Kåring 

– Nesten like stort som da Brann vant seriegull

Fotball og energistyring delte seieren da Vestland kåret sine stigende bedriftsstjerner denne uken.

Christer Nordvik (til venstre) og kolleger i Fotmob.
Publisert

Gjennom 18 år har prisen «Rising star Vestland» blitt delt ut. Deloitte og First Tuesday står bak utdelingen. I år klarte ikke juryen å velge bare én vinner.  

– Årets finalister var rett og slett så ulike, men imponerende på sitt sett, at juryen så seg nødt til å kåre to «rising stars», uttaler juryen. 

Det var fotballappen Fotmob og energi- og driftsstyringselskapet Fjord Maritime som vant kåringen. Tidligere næringsminister og nå leder for Bergen Næringsråd, Monica Mæland, delte ut prisene.  

Juryen skriver i begrunnelsen at begge selskapene representerer noe vi trenger mer av: 

– Et teknologidrevet programvareselskap med hele verden som sitt nedslagsfelt, og et selskap som har forretningside basert på å hjelpe andre med å redusere, kutte og kontrollere sine CO2-utslipp. Begge selskapene har hatt imponerende vekst og lønnsomhet over flere år, og tydelig internasjonal profil og potensial. Ikke minst - på hver sin måte prøver de å gjøre verden til et bedre sted. 

Kamp om gullet 

– Det var utrolig kjekt å få oppmerksomheten, sier Christer Nordvik,  gründer og administrerende direktør i Fotmob. 

– Arrangørene siterer deg på at du fikk en like god følelse som etter Branns seriegull i 2007? 

– Om det var like bra som seriegull til Brann er kanskje å dra det litt langt, sier Nordvik og ler. 

– De hadde jo kjempet for det gullet veldig lenge. 

Selv har han også kjempet en god stund for appen som skal gi fotballinteresserte fortløpende fakta om sine favorittlag og favorittspillere. Det begynte i 2004 og skulle egentlig bare løse utfordringen med å enkelt og kjapt kunne følge med på fotball under sin egen bryllupsreise. 

Nå har det bokstavelig talt ballet på seg, og de siste årene har selskapet hatt en ellevill vekst

I sommer fortalte Nordvik at den norske fotballappen har 14 millioner brukere

Fotmob har en forretningsmodell som er basert på reklameinntekter. 

– 99 prosent er reklamebasert. Vi har abonnement der man kan kjøpe vekk reklamen, men det er en veldig liten del av inntekten. 

Slik så det ut under Sidemen Charity-kampen i fjor.

Samlet 2,5 millioner direkteseere

– Hva er siste nytt hos dere? 

– Denne uken skal vi være en av hovedsponsorene under Sidemen Charity Match på West Ham sin stadion i London. 

– Hva er Sidemen? 

– Du er kanskje ikke helt i målgruppen, men kampen i fjor slo alle internettrekorder og hadde over 2,5 millioner direkteseere på YouTube. Sidemen er det største YouTube-kollektivet i England, og de samler de aller største YouTube-stjernene fra hele verden for å spille i kampen. I år ble 60.000 billetter revet bort på to timer. Vi reiser bort dit og skal levere spillerbørs og alt av statistikk, sier Nordvik.

I midten av september skjer mer. Da kommer Fotmob med en ny iOS-app tilpasset klokker. 

– Vi har allerede en slik app, men i forbindelse med at iOS 17 lanseres, har vi satt oss ned sammen med Apple og laget appen helt på nytt, sier Nordvik. 

Slik skal det bli enda mer brukervennlig å følge kamper og spillere via varslinger på klokken.

Fra Bergen til Chile og Canada 

Den andre vinneren operer ikke på gressmatten, men heller ute i fjorder og sjø i hele verden. 

Øyvind Bakke, kommersielt ansvarlig i Fjord Maritime, forteller at det har vært hard jobbing over tid. 

– Det er en stor ære og veldig kjekt å bli løftet frem. 

Bakke startet bedriften sammen med medgründerne Vidar Rabben og Stig Kalvenes i 2016. Nå har de 54 ansatte, fordelt på Bergen, Storbritannia, Nederland, Canada og Chile. 

– Vi blir godt tatt imot i utlandet. Det som kan elektrifiseres, skal nå elektrifiseres, sier Bakke. 

Stig Kalvenes (fra venstre), Øyvind Bakke og Vidar Rabben i Fjord Maritime under utdelingen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Fra maskinvare til kraftselskap 

Fjord Maritime leverer både en batteriløsning som delvis erstatter dieseldrevne aggregater ute på fiskeoppdrettsanlegg, og et system for styring og lagring av energi. Bakke forklarer at de er på vei bort fra å være en maskinvare-bedrift til å levere en tjeneste. 

– Vi har nå energistyringen og driftstjenester på snart 200 fiskeoppdrettsflåter. 

Bunnlinjen i 2022 viste 40 millioner kroner i pluss. Nå er målet å øke stadig. 

– Opp til 300 flåter levert om ett år og så opp til 400 året etter, sier Bakke. 

Det siste nye er at de overfører sin kompetanse innen energistyring og energilagring også til andre bransjer. Bedriften vant nettopp et prosjekt som går på energilagring for ferjer. 

– Om vi strekker det veldig langt kan du si at vi er et kraftselskap, sier Bakke.