-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Eviny Ventures ansetter!
-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
skattefunn
Tise-gründeren var klar for en vanlig jobb – så kom den nye naboen fra Inzpire.me med en AI-idé som måtte lanseres på noen uker
Over hekken på Tåsen i Oslo fant to kjente seriegründere en felles frustrasjon: De skyhøye honorarene til rådgivere for Skattefunn-søknader. Nå lanserer de en AI-tjeneste med potensial til å krympe hele bransjen.

Fristen for årets Skattefunn-søknad er 1. september. For mange norske teknologiselskaper betyr det en hektisk innspurt for å sikre seg en skattefradragsordning som i 2023 utgjorde 3,5 milliarder kroner.
Men for mange betyr det også en betydelig utgift til konsulenter som tar seg godt betalt for å skrive søknaden.
– Både jeg og Axel har jobbet med Skattefunn-prosjekter i over ti år, både ved å skrive selv og ved å bruke rådgivere. Det har alltid vært med en bismak vi har betalt regningene. Bransjen tar seg rett og slett ekstremt godt betalt, sier Mats Lyngstad, gründer av Inzpire.me.
Tilfeldighetene ville det til at Lyngstad i fjor ble nabo med Axel Franck Næss, en av gründerne bak bruktsuksessen Tise.
– Vi har hatt mange samtaler over hekken, og i juni ble vi enige om å bygge en tjeneste for dette selv, forteller Lyngstad.
Resultatet er Skattefunnguide.no, en AI-drevet tjeneste som lanseres i disse dager, i grevens tid før fristen. Duoen, som nå har funnet sammen i et lite nyopprettet AS, har jobbet døgnet rundt fra kontorplassen på Startuplab for å rekke det.

Utfordrer millionbransje
Forretningsmodellen er enkel: Mens rådgivere typisk tar mellom 15 og 25 prosent av prosjektets kostnadsramme i honorar, tilbyr den nye tjenesten en fastpris.
– En typisk søknad kan fort koste deg mellom 170.000 og 500.000 kroner hos en rådgiver. Det er enorme summer, sier Lyngstad.
Lyngstad anslår er at rådgiverbransjen for Skattefunn alene omsetter for rundt 300-400 millioner kroner i året.
– Det er på størrelse med hele den norske influenser-bransjen. Vi mener dette er en bransje som er moden for å bli utfordret, sier han.
Skattefunnguide tar i likhet med rådgiverbransjen betalt med en «no cure, no pay»-modell, men taksameteret stopper på 30.000 kroner dersom søknaden blir godkjent. Blir den avslått, koster det ingenting.
– Målet er at gründerne skal kunne bruke like lite tid som om de hadde brukt en konsulent, men til en 90 prosent lavere kostnad. Vi vil gi noe tilbake til økosystemet og skape et bedre alternativ, sier Lyngstad.
Selve verktøyet er bygget på en av de store språkmodellene, men gründerne har bygget et eget system rundt som strukturerer søknadsprosessen. Brukeren blir guidet trinn for trinn gjennom de ulike feltene i søknaden, og AI-en hjelper til med å formulere teksten basert på brukerens input.
– Vi har testet løsningen og fått flere til å prøve den. Tilbakemeldingene er veldig gode, og flere av testerne bruker den nå til å ferdigstille årets søknader, sier Lyngstad.
Han understreker at Skattefunn er en rettighetsbasert ordning, ikke en støtteordning der man konkurrerer om midler.
– Så lenge prosjektet ditt tilfredsstiller kriteriene for forskning og utvikling, skal man få det godkjent. Rundt 80 prosent av alle søknader går gjennom. Utfordringen har vært at det har blitt byråkratisk, og det er dette rådgiverne har blitt eksperter på å navigere. Vårt verktøy hjelper deg å formidle at du treffer kriteriene.
Tilbake til start-up-livet
For Axel Franck Næss kommer prosjektet etter en pause fra Tise. Han var åpen for ulike typer roller, og så kanskje for seg en jobb i et større selskap.
– Men så dukket dette opp, og jeg merket raskt at jeg fortsatt liker veldig godt den aller tidligste fasen i et selskap, sier Næss.
Han forteller at selve kjerneproduktet ble satt sammen på bare noen uker.
– I første omgang har det handlet om å få på plass et produkt som fungerer og som løser et konkret, avgrenset problem. Så kan vi alltids utvide med flere tjenester senere hvis det går bra, sier han.
At de nå sitter på Startuplab, føles som en sirkel som sluttes. Det var nemlig der de to møttes for første gang tilbake i 2016.
Prosjektet er selvfinansiert og krever ifølge gründerne lite kapital.
– Dette passer perfekt inn i den trenden vi ser nå, hvor AI-løsninger brukes til å utfordre etablerte og dyre tjenesteytere, sier Næss.
– Har dere fått reaksjoner fra testere som er usikre på å dele sensitiv prosjektinformasjon med en AI-tjeneste?
– Nei, det har faktisk ikke kommet opp som et tema i testfasen, svarer Lyngstad.
For Lyngstad kommer det nye prosjektet kort tid etter at hans forrige selskap, Inzpire.me, nylig ble lagt ned etter at Schibsted kjøpte det i 2023. Han er ikke i posisjon til å kommentere den saken nå, utover at han synes det er trist at det endte slik. Nå er alt fokus rettet mot den nye lanseringen.