Fotball-appen Fotmob blir en av de viktigste sponsorene til Brann 

Fotmob har 15 millioner brukere i hele verden. Nå blir selskapet en av hovedsponsorene til Brann. På Brann stadion skal Fotmob teste ut en ny måte å presentere statistikk på underveis i kampene. 

Fra supporter til sponsor: Gründerbrødrene Tommy og Christer Nordvik med Brann-drakten for 2024-sesongen.
Publisert

– Dette er et høydepunkt i Fotmob-eventyret. Det begynte med Brann. Da er det veldig kjekt å kunne komme tilbake og støtte dem, sier gründer og daglig leder Christer Nordvik i Fotmob. 

 Han skriver i et innlegg på LinkedIn at han er «utrolig stolt og ydmyk over å være en del av dette eventyret.»

Fotmob har signert et treårig partneravtale med Brann, som gjelder ut 2026-sesongen. 

Fotmob blir en av de største sponsorene til Brann, men Nordvik kan ikke si noe om hvor mye kontrakten er verdt. 

Nordvik fikk ideen om Fotmob da han var på bryllupsreise til Thailand for tjue år siden, og synes det var vanskelig å kunne følge med på Brann underveis.  Sammen med sin bror Tommy Nordvik laget han rett og slett løsningen selv. 

Plass på drakten 

Nå kommer Fotmob inn som partner i Brann og får stor plass på baksiden av drakten til herrespillerne og på treningstøyet til kvinnespillerne. 

– Det er utrolig kjekt for oss å få på plass Fotmob som partner. Det er en lokal gründerbedrift som når ut til et globalt publikum med sine tjenester. Sjeldent har det vært bedre match mellom klubb og en partner, sier leder for marked, kommunikasjon og bærekraft i Brann, Therese Andvik Rygg. 

Millioner av brukere i hele verden 

15 millioner brukere i hele verden appen til bergenserne for å kontinuerlig være oppdatert på statistikk om sine favorittspillere, lag og serier. 

Nå er målet å satse enda mer i Norge, sammen med Brann. 

Opplevde ellevill vekst

Shifter har tidligere skrevet om at fotballapp-selskapet opplevde ellevill vekst. På et tidspunkt økte antall brukere av appen med én million i måneden. 

Per juli 2023 hadde fotballappen 14 millioner brukere, i januar 2024 har det økt til 15 millioner. 

Høsten 2023 ble Fotmob kåret til årets «Rising star» på Vestlandet sammen med Fjord Maritime. Da uttalte gründer og daglig leder Christer Nordvik at det var «nesten lite stort som da Brann vant seriegull.»

Signering: Fotmob-gründerne Tommy Nordvik (fra venstre) og Christer Nordvik sammen med daglig leder i Brann, Christian Kalvenes.

Nordvik ble også intervjuet i Shifter sin julekalender i desember 2023, der gründere kom med sitt beste råd. Der fortalte Nordvik at han liker å lytte. 

Det gikk ni år fra gründerbrødrene startet Fotmob til appen ble deres fulltidsjobb. 

Fra supportere til sponsorer

– Jeg og min bror var med min far på stadion fra vi var 7-8 år gamle. Vi har et veldig nært forhold til Brann. Nå går det veldig bra med begge lagene. Kvinnelaget gjør det bra i Champions League og vi har tro på herrelaget før årets sesong. Det er rosenrødt og positivt over hele linjen, sier Nordvik. 

I samarbeid med Brann vil Fotmob teste ut ulike tekniske løsninger for å tilrettelegge for en enda bedre fotballopplevelse for publikum. Sportsklubben Brann uttaler at klubben og Fotmob er en sjelden god match. 

– Vi vil sette opp skjermer på stadion som henter ut statistikk fra den pågående kampen på stadion og kamper andre steder, slik at publikum kan se dette. Dette har vi ikke gjort tidligere noe sted, sier Nordvik. 

 I tillegg til signeringen med Brann, er det også andre store ting som skjer i 2024 for Fotmob. I august flytter de fra industriområdet Kokstad og inn til Brann stadion. Der får de dobbelt så stort areal i toppetasjen på et av tårnene på Media City Bergen. 

Ambisjonene er store, både på egne vegne og Branns: 

– Som ekte bergensere tror vi jo på gull. 

 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.