-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Marketing Manager | Auk
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Head of People and Culture | Noteless
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
nedbemanning
Prislappen for Remarkables luksus-hovedkvarter
Slik rammer 10-årskontrakten bunnlinjen.

Sist uke ble det kjent at Remarkable skal kutte 80 stillinger i et forsøk på å spare opptil 200 millioner kroner.
Kommunikasjonsdirektør Henrik Gustav Faller skylder på et utfordrende forbrukerelektronikkmarked de siste årene som årsak til innsparingene.
– Politisk og økonomisk usikkerhet, kombinert med inflasjon og høyere renter, har ført til lavere etterspørsel i hele bransjen globalt.
Men en del av kostnadsveksten de siste årene, kan også knyttes til at Remarkable i februar 2024 flyttet inn i et nytt og ambisiøst hovedkvarter på Majorstua i Oslo.
Spørsmålet er om det var dette som knekket økonomien?
Det er liten tvil om at den langsiktige leieavtalen på adressen Fridtjof Nansens vei 12 er en av de største investeringene i Remarkables relativt korte historie.
Avtalen har en uoppsigelig periode på 10 år og blir årlig justert med prisveksten.
LES OGSÅ Bildeserie: Her er Remarkables nye storstue hvor alle går i sokkelesten
Da leieavtalen trådte i kraft ved starten av 2024, ble den umiddelbart synlig i regnskapet. Selskapet bokførte en «bruksrettseiendel» (se faktaboks) verdsatt til 30,9 millioner dollar, og en tilsvarende leieforpliktelse på 29,5 millioner dollar.
I 2024 hadde Remarkable totale kontantutstrømninger knyttet til leieavtaler på 8,1 millioner dollar, tilsvarende 80 millioner kroner med dagens valutakurs.
Dette inkluderer rentekostnader på 2,9 millioner dollar og avskrivninger på 3,5 millioner dollar, men ikke felleskostnader (som renhold, sikkerhet, strøm etc) og andre ting knyttet til bygget. Det siste inngår i driftskostnadene.
Til sammenligning brukte brukte Remarkable rundt 5,7 millioner dollar på leasing av lokaler i 2023, tilsvarende 56 millioner kroner.
Kostnader til «lokaler» utgjør med det kun rundt tre prosent av de totale kostnadene på 261 millioner dollar, men har økt fra 9 til 15 prosent av nettoresultatet.
Angrer ikke
– I fjor flyttet dere inn i nye, moderne lokaler. Angrer dere på den investeringen nå som dere må redusere kostnader og kutte i staben?
– Nei, tvert imot, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Gustav Faller til Shifter.
– Hovedkontoret vårt på Majorstuen er en viktig og langsiktig investering i våre ansatte, vår kultur og vår innovasjonsevne. Å ha et sted hvor vi kan samles for å samarbeide og utvikle verdensledende produkter er avgjørende.
Han viser til at kontrakten for lokalene på Majorstuen inkluderte en leieopsjon på ytterligere to etasjer som ikke sto ferdig på overtakelsestidspunktet. Denne opsjonen tilsvarte en bruksrettseiendel på rundt 12 millioner dollar.
– Dette var en fleksibilitet vi sikret oss for fremtidig vekst. I tråd med størrelsen på organisasjonen kommer vi ikke til å benytte oss av denne opsjonen, og de to etasjene vil leies ut til andre i løpet av 2026, sier Faller.
– Hvilke andre typer kostnadsreduksjoner enn nedbemanning vurderer dere?
– Vi har gjort en rekke grep for å redusere kostnadsbasen i selskapet, inkludert reduksjon av andre driftskostnader, konsulenter og underleverandører. Beslutningen om å ikke benytte oss av leieopsjonen i lokalene på Majorstua er også et eksempel på dette.