Energi

Schibsted fikk fem prosent av Tibber i bytte mot selskap som må legges ned etter ett år

Tibber kjøpte svenske Kundkraft av Schibsted i september 2021. Nå legges selskapet ned.

Edgeir Vårdal Aksnes (t.h.) i Tibber på Oslo-tur møter Mats Staugaard (t.v.) og Rune Røsten i Schibsted Ventures.
Publisert

Kundkraft skulle tjene penger på å tilby faste strømpriser til selskaper gjennom auksjon blant strømleverandørene. Problemet var bare at ingen ville binde seg. Nå blir alle ansatte sagt opp.

September 2021 kjøpte Tibber selskapet av Schibsted mot fem prosent eierandel i Tibber. Regnskapene til Schibsted viser at selskapet ble verdsatt til 100 millioner kroner.

Ved overdragelsen hadde Kundkraft, som ble startet tilbake i 1999, 124.000 medlemmer. Resultatet for 2021 kom på 6,3 millioner svenske kroner i pluss.

Høye priser og reguleringer

I en Breakit-artikkel går det frem at bakgrunnen skal være ekstremt høye strømpriser, men også nye EU-regler som medfører at Kundkraft ikke lengre kan binde varierende strømpriser i ett år - men bare tre måneder av gangen.

«Vi ville gi alle en god elavtale med gode forutsetninger for å kunne senke strømkostnadene. Nå finnes det ikke lengre et marked der strømleverandører vil by på strømavtaler med fastpris», skriver Sverige-sjef i Tibber, Filip Bertland, i en epost til Breakit.

Han gjør det klart at nedleggelsen ikke vil medføre en direkte kostnad for Tibber siden selskapet var lønnsomt i fjor. Dessuten er håpet at kundene skal gå over til Tibber i år.

Billig inngang for Schibsted

Samtidig er det klart at Schibsted kom inn som eier i Tibber i det som må omtales som en nokså grei deal. Fem prosent av Tibber var ved siste emisjon verdt mellom 300 og 400 milliioner kroner, mens Kundkraft altså er verdt så lite at det er like greit å legge det ned.

Shifter har sendt spørsmål til Tibber som blir besvart av Tibber Sverige-sjef Bertland.

– I hvilken grad var det mulig å forutse de regulatoriske endringene fra EU som nå altså har svekket forretningsmodellen til Kundkraft?

– Det er vanskelig å si i dag om fremtidige tolkninger av rettsvitenskap basert på tidligere EU-direktiver var forutsigbare på det aktuelle tidspunktet. Men det var heller ikke hovedgrunnen til at beslutningen ble tatt. I stedet var det et raskt skiftende miljø og stadig mer volatile strømpriser som i hovedsak førte til beslutningen om å avvikle Kundkraft.

Sjef i Tibber Sverige, Filip Bertland

Kjøpte kunder for 800 kroner stykk - gitt at de blir med videre

Dersom man antar at Tibber konverterer alle Kundkrarft-kundene over til å bli Tibber-kunder, og man antar at prisen for Kundkraft var 100 millioner kroner på tidspunktet for oppkjøp, er prisen per kunde 800 kroner.

– Gitt at man uansett ville lagt ned Kundkraft, er prisen per kunde i form av utvanning for Tibber-aksjonærene en god investering?

– Det var ingen plan om å avvikle Kundkraft da Tibber kjøpte opp selskapet. Tanken var at Tibber og Kundkraft skulle fungere som to separate selskaper og jobbe side om side for å digitalisere strømbransjen og tilby kundene verktøy for å redusere strømforbruket. Når avtalene med nåværende leverandører utløper, har Kundkrafts medlemmer mulighet til fritt å velge ny operatør eller fortsette med samme.

– Hvor mange av kundene til Kundkraft er det realistisk å få over på Tibber?

– Tibbers fokus er å hjelpe våre kunder til å bli smartere med sitt strømforbruk, og det er i dag et stort behov for løsninger som hjelper svenske husholdninger å senke strømkostnadene sine. Vi håper derfor selvsagt at Kundkrafts medlemmer vil vurdere Tibber når deres kontrakt med Kundkraft går ut.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*