nedbemanning

80 må gå i kuttrunde

Selskapet skal spare 200 millioner kroner. 

Remarkables Paper Pro Move.
Publisert Sist oppdatert

Torsdag varslet Remarkable at selskapet er i gang med omfattende omstrukturering av selskapet, som innebærer kostnadskutt på 200 millioner som blant annet vil ramme omtrent ti prosent av staben. 

Bakgrunnen for kuttene er at selskapet skal forenkle organisasjonen og omprioritere ressurser mot selskapets kjerneområder for fremtidig vekst.

I en e-post til Shifter fredag forteller kommunikasjonsdirektør Henrik Gustav Faller at de etter kuttprosessen forventer å være rundt 500 ansatte. I dag teller Remarkable 580 fulltidsansatte. 

Shifter har tidligere skrevet om hvordan tidligere Remarkable-ansatte har skapt nye selskaper.

Faller ønsker ikke å kommentere hvilke ansattgrupper de vil gjøre nedskjæringer i. 

– Vi heier på alle tidligere kolleger som har startet nye selskaper, og gleder oss over å se utviklingen blant flere selskaper innen forbrukerelektronikk som skalerer fra Norge, skriver Faller. 

Sammensatt

Kommunikasjonsdirektøren peker på et utfordrende forbrukerelektronikkmarked de siste årene som årsak til innsparingene. 

– Politisk og økonomisk usikkerhet, kombinert med inflasjon og høyere renter, har ført til lavere etterspørsel i hele bransjen globalt. 

– Dette er en proaktiv tilpasning for å sikre at vi har en sunn og bærekraftig drift og rigger oss for lønnsom vekst i årene som kommer, fortsetter han. 

Remarkable har tidligere uttrykt uro for at Donald Trumps tollmurer kan ramme virksomheten, og har tatt grep for å redusere sårbarheten. Dette kom også frem i Remarkables rapport for første kvartal.

– I tillegg til at det er økte kostnader fra endringer i toll så medfører endringene kostnader i form av tilpasninger i forsyningskjeden. Økte kostnader og økt usikkerhet for våre sluttkunder påvirker også etterspørselen. 

– Hvordan har mottakelsen av det nyeste Remarkable-brettet påvirket beslutningen om kutt?

– Mottakelsen av reMarkable Paper Pro Move som vi lanserte for to uker siden har vært fantastisk. 

– Denne omstillingen er ikke drevet av enkeltprodukters resultater. Beslutningen er tatt for å tilpasse selskapets kostnadsbase til de nye markedsforholdene, understreker Faller. 

– Er disse kuttene nok til å stabilisere selskapet, eller kan det komme flere nedbemanninger fremover?

– Dette er en omfattende omstilling som er designet for å gi selskapet en bærekraftig plattform for fremtiden. Målet med disse tiltakene er å skape en robust og lønnsom organisasjon som er riktig dimensjonert for markedet vi opererer i. Vi har tro på at dette grepet bygger et solid fundament for veien videre.