Braum.ai-gründerne skal bruke maskinlæring for å forenkle levering av personlig innhold og gi innsikt i kunders atferd- og anbefalingsdata for bedrifter. I dette eksklusive intervjuet deler de sin historie, strategier for å lære forretningsutvikling, hvordan det er å bygge selskap på tvers av landegrenser og hvordan de mener unge talenter kan endre verden uten å hente ekstern kapital.
Fra han
var 13 år gammel og frem til 19 brukte Benjamin Akar all fritid på å
lære seg webutvikling og strømmet prosessen direkte på Twitch.
Annonse
– Strømmingen
ble en måte å være sosial på, og jeg ble motivert av andre som fulgte med på
det jeg gjorde og ga støtte, forklarer Akar til Kode24.
Med årene
fikk han bygget opp en attraktiv prosjektportefølje, sterke kode-ferdigheter og
et internasjonalt nettverk. Dette fikk han nytte for da pandemien slo til, og
verden gikk i «lockdown».
Akar
synes det virket lite fristende å studere fra hjemmekontor, og brukte heller
porteføljeprosjektene til å bli ansatt som tidenes yngste utvikler hos Finn.
Senere gikk han over til CMS-startupen Sanity, men ambisjonene lå enda høyere.
Annonse
Annonse
Han ville bygge noe eget.
Frustrasjon blir
forretningsidé
Forretningsideen
startet med en frustrasjon da den unge koderen så etter leilighet gjennom Finn.
Han ønsket å finne et hus med skandinavisk stil og innenfor en gitt avstand fra
matbutikk og treningssenter, men savnet muligheten til å filtrere for dette.
Han lekte
seg med ideen om å bruke bildescanning for å gjenkjenne skandinavisk design i
boligannonser, men innså at løsningen kunne gjøres enda større etter å ha delt
frustrasjonen med barndomskompisen Matthew Holmes.
Annonse
Fra gaming på
gutterommene til globale vekstambisjoner
Britiske
Holmes startet å programmere da han var 10 år, og ble kjent med Akar da
nordmannen spurte om å bli med på laget hans i Minecraft. Derfra
utviklet spillingen seg til et nært vennskap. Tekstmeldinger ble til samtaler,
og etter et møte i London to år senere, bondet de over felles interesser innen
programmering.
Annonse
Mens Akar
hadde spesialisert seg innenfor webutvikling, hadde Holmes gjort et dypdykk i
maskinlæring og foreslo at forretningsideen om AI-drevet filtrering kunne
utvides til å gjelde alle former for personifisert innhold i nettbutikker.
Samtidig
med at Akar irriterte seg over boligsøk, foregikk det et seks ukers «hackathon»
kalt Buildspace. Denne konkurransen brukte de to kompisene som
unnskyldning for å snekre sammen en første demo av produktideen.
Annonse
– Da vi
gikk i gang med å bygge ideen var det en flamme som ble tent nesten
umiddelbart. Jeg tror vi begge imponerte oss selv med hvor bra produktet ble på
kun seks uker. Innen konkurransen var omme, var det ingen tvil om at vi ønsket å
fortsette å utvikle ideen på fulltid, forteller Holmes.
Sanity
lot Akar
slutte tidligere enn avtalt i arbeidskontrakten, så lenge han
ferdigstilte de pågående prosjektene sine. Holmes' arbeidsgiver i New York var
selv på utkikk etter en lignende løsning som den kompisene nå ønsker å utvikle.
De var i business.
Vil gi bedre
kundeopplevelser og demokratisere AI:
Målet for
Braum.ai, forteller gründerne, er å bli «go-to» plattformen for å forenkle
levering av personlig innhold og gi innsikt i kunders atferd- og anbefalingsdata.
– Vi
hjelper kundene våre å få rett produkt, foran rett bruker, til rett tid,
utdyper Holmes.
Måten
teknologien fungerer er ved å nyttiggjøre såkalt transfer-learning. Braum
tar utgangspunkt i egne forhåndstrente maskinlæringsmodeller og integrerer deretter kundenes
eksisterende datakilder for å lage skreddersydde løsninger.
Holmes forteller at
de holder seg langt unna personlig identifiserbar data av GDPR-hensyn, men
henter den minimale mengden data som trengs fra kundene.
Slik påstår
Braum-gründerne at de kan bygge modeller for nye kunder på kun få dager.
Braum prosessen illustrert i tre stegFoto: Braum
Dersom
for eksempel en skobutikk vil bruke tjenesten gir de først Braum
tilgang til data om kundeadferden på nettsiden deres, som Braum benytter for å
trene en maskinlæringmodell. Skobutikken kan deretter bruke Braums API for å hente ut anbefalinger av typen «Vi tror du vil like denne skoen, i denne
størrelsen», eller sende ut markedsføringstilbud kun rettet mot kunder som
elsker Nike.
På lang
sikt ønsker de to superutviklerne å utvide tilbudet til å også inkludere andre
analyser bygget på maskinlæring og slik demokratisere teknologien som de mener lenge
har vært utilgjengelig. Et eksempel Akar er spesielt entusiastisk over er
muligheten for å bruke maskinlæring på brukerdata for å teste om det
sannsynligvis vil være interesse for nye produkter, allerede før de er lansert.
Feiler seg fremover mot
en forretningsmodell
Hittil
har de nyttiggjort nettverk fra tidligere jobber og sendt kalde e-poster for å
sikre et par betalende pilotkunder, som de nå samarbeider tett med for å
utvikle produktet.
De to
gründerne har ikke landet på en forretningsmodell, men ser for seg en
abonnementsløsning (B2B-Saas) med differensierte priser basert på
kundestørrelse.
Ved
spørsmål om hvordan de som unge gründere med teknisk bakgrunn har gått frem for
å lære seg forretningsutvikling er de raske til å si at de på ingen måte er
eksperter, men har strategien klar for hvordan de skal lære:
– Vi har
begge lært å kode på egenhånd gjennom prøving-og-feiling. Nå bruker vi samme
metodikk for å lære business, sier Akar og fortsetter: – Vi er ikke redd for å
feile og er heldige som har rådgivere som gir oss ærlige tilbakemeldinger. Jeg
husker en gang vi snakket om strategi med en venn som har gått på Y-combinator
og praktisk talt ble ledd ut av rommet, slikt lærer vi mye av.
Samarbeider på tvers av land
– Hvordan fungerer det å bygge selskap fra hver sin side av Europa?
– Vi har
uansett levd store deler av livet foran PC og snakket sammen via Discord
i årevis, så det har ikke vært noe problem, svarer Holmes
Akar
fortsetter ved å legge ut om hvordan å jobbe remote er mer lean,
billig og lønnsomt enn å ha kontorer. Det er også en fordel å ikke være låst av
landegrenser når man skal rekruttere nye talenter, mener han.
Likevel
passer vennene på å treffes fysisk fra tid til annen. Når Shifter møter gründerne har de nylig vært to uker i Amsterdam. Neste samling ser de for seg å ha i
Wien, som er Holmes hjemby.
De to kodekompisene på café-kontor i det de beskriver som Amsterdams svar på barcode.Foto: Privat
Bootstrapper fordi det
er vanskelig
– Dere sier at dere ønsker å bootstrappe selskapet. Kan dere dele noe om hva som
gikk inn i den vurderingen?
– Vi har
snakket med noen investorer og vurdert om vi skal hente ekstern kapital, men
har egentlig ikke noe behov for det per nå, sier Akar
Han viser
til at det finnes flere suksessrike selskap, slik som Fiken, som er bootstrappet
og at de synes utfordringen i seg selv er pirrende:
– Både
jeg og Holmes har alltid likt å utfordre oss selv. Vi er unge og har alle
oddsene mot oss. Det gjør det ekstra motiverende å bevise at det er mulig.
Fordi vi ikke har andre forpliktelser er vi en ideell posisjon for å ta risiko
og legge inn arbeidet som kreves.
Generelt
mener gründerparet at deres unge alder ikke har vært til hinder så langt.
– Landskapet er i endring og det finnes 16-åringer som tjener millioner på
Shopify. Koding gir deg enorm leverage, der én flink person kan oppnå
resultater som en kanskje trengte et helt utviklerteam for å få til tidligere.
Viktigere enn alderen vår er hvilken verdi arbeidet vårt kan levere og det ser
også kundene våre ut til å forstå, sier Akar.
Ved å
bruke kraften av koding og å automatisere stadig større deler av interne
prosesser ser kompisene for seg at de kan vokse langt på egenhånd. Ved å holde
teamet lite holder de seg dessuten smidige og kan levere nye oppdateringer
raskere enn med et større team og flere prosesser, mener de.
– Hvis vi
henter kapital må det være for å få tilgang til investorens nettverk eller
fordi vi er kommet til punktet der vi er nødt til å ansette flere for å skalere
videre. Når det skjer vet vi ikke, men antar at vi da kan få mer penger for
aksjene enn hvis vi henter nå, avslutter tech-talentene.
– Vårt
fokus er på å bygge noe som folk elsker. Vi bryr oss derfor mer om prosessen
enn akkurat hvor lang tid det tar, sier Holmes og fortsetter: — Det er mye mer
motiverende å bygge noe eget enn å bygge for noen andre. Så lenge vi fortsatt
trives med det vi gjør om et års tid så er det egentlig det viktigste.
Akar er
enig og utfyller: - Hvis vi om et år har mer inbound og kan plukke og
velge kunder hadde det vært fint fra at kommersielt standpunkt. Men som sagt er
dette et langsiktig prosjekt. Vi har begge godt med sparepenger, lave levekostnader
og ungdommelig pågangsmot. Vi kommer uansett ikke til å gi opp.