerer vi diamanten. Appen har vært tilgjengelig lenge, men nå har vi relansert med nye funksjoner.
Etter Øverlies overtakelse ble det i november lansert en ny versjon av appen. Gjennom plattformen finner brukerne et sosialt univers for hundeeiere, med funksjoner som hundepass samt instruktør- og bedriftsprofiler.
– Vi flytter også aktive hundegrupper fra Facebook over til vårt system, med de samme fasilitetene, men i et mer oversiktlig format. Bedrifter kan nå hundeinteresserte mer presist hos oss, i stedet for å «skyte med hagle» via Google, sier Øverlie.
Kommune for kommune
Den tydeligste nye satsingen skjer i samarbeid med Ullensaker kommune. Her tester Voffii nå et pilotprosjekt der hundeaktiviteter brukes som lavterskeltiltak for psykisk og fysisk helse.
Gjennom appen matches deltakere med aktiviteter der blant annet terapihunder er involvert.
– Mer aktivitet og mindre ensomhet er viktig for alle – og også for kommuneøkonomien. Ullensaker kommune legger derfor til rette for at flere kan sosialisere og være aktive gjennom lavterskeltilbud som er tilgjengelige for alle, blant annet med åpne gåturer to ganger i uken. Målet er å avlaste en presset venteliste innen psykisk helse.
Planen fremover er å ta én kommune av gangen, forteller han videre:
– Det er bedre å ha tusen brukere i Ullensaker enn tre brukere i hver av 300 kommuner.
Store ambisjoner – men nøkternt
Da Øverlie gikk inn i Voffii for alvor, startet han med å analysere markedet selskapet skulle inn i. Ifølge ham finnes det tusenvis av kjæledyr-apper, men svært få har klart å bygge varige forretninger.
– Noen ledestjerner finnes, som Rover hundepasser-appen som ble solgt til Blackrock for 2,2 milliarder dollar, påpeker gründeren.
Ambisjonen med Voffii er imidlertid ikke å bygge én enkelt spisset tjeneste, men et bredere system for hundeeiere. Øverlie beskriver dette som en mer helhetlig tilnærming, med flere tjenester som hver for seg er «gode nok», og som samlet kan gi flere inntektsstrømmer over tid.
– Vi bygger et annet, mer holistisk system med flere «gode nok» tjenester og flere inntektsstrømmer.
Inntektene i dag kommer hovedsakelig fra synlighet i appen, der aktører kan nå en definert målgruppe av hundeeiere.
– Blant annet markedsfører Agria Forsikring seg gjennom appen.
Ifølge Øverlie har brukerundersøkelser pekt særlig på behov innen hundepass og kurs, noe som nå danner grunnlaget for videre produktutvikling og kommersialisering.
– Hundekurs og hundepass blir de neste vertikalene vi tjener penger på. Vi utvikler også en bedriftsportal for lokale aktiviteter, kurs og booking.
Til tross for store ambisjoner, understreker han at veksten skal komme stegvis.
– Potensialet er stort, men vi skal levere et godt nok produkt folk faktisk bruker. Vi trenger ikke være verdensmestere. Ambisjonen er ikke å bli størst, men å være nyttige nok – og bygge derfra.