Dagligvare

Startup-fabrikk åpner ny dagligvare-utfordrer

Tidligere Innovasjon Norge-topp skal lede Artapluss-prosjektet Fudi, som åpner første butikk denne uka.

Fudi er en ny aktør i dagligvaremarkedet. Selskapet skal tilby matvarer fra store deler av verden til lave priser.
Publisert Sist oppdatert

I en nylig gjennomgang av de stadig flere norske startup-studioene, fortalte gründer og daglig leder Tobias Mørland Kvaslerud i Stavanger-baserte Artapluss at de ser etter folk som er misfornøyde med tingenes tilstand, for å stable nye konsepter på beina.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Selskapet står bak flere konsepter i serveringsbransjen, samt innen alt fra cybersikkerhet til tannhelse.

Nå går de løs på dagligvarebransjen med konseptet Fudi. Ifølge en pressemelding skal dagligvarekjeden som åpner dørene for første gang på torsdag legge vekt på «autentisk og eksotisk mat».

Målet er å kombinere lave priser med et spennende utvalg og en inspirerende butikk, skrives det.

Artaplus har hentet inn Mathias Havgar til å lede det hele. Han har tidligere jobbet som leder for Innovasjon Norges EU-team og vært leder for deres kontor i Brüssel.

– Det virker som at de etablerte aktørene er mer opptatt av å kopiere hverandre på pris og vareutvalg enn å faktisk tilby noe nytt til kundene, sier han.

Håper på bedre vilkår

Bransjen har sett flere nyetableringer komme og gå de seneste årene. Sist trakk hurtigleveringsselskapet Kavall seg ut av Norge.

Blant de som har lykkes, er nettbaserte Oda. Gründer Karl Munthe-Kaas har gjentatte ganger tatt til orde for regelendringer i markedet, særlig knyttet til innkjøpsbetingelser. Han mener at hele markedet lider under prisdiskriminering.

Også i Artapluss håper man på enklere vilkår i årene som kommer.

– Vi merker jo veldig godt at det å etablere seg som en ny aktør på dagligvaremarkedet er vanskelig, alt fra avtaler med leverandører til lokaler er vanskeligere som liten enn som stor - spesielt i denne bransjen, sier Phillip Kvalnes, som er partner i Artapluss og en del av Fudi-teamet.

Holder seg unna bleier og vaskemiddel

Fudi planlegger å utfordre både på pris og utvalg, ved å tilby alt man trenger for å lage middag fra «litt mer spennende geografier», heter det i pressemeldingen. I første omgang betyr det de mest populære rettene fra land som Thailand, Japan, Korea og India, Italia og Mexico.

Selskapet kommer ikke til å føre varer som allerede er godt dekket i andre butikker.

– Bleier og vaskemiddel skal de etablerte dagligvareaktørene og utfordrere som Normal få lov til å konkurrere om - vi skal fokusere på mat med middagsmåltidet, sier Kvalnes.

Fudi ser for seg å bli en nasjonal kjede, og har et mål om å åpne 15 butikker i løpet av de neste fem årene. Den første butikken åpner denne uka på Holmen Senter i Asker.