handel

Dagligvareutfordreren som skal vinne ved å levere sent, men godt

Et stjernelag fra blant annet Schibsted, Rema 1000 og Bagatelle skal «strømme» den beste kaffen og det mykeste dopapiret hjem til kresne storbyfamilier - men også de andre vanlige basisvarene vi kjøper igjen og igjen.

Magnus Castracane (Ex-Bagatelle), Calle Hägg (Ex-Rema 1000), Mads Nissen (Ex-Puzzlepart), Thomas Rem (Ex-Mepex) og Pooja Skogstad (Ex-Schibsted) utgjør et bredt og erfarent gründerteam i Slowly,no,
Publisert Sist oppdatert

En kokk som ble lært opp av Eivind Hellstrøm i gourmetrestauranten Bagatelle sine storhetsdager. En kommunikasjonssjef i Rema 1000. En tidligere Schibsted-topp og nå investor. En erfaren miljøkonsulent, emballasjeekspert og kaffegründer. Med mer, med mer, for å nevne noe.

Et sveip på LinkedIn viser at det er en sterk gjeng seriegründer Mads Nissen har klart å samle sammen etter at han fikk ideen til å skape et nytt norsk hjemleveringseventyr for dagligvarer.

– Jeg ville finne folk som er forskjellige fra meg. Nå har vi mangfold i profil, personlighet og kompetanse. Magnus kan for eksempel ingenting av det jeg kan, og jeg kan ingenting av det han kan, sier teknologihodet Nissen, med henvisning til Magnus Castracane, kokken som har gründet Oslo-restauranter som Taco Republica, og i de senere år har vært filmprodusent.

Barn av pandemien

Stjernelaget bak Slowly har holdt en lav profil etter oppstarten våren 2021. Men når Shifter møter gjengen i deres hovedkvarter i en eldre lagerbygning på Ensjø i Oslo denne uken, er de klar for å bli mer høylytte om hva de har hatt på gang - en abonnementstjeneste som optimerer hjemlevering av basisvarer med lang holdbarhet.

Først tilbake til hvordan det begynte – til en tid med hjemmekontor, trebarnsfamilien Nissen samlet under samme tak til alle døgnets tider, med antall turer i butikken sterkt begrenset for å hindre smittespredning. Til pandemien altså.

– Det var alltid noen småting som gikk tomt. Vitaminbjørner den ene morgen, havregryn den neste, og jaggu var det ikke slutt på kaffe neste dag der igjen. Så da var det bare på med munnbind igjen, og ut å gå, sier gründer Mads Nissen, og fortsetter:

– Det ble veldig synlig for meg hva vi forbrukte, og det var da det kom opp. Hvorfor kan vi ikke bare ha automatisk påfyll av alle disse basisvarene, hvorfor ikke «strømme» havregryn og kaffe?

Ikke som Oda

På dette tidspunktet hadde Nissen gått ut av sitt forrige selskap, Puzzlepart, som ble solgt til Crayon. Han jobbet som mentor i det norske startupmiljøet, blant annet for Angel Challenge og Katapult, mens han brygget på det neste store.

– Vi har ikke besteforeldre eller andre barnevakter som kan passe på. Vi må ha flyt i hverdagen for å håndtere tidsklemma. Så hvorfor fantes det ikke en smartere måte å forsyne husholdningen? Vi kjøper jo det samme om igjen og om igjen, sier gründeren om tankerekken som oppsto.

Joda, det var andre aktører, som for eksempel Oda. Men tjenesten han så for seg skulle bare bestå av varer med lang holdbarhet – ikke fullsortiment med fryse- eller ferskvarer slik Oda har. Slik kunne han nøye seg med å levere en gang i måneden. Varene skulle være bærekraftig produsert og levert - med høy kvalitet. Alt tilpasset en stadig mer kresen kundegruppe, i første omgang den travle og miljøbevisste flerbarnsfamilien i tettbygde strøk.

Spesialister

Etter å ha kjørt en pilot med 100 kunder i fjor, lanseres Slowly nå i Stor-Oslo.

Magnus Castracane, den nevnte kokken og restaurantøren, er den av gründerne med hovedansvar for vareutvalget:

– Når vi holder oss unna fersk- og frysevarer samt frukt og grønt, står vi igjen med rundt en fjerdedel av det totale dagligvaremarkedet. Uten kjøl, frys og tidspress kan vi optimere verdikjeden. Det gir oppsider på kostnadssiden og ikke minst når det gjelder bærekraft, sier den tidligere Hellstrøm-eleven som blant annet står bak restauranten Taco Republica.

Mads Nissen peker på fordelen med at Slowly leverer bare en gang i måneden.

– Det mangler ikke på tjenester som leverer langt raskere på umiddelbare behov, mens vi dekker et forutsigbart og jevnlig behov med færre, men verdifulle kundeinteraksjoner. Vi tror det vil oppleves som en lettelse for mange. Kundene kan kutte store deler av handlelista for alltid, samtidig som de sparer tid, penger og planeten.

Kundene blir påminnet en gang i måneden om å ta en sjekk i skuffer og skap, å se hva de har og ikke har, så oppdaterer de bestillingen og får levert varene de trenger. Leveringen er sirkulær og Slowly tar med returen i samme slengen som de leverer nye varer. Målet er at Slowly etter hvert blir så godt kjent med behovene og forbruksmønsteret til den enkelte at kunden kan gjøre minst mulig.

Ambisiøs plan

I første omgang vil de rulle ut tjenesten til 1500 kunder, men er rigget for å øke kapasiteten raskt, opptil flere titusen kunder i Stor-Oslo.

I piloten har teamet gjort det meste av jobben selv. Mads Nissen har utviklet tech-plattformen som styrer det hele. Gründerne har pakket og kjørt ut varer, slik Kolonial-gründerne i sin tid gjorde det. «Fått gjørme på henda,» som Nissen sier det.

– For å kunne utvikle en optimal driftsmodell var det helt nødvendig, påpeker gründeren.

– Vi tar utgangspunkt i hva som er de faktiske forbrukersannhetene hjemme hos folk. For en del varer liker folk å gå i butikken, på andre varer skulle vi veldig gjerne sluppet. Dette er noe av det vi har lært i piloten.

Prisene

Et sentralt spørsmål er prisnivået på varene, og om det ikke blir dyrt med eksklusiv kaffe, spesialsalt fra nordvestlandet og gourmetpasta. Svaret er at ved å kjøpe kvalitetsvarer direkte fra produsent klarer Slowly å kutte flere ledd og være konkurransedyktige på pris. Det vil også være flere velkjente folkelige merkevarer i sortimentet også. Det handler om kvalitet opp mot pris.

– Hvis du skal se virkningen på lommeboka for forbrukeren, kan man ikke sammenligne epler og pærer. En tørkerull med god oppsugingsevne vil holde lenger enn en dårlig, når minstemann tisser på stuegulvet, sier trebarnsfar Nissen, og påpeker at tilsvarende effekter er gjeldende for mange andre varer og bruksområder.

Investorene

Selskapet har allerede hentet inn rundt fem millioner kroner fra investorer. Blant de som har skutt inn kapital, finner vi profiler fra Norge, Sverige, Nederland og Storbritannia. Seriegründerne Murshid M. Ali og Adam Scheuring er noen av de kjente navnene her til lands.

– Vi har funnet investorer med samme verdisyn som oss, som ser muligheten for å gjøre en god investering, for både seg selv og planeten, sier en av de andre tungvekterne blant Nissens gründerkolleger, Pooja Skogstad.

Hun var inntil forholdsvis nylig Vice President International Market Places i Schibsted, og mener det er kort vei til lønnsomhet for Slowly. Hvis alt går etter planen, skal selskapet være på plass i utlandet om kort tid.

Skogstad omtaler teamet som et godt voksent og tverrfaglig team som til sammen har over 13 barn - noe som ser ut til å ha falt i smak hos investorene.

Slowly har fått med seg flere spennende rådgivere på laget. Blant annet gründer av BRIKA, Jennifer Lee Koss og Kate Mulling, gründer av Thrive Market som er et lignende konsept som Slowly med over 1 million abonnenter.

– Kapitalen gir oss fart, og vi ser over grensa til Sverige allerede i 2024, fastslår hun.

Planen er å kjøre en såkornsrunde senere i år, og selskapet er allerede i gang med investordialogene.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!