-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Eviny Ventures ansetter!
-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
oppkjøp
Secundo-gründeren «kunne ikke en dritt om møbler» da han startet opp - nå kjøper han 40 års bransjeerfaring
Mens mange startups henter millioner for å knekke en bransje, gikk Secundo-gründer Eirik Broms motsatt vei. Han kjøper opp en av bransjens mest erfarne ringrever. Jørgen Persson (66) forteller om valget som sikrer livsverket hans.

– Jeg kunne ikke en dritt om møbler, innrømmer seriegründer Eirik Broms.
Etter å ha bygget og solgt sitt forrige selskap, kastet han seg over markedet for brukte kontormøbler med Secundo. Han innså tidlig at det operasjonelle var selskapets akilleshæl. Løsningen ble ikke å hente penger, men å kjøpe kunnskap.
Nå har Secundo kjøpt Green Table AS, et selskap med 10-12 millioner i omsetning og solide offentlige avtaler, bygget av bransjeveteranen Jørgen Persson.

– Hvorfor skal vi bruke masse penger og tid på å finne opp 80 prosent av hjulet på nytt, når kunnskapen allerede finnes der ute? Det vi nå har gjort med oppkjøpet, er motsatsen til å hente masse penger for å tilegne seg den samme kunnskapen selv, sier Broms.
To verdener som møtes
Jørgen Persson har jobbet i kontormøbelbransjen siden 1986. Han har vært alt fra selger til markedssjef i Norges tidligere største leverandør, og har siden 1998 bevisst drevet sitt eget, mindre firma.
– Det er innmari morsomt. Det er to verdener som møtes, forteller Persson. – De ser på ting på en helt annen måte enn jeg gjør, og jeg ser på salg på en annen måte enn dem. Det er spennende, faktisk. Kan vi samkjøre de to «skolene», kan det bli en veldig god løsning for Secundo.
Han er spesielt imponert over de teknologiske musklene til Broms og co.
– Det de driver med på kunstig intelligens er helt ekstremt. Jeg har drevet litt med teknologi selv, men ikke som dem. Måten de legger opp ting med AI gjør at ting går så fort, det er en enorm hjelp.
Fra varelager til livsverk
Salgsprosessen startet ikke med en idé om oppkjøp, men med et praktisk problem.
– Vi hadde et varelager vi måtte selge ut, og i samtalen med Eirik ble det aktuelt at han kanskje var interessert i å kjøpe varene, forklarer Persson.
– For meg ble det veldig viktig å få overført kunnskapen min og sikre at kundene mine har en god leverandør i fremtiden. De har vært utrolig trofaste, og jeg føler sterkt for at de blir tatt vare på, sier han.
– Å snakke med Jørgen om møbelbransjen er som å snakke med et vandrende leksikon. Han har stått og flippet møbler, kjent på smertene og lært seg alle triksene. Den kunnskapen er uvurderlig og noe vi ville brukt årevis på å bygge selv, forteller Broms som bekrefter at den menneskelige kjemien var avgjørende for avtalen, som ble en ren cash-transaksjon for kundemassen og merkevaren.
– Det var egentlig ingen vanskelige temaer. Vi fant en fin avtale for begge parter og hadde en «lets go»-stemning, sier gründeren.
En avtale bygget på bowling og tillit
Prosessen står i sterk kontrast til de lange og harde forhandlingene Broms opplevde da han solgte sitt forrige selskap. Denne gangen handlet det mindre om tallknusing i Excel og mer om mennesker.
– Min viktigste lærdom og råd til andre gründere er dette: Vurder personen du gjør en avtale med. Er det en dårlig kulturell match, hjelper ingenting annet, sier han. – Ta en øl eller en runde bowling sammen.
Teamene ble introdusert for hverandre på et tidlig tidspunkt gjennom sosiale sammenkomster. Broms forteller om en episode som sementerte tilliten.
– Før avtalen var i boks, skulle han selge noen varer til oss. I stedet for å bare lese opp en lagerliste, brettet han opp ermene og jobbet side om side med våre folk på lageret hele dagen. Det fortalte meg alt jeg trengte å vite om ham som person.
Skalering med kontroll og klokskap
Nå er Persson ansatt som konsulent i en 60 prosent stilling. Han har ingen planer om å holde forelesninger.
– Kunnskapen må overføres gjennom å jobbe på caser sammen. Det er «learning by doing».
Han er tydelig på at han har mye å bidra med.
– Kunnskapen som vi litt eldre har, er det dumt om blir borte. Jeg mener jeg er best i den alderen jeg er i nå.
Oppkjøpet har allerede gitt resultater. Secundos «cash burn» er vesentlig lavere, og veien mot lønnsomhet har blitt mye kortere, ifølge Broms.
– Så lenge jeg ser en tydelig vei til lønnsomhet, er jeg veldig investeringsvillig. Det ultimate målet er at Secundo blir cash-positivt og kan finansiere videre vekst med eget overskudd, forklarer han.
Selv om selskapet hentet åtte millioner kroner i sommer, takket de nei til mer penger. Fokuset nå er å ansette en COO for å håndtere den operasjonelle veksten.
De tekniske utfordringene løses i stor grad av AI-agenter, men den fysiske logistikken krever flere hender når volumet øker.
– Skalering bringer alltid med seg både lykke og sorg. Det gjør litt vondt når ting vokser fortere enn man har mannskap til, men det er et luksusproblem.
Foreløpig er blikket rettet mot det norske markedet, som er på flere milliarder kroner. Broms har sett andre aktører i den sirkulære økonomien være for aggressive på ekspansjon.
– Vi grubler litt på hva som er «best practice». Nå skal vi først og fremst hente ut all juicen fra dette oppkjøpet. Men det er klart, mulighetene i Sverige og Danmark er enorme.