StudentEntreprenørskap
Studentene vil stanse kjøkkenskroting - har fått Obos og Ikea med på laget
Studentgründerne i Setup vil sørge for at færre boligkjøpere kaster helt nye kjøkken når de flytter inn.
«1 av 4 kjøpere av nye boliger, bytter ut kjøkkenet allerede før innflytting fordi man ønsker å ha sin egen stil.»
Dette var en av de store utfordringene Obos presenterte da OsloMet arrangerte en såkalt «reverse pitch night» i fjor høst. I salen satt det første kullet på storbyuniversitetets nye gründerskole: et toårig masterprogram der samtlige studenter skal starte en bedrift eller gjennomføre et innovasjonsprosjekt.
Tre av studentene fra programmet, Bror Ness Grøtterud, Ayesha Farooq og Dag Halvor Blakstad Munthe-Kaas, mener de har funnet løsningen på kjøkkenkastingen. Gjennom studentselskapet Setup skal trioen tilby et mobilt leasingkjøkken til nybygg som skal ferdigstilles og godkjennes.
Basiskjøkken «on demand»
– Hvis helt nye kjøkken unødvendig skrotes, er dette en kostbar affære både for utbyggeren, boligkjøperen og ikke minst miljøet, sier Munthe-Kaas, som er daglig leder i Setup.
Han forteller at problemet oppstår når utbyggere skal ferdigstille prosjekter med utsolgte enheter, og er rettslig forpliktet til å levere disse med et kjøkken som oppfyller TEK17-standarden, som er minstekravene til Byggdirektoratet.
Tradisjonelt løses dette ved å installere et billig basiskjøkken, men disse er det ikke alle boligkjøpere som er like fornøyd med.
– Vår markedsundersøkelse med 400 personer som nylig flyttet inn i nybygg, viser at hele 75 prosent var misfornøyd med kjøkkenet, sier Munthe-Kaas.
Dette problemet mener studentgründerne kan løses ved å tilby utbyggerne å lease et mobilt basiskjøkken som oppfyller kravene, men som enkelt kan flyttes ut av leiligheten igjen dersom boligkjøperen ikke ønsker å beholde det. Slik ønsker Setup å øke kundetilfredsheten både for utbygger og kjøkkenleverandør, samtidig som de reduserer forbruk av basiskjøkken som ellers ville blitt kastet.
– Når boligenheten er solgt tar vi kontakt med kjøperen og hjelper dem å finne et kjøkken som de faktisk har lyst på. Etter dette frigjøres kjøkkenmodulene til å brukes i et nytt prosjekt, sier Munthe-Kaas.
Uviss forretningsmodell
Selskapet er fortsatt i utforskerfasen og har ikke landet på en forretningsmodell, men håper å kunne ta betalt både fra utbyggere som benytter tjenesten og kjøkkenleverandører som blir anbefalt til nye boligkjøpere.
– Det kan virke som at tjenesten dere leverer er en måte å omgå dagens regelverk. Hva gjør dere hvis reglene endres?
– Hvis regelverket endres, er jo det en seier for oss. Målet vårt er å gjøre noe med en utdatert prosess som fører til unødvendig ressursbruk, sier Munthe-Kaas, og viser til at det for eksempel i Tyskland ikke finnes noe slikt regelverk.
Samarbeider med Obos og Ikea
Gründerne har hele veien hatt et tett samarbeid med Obos, som la frem problematikken som ble utgangspunktet for selskapet. Snart skal Setup i gang med å teste tjenesten på et av deres byggeprosjekter.
For å designe og utvikle selve kjøkkenmodulene, har studentbedriften landet en samarbeidsavtale med Ikea, som skal bistå med materialer og veiledning for å hjelpe dem med å produsere et såkalt «minimum viable product».
Munthe-Kaas håper at både tjenesten og produktet skal være ferdig utviklet innen ett til halvannet års tid.
Ingen av de store samarbeidspartnerne har eierskap i selskapet.
«Learning by doing»
Studentene forteller at de har fått mye støtte av skolen, og at det så langt har fungert bra å starte selskap samtidig som de studerer.
Som eksempel trekker Munthe-Kaas frem at tidligere eksamener har handlet om å utarbeide «business model canvas» og markedsplaner for egen bedrift, noe som både har vært lærerikt og nyttig for forretningsutviklingen.
– Selv har jeg tidligere studert økonomi i Trondheim, og opplever at jeg lærer mye mer når jeg faktisk er ute og gjør det som står i læreplanen i praksis, sier han.