EFFEKTIVISERING

Tibber-sjefen: – Man har fått tilbake sunt bondevett i hvordan man bygger selskaper

Alle ansatte i Tibber har fått tilbud om sluttpakke. Tiltakene skal sørge for lønnsomhet i høst.

Edgeir Aksnes er gründer og administrerende direktør i Tibber.
Publisert Sist oppdatert

Strømselskapet Tibber fortsetter å vokse i rakettfart, med en omsetningsvekst på over fem milliarder kroner, fra 2,9 til 8,2 milliarder kroner i fjor. Bunnlinjen er imidlertid fortsatt rød. Underskuddet landet i fjor på omkring en halv milliard kroner.

Det er flere grunner til det, ifølge gründer og administrerende direktør Edgeir Vårdal Aksnes. Nå iverksetter vekstselskapet tiltak som skal ta det til lønnsomhet på konsernnivå i løpet av høsten.

– Vi ser at vi må bli mer effektive. I startup-verden var det spesielt i 2021 en Silicon Salley-strategi med «growth at all cost». Det har blitt en kraftig korreksjon de siste 12 månedene. Man har fått tilbake sunt bondevett i hvordan man bygger selskaper på en god måte. Den korrigeringen gjør vi også, sier han til Shifter.

Tidoblet staben - ble ineffektiv

Tibber har i lengre tid rekruttert i høyt tempo. Vårdal Aksnes anslår at selskapet har tidoblet staben på et par år.

Tirsdag kom meldingen om at inntil 50 av selskapets ansatte mister jobben. Alle Tibber-ansatte er blitt tilbudt sluttpakker. Vårdal Eksnes vil ikke kommentere innholdet i disse i media, annet enn det skal være en «god pakke langt forbi sluttdato.»

– Når vi tar en liten runde, så ser vi at vi ikke gjør alle ting effektivt. Det må vi korrigere. Vi må tenke etter om man er riktig rigget for veksten. Vi skal vokse videre på de viktige områdene, og jobbe på den rette måten, sier gründeren.

Han bekrefter at ledelsen har sett seg ut spesifikke områder som må effektiviseres, men vil ikke gå nærmere inn på hva eller hvor disse er. Sluttpakken har gått til alle på tvers av land og forretningsområder.

– Dette er selvsagt ikke en hyggelig melding til de ansatte det gjelder. Vi tilbyr sluttpakker, og satser på å gjøre det med gode, gjensidige avtaler. Det har vi råd til som selskap, sier Vårdal Aksnes.

– Når vi har vokst og tidoblet staben, har vi ikke hatt de mest effektive måtene å jobbe på. Det er logisk og viktig å justere for det, legger han til.

Fortsatt ekspansjon i Europa

Tibber har en strategi om å vokse i Europa, og kan vise til gode resultater i Sverige. I fjor fikk selskapet også sitt definitive gjennombrudd i Tyskland.

– Der har vi oppbemannet i år, og vil fortsette med det fremover. Det er ingen endringer i planen om ekspansjon, bare noen justeringer som går på hvor vi opplever størst vekst. Det fungerer ulikt per land.

Gründeren løfter også frem Nederland som et godt marked for Tibber.

Han vil ikke gå nærmere inn på hvilke land som eventuelt må vente.

Investeringer og nedskrivinger

Fjorårets underskudd på en halv milliard henger ikke direkte sammen med nedbemanningen, understreker Vårdal Aksnes.

Han peker på investeringer i nye markeder og en nylig lansert batterisatsing som kostnadsdrivere.

I tillegg kjøpte Tibber opp det svenske selskapet Kundkraft i 2021, og la det ned i fjor. Nedskrivinger fra denne transaksjonen ligger inne i underskuddet fra i fjor.

– Vi har tidvis vært lønnsomme, og grepene vi nå tar, medfører at vi som konsern er lønnsomme litt utpå høsten, hevder Vårdal Aksnes.

Han avviser også at en ny investeringsrunde er på gang, og beskriver egenkapitalsituasjonen i selskapet som solid. I fjor hentet selskapet 890 millioner kroner.

For ordens skyld: Schibsted har eierinteresser i både Tibber og Shifter 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.