Ai

Selger AI-verktøy til AIs «fødested»

Startupen Keenious, som tilbyr en AI-drevet søkemotor for akademia, har sikret en langtidskontrakt med prestisjeuniversitetet Carnegie Mellon.

Fra venstre - Frode Opdahl, Richard Solomou, Jesper Solheim Johansen, Anders Rapp, Jakob Bergvik Aure, Aislinn Marmion og Christian Headley i Keenious.
Publisert Sist oppdatert

Keenious ble startet av Frode Opdahl og Anders Rapp i 2017 og bruker kunstig intelligens til å hjelpe studenter og forskere med å finne akademiske artikler. 

Søketjenesten tar utgangspunkt i teksten du mater den med, og kommer med relevante forslag. 

Nå har selskapet fått flere amerikanske universiteter som kunder, blant annet prestisjeuniversitetet Carnegie Mellon – som selv hevder å være stedet AI-fagfeltet ble oppfunnet på 50-tallet. 

–  Vi dro til USA og hadde fysiske møter med Carnegie Mellon. Som en startup som ønsker å selge noe, er det fysisk oppmøte som gjelder, sier gründer Frode Opdahl.

Kontrakten med universitetet er på foreløpig på tre år.

Jakob Bergvik Aure (COO), Frode Opdahl (CEO) og Christian Headley (salg) utenfor The Hunt Library ved Carnegie Mellon University

– Det å få med seg en kjent aktør som mange ser opp til har allerede hatt stor effekt for oss, forklarer han.

På USA-turen hadde nemlig startupen også stand på konferanser i Washington DC og Pittsburg. Da satte de opp en testversjon folk kunne prøve tilpasset Carnegie Mellon, som visstnok gjorde at mange andre amerikanske universiteter ønsket å melde seg opp for prøveperioder. 

På sikt er målet til Keenious å bygge opp en større base med amerikanske kunder, foreløpig har de åtte.

I mars skal Keenious også opp på scenen under finalen av South by Southwest EDU sin pitchekonkurranse, et arrangement innunder SXSW-festivalen i Texas, hvor Kahoot og Clever har deltatt tidligere. 

Akademia VS AI

I akademia har mange fryktet at AI-tjenester vil føre til noe negativt ettersom en del verktøy fjerner studenters behov for å sette seg grundig inn i saker. 

— Jeg mener vi skiller oss ut fordi vi fokuserer på å bruke AI til å bygge forståelse og hjelpe med prosessen, fremfor å bare gi det riktige svaret.

Opdahl opplever at universitetene som selv har god kunnskap om kunstig intelligens, som Carnegie Mellon, er mye mindre skeptiske til AI-verktøy enn andre. 

Gründeren forklarer også at selv om verktøyet deres hjelper deg å finne ting du vanligvis ikke ville funnet, må studentene selv fortsatt faktisk lese de akademiske artiklene søkemotoren foreslår. 

AI-bølgens utfordringer

Keenious var tidlig ute med kunstig intelligens og merker hvordan fjorårets store AI-bølge har skapt utfordringer for dem. Når teknologikjemper som OpenAI og Google sine verktøy stadig blir bedre, lever små AI-startups farlig. 

—  Kunstig intelligens har forandret seg så fort. Det er vanskeligere å skille seg ut som en AI-bedrift nå, sammenlignet med tidligere. Nå må vi tenke på hvordan vi kan posisjonere oss hvis Googles Bard og ChatGPT klarer å bli helt perfekte. 

Språkbarrieren

En av de store nøklene Keenious trenger for å «låse opp» det globale markedet er å gjøre tjenesten mer tilgjengelig på tvers av språk. 

Per i dag kan tjenesten ta utgangspunkt i en tekst på for eksempel japansk eller norsk og foreslå akademiske artikler på engelsk. Neste mål er ifølge Opdahl at tjenesten også finner akademiske artikler på for eksempel japansk, selv om brukerens tekst er på engelsk. 

— Jeg skal faktisk til Japan for å følge opp noen interesserte universiteter allerede i februar, sier Opdahl. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.