-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Senior Software Engineer | Wrepit
årsresultat
Fotballapp fortsetter veksten og sikter mot 200 millioner i 2025
Fotmob økte også resultatet, fra 34 til 50 millioner kroner. Nå lanserer selskapet ny tjeneste under fotball-EM som starter onsdag.

Brødreparet Christer Nordvik og Tommy Nordvik startet selskapet for tjue år siden, og jobbet i ni år før de kunne jobbe fulltid i selskapet.
Problemet de ønsket å løse var - hvordan kjapt oppdatere seg på fotballresultater - for eksempel på sin egen bryllupsreise.
Nå trenger de ingen dagjobb på siden for å finansiere gründerprosjektet lenger. Selskapet som tilbyr en app med alt du kan tenke deg av fotballstatistikk og fortløpende resultater går godt.
«De tar gullet hem», som man ville sagt i Brann.
Fra 2022 til 2023 økte omsetningen med 70 prosent. Veksten fortsetter.
Selskapet omsatte for 129 millioner kroner i 2024, mot 87 millioner i 2023. En økning på nær femti prosent. Årsresultatet kom på 50 millioner i 2024, mot 34 millioner i 2023. Selskapet har nå 20 millioner brukere.
– Sterkeste år så langt
– 2024 ble vårt sterkeste år så langt. Vi hadde solid vekst både i brukeraktivitet og inntekter. Det viktigste for oss er at veksten kommer fordi folk faktisk bruker appen vår mer og oftere, ikke fordi vi pusher hardere på reklametrykk på plattformen vår. Vi har også hatt en solid brukervekst og passerte 20 millioner aktive brukere. Vi bygger et produkt folk vil bruke hver dag, og det er fundamentet i alt vi gjør, sier daglig leder Christer Nordvik.
– Hva kan du si om økningen i inntekter?
– Vi økte inntektene med 47 prosent fra 2023 til 2024, og veksten har fortsatt inn i 2025 hvor vi allerede ligger 91 prosent foran samme periode i fjor. Vi har realistiske ambisjoner om å komme over 200 millioner kroner i omsetning i 2025, sier Nordvik.
Han forteller at det gir selskapet rom til å investere i produkt, teknolog og brukeropplevelser.
– Økningen handler om høyere engasjement, innovasjon på produktsiden og investering i nye data og bedre dekning på eksisterende ligaer, sier Nordvik.
– Hva kan du si om økningen i overskuddet?
– Vi har hatt fokus på lønnsomhet det siste året for å utnytte brukerveksten vi har hatt. Vi har holdt teamet lite fremdeles, men doblet markedsavdelingen - fra én til to. Resultatet gir oss fleksibilitet, vi kan investere der vi ser muligheter, og vi tåler at markedet svinger. Det gir oss også trygghet internt - vi eier alt selv, har null ekstern finansiering og kan ta langsiktige valg, sier Nordvik.
Årsmeldingen viser at eierne tok ut 10 millioner i utbytte i 2023 og 20 millioner i utbytte i 2024. Selskapet flyttet i fjor høst inn i nye lokaler i Media City Bergen med sine 30 ansatte.
Lanserer tippetjeneste
Nordvik svarer på spørsmål fra Shifter mens han er langt til havs og ferierer på en cruisebåt, mens et team fra Fotmob er på plass i fotball-EM i Sveits.
Onsdag kveld spiller Norge åpningskamp mot vertsnasjonen. Under mesterskapet vil Fotmob lansere en ny tjeneste.
– Vi lanserer vår nye Predictor i sommer, tippetjeneste. Sommerens EM er en av de første og største turneringene vi promoterer det for. Vi skal sende en av verdens største influensere, John Nellis, for å dekke semifinalen med promotering av FotMobs datadekning av turneringen. Vi har oppgradert dekningen av flere kvinneligaer som gjør at dataen for mange av spillerne i turneringen er mye bredere enn før, sier markedsføringsleder Matias Høibraaten i Fotmob.
Nordvik forteller at de bygger selskapet for 10-15 år frem i tid.
– Det handler om å gjøre Fotmob til en enda bedre opplevelse, mer levende, mer personlig og sørge for at vi er i front hele tiden innen å lage innovative løsninger. Vi jobber mye med å forsterke følelsen av å «være tett på» for å prøve å beholde brukerne i appen i de øyeblikkene de oppsøker sosiale medier for å høre hva andre tenker om kampen.
Vurderer å kjøpe andre
Da Shifter snakket med Fotmob for et halvt år siden, fortalte Nordvik at det rant inn med tilbud om oppkjøp, men alle fikk nei.
– Vi får fortsatt jevnlig henvendelser, men vi er kommet til et punkt der vi føler at vi er et så sterkt økonomisk fundament at det er mer fristende å se på hvem vi kan kjøpe opp og ikke bli kjøpt opp selv.
– Hvilke forventninger har du til hvordan Fotmob skal gjøre det under EM som starter i dag?
– Vi har hevet nivået på dekningen vår på kvinnefotball og har ambisjoner om å levere de samme dataene på både herresiden og kvinnesiden på de største ligaene. Vi har også lansert FotMob Predict som er et tippespill hvor du tipper resultatene underveis i kampene og som har over 200 000 aktive brukere bare fire uker etter lansering. FotMob Predict er ett av satsingsområdene våre fremover.
– Og hvilke forventinger har du til Norge?
– Vi gleder oss veldig til EM i Sveits. Landslaget har mange sterke profiler som Ada Hegerberg, Frida Maanum og Caroline Graham Hansen. Det er også ekstra stas å se at Brann-spilleren Signe Gaupset, bare 20 år, er tatt ut i sin første EM-tropp.