-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
Nedleggelse
Schibsted legger ned Inzpire.me
Teknologiselskapet har siden 2017 utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influenser-markedsføring.

Schibsted legger ned driften i Inzpire.me, melder selskapet i en pressemelding.
Schibsted kjøpte seg opp til 90 prosent i selskapet i 2023, men har velger nå å legge ned - fordi de ser markedet er preget av manuell tilpasning og personlig rådgivning.
Shifter erfarer at da Schibsted kjøpte majoriteten av aksjene i selskapet tilbake i 2023, ble verdien satt til 20-25 millioner kroner.
Styreleder Cecilie Sørum Erikstad bekrefter overfor Shifter at hele selskapet legges ned.
– Vi har ikke oppnådd ønsket vekst og lønnsomhet. Det skyldes ikke nødvendigvis markedet, som vokser, men heller en lavere betalingsvilje for automatiserte prosesser enn forventet. Vi har ikke fått det volumet som trengs for å holde plattformen lønnsom, sier hun.
Hun forteller at de 16 ansatte som ble informert i dag tidlig, blir ivareatt i henhold til Schibsteds rutiner.
– Dette er veldig trist, og de ansatte er nå vår første prioritet.
– Var Inzpire.me for tidlig ute med den teknologiske løsningen?
– Det kan du godt si. Vi erfarte at det ble vanskeligere å automatisere prosesser enn vi hadde trodd, spesielt rettet mot influensere, som er mennesker og ikke maskiner.
– Hva skjer nå med teknolgien i selskapet?
– Det vil vi ta stilling til senere.
Eriksrud legger til at de fem ansatte i Latvia, fire i Sverige og syv i Norge som nå er ledige på markedet, er svært digitalt kompetente.
– Hvis noen trenger veldig fremoverlendte folk, er det bare å ta kontakt. Vi hjelper dem mer enn gjerne over i nye jobber.
Schibsted vil nå fokusere videre på Max Social, som tilbyr «skreddersydde og menneskedrevne løsninger til profiler og merkevarer», opplyser Eriksrud. Hun er også daglig leder i Max Social.
Shifter har vært i kontakt med en av gründerne i selskapet som ikke ønsker å uttale seg nå.