-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
Gründer
Teamet tok annet selskap til 1,6 milliarder: Nå skal gründerne hjelpe fotballklubber å analysere kamper
Oppstartsselskapet kan hente ut ti millioner datapunkter fra hver fotballkamp, slik at ansatte i fotballklubber slipper å plotte inn analyse-data manuelt.

Det bergenske oppstartsselskapet PlayIQ mener fotballklubber på høyt nivå tar store avgjørelser om millioner av kroner uten ordentlig datagrunnlag.
– Vår teknologi kan endre dette, sier gründer og daglig leder John Are Brue.
Selskapet lager en AI-drevet plattform som analyserer kampvideo i sport for å gi taktisk innsikt og sanntidsstatistikk.
– Vi har utviklet en teknologi som gjør det mulig å hente ut over 10 millioner datapunkter fra enhver fotballkamp som blir filmet. Vi tilbyr dyp innsiktsfull data fra fotballkamper både før, etter og i samtid, sier Brue.
– Kjempegøy og overraskende
Selskapet vant pitsjekonkurransen for oppstartssselskaper, Demo Day Vestlandet, under Innovasjonsuken Opp nylig.
– Det var kjempegøy og litt overraskende, vi sto ikke på listen en gang. Vi ble spurt om å komme i siste liten, og det var utrolig mange bra pitcher, sier Brue.
Etter at Play IQ sikret seieren, har potensielle investorer kommet rekende på en fjøl.
– Vi har hatt og skal ha mange samtaler de neste dagene, sier Brue.
Selskapet som ble etablert så sent som i år, angriper det de mener er et stort problem i fotballverdenen.
– Det er en ekstremt stor idrett og bransje, men i svært liten grad datadrevet. Det er lite beslutningsstøtte i data. Klubber på ganske høyt nivå tar store avgjørelser om mye penger uten å kunne støtte seg til data, sier Brue.
Vil automatisere plotting
I dag bruker fotballbransjen gammeldagse metoder hvor ansatte manuelt plotter inn data fra kamper. Shifter har tidligere skrevet om helsegründer Hilde Ulvik Hordnes som pønsjet i 500 timer, men ble gründer for å løse problemet.
Brue og teamet vil pønsjingen i fotballen til livs.
– Mennesker sitter og plotter data og henter ut rundt 5000 datapunkter fra en fotballkamp. Vi kan hente ut full posisjonsdata fra alle kamper, sier han.
PlayIQs teknologi er basert på kamerabevegelser og kunstig intelligens, og kan automatisk registrere alt fra pasninger og mål til spillerposisjoner og forventede mål.
– Det gjør at klubbene får en dypere innsikt i hva som skjedde under kampen, og dataen blir en bedre beslutningsstøtte i hverdagen. Dette vil hjelpe trenere i analyserommet, men også styret og administrasjonen, sier Brue.
Selskapets forretningsmodell er basert på en SaaS-modell (programvare som en tjeneste) på plattformen og API-er.
Erfaren medgründer
Brue har startet selskapet sammen med Andreas Sundal. Sundal er seriegründer og har tidligere bygd opp Scout Gaming. Scout Gaming er et selskap som leverer løsninger til det offisielle fantasy-spillet til Premier League, der man er fantasi-manager for sitt lag gjennom sesongen. Deres løsninger har blitt brukt av selskaper som TV2, Norsk Tipping og Bet365.
– På det meste hadde selskapet 120 ansatte og var verdt 1,9 milliarder kroner. Det samme teknologiske teamet som jobbet der, jobber i PlayIQ i dag, sier Brue.
Sundal kjøpte ut den norske delen i 2022 og omdøpte det til Monkey Bites, som nå eier 45 prosent av PlayIQ.
Brue eier også 45 prosent, og de resterende ti prosentene eies av utviklere, mentor og styremedlemmer. Selskapet har så langt ingen eksterne investorer.
Brue har selv bakgrunn fra ulike stillinger i fotballklubber i Bergen, fra arbeid med poker og sportstipping.
– En stor trygghet
– Erfaringen fra Scout Gaming er veldig verdifullt, for det er stor forskjell på å ha en god idé og et godt produkt, og det å faktisk penetrere et marked. Det er en stor trygghet i å vite at både Andreas og teamet hans har vært med på den reisen allerede, sier Brue.
PlayIQ jobber nå med pilotpartnere som Norsk Toppfotball og SK Brann.
– Vi ønsker å forandre og forbedre fotballen, og hjelpe fotballen med å bli så datadrevet som den bør være. Det er store penger og mange karrierer i omløp, og vi mener at fotballen fortjener å jobbe med data på et nivå som gjør det enklere for styre, trenere og andre å ta de rette beslutningene, sier Brue.
Bergen har allerede ett stort fotballtech-selskap, Fotmob. Selskapet omsatte for 129 millioner kroner i 2024 og sikter mot 200 millioner kroner i år.
– De har bevist at det er mulig
– Hva tenker dere om det Fotmob har oppnådd? Hva tenker dere om mulighetene for å klare å spille samme liga som dem?
– Vi har stor respekt for det Fotmob har fått til. De har bevist at det er mulig å bygge et globalt teknologiprodukt innen fotball fra Bergen og Norge.
Brue forteller at mens Fotmob retter seg mot fan-markedet, er det klubber, trenere og spillere som er PlayIQ sine kunder.
– Det er to helt forskjellige markeder, men ambisjonsnivået vårt er det samme - vi ønsker å bygge et produkt som kan bli globalt ledende på sitt felt.