Investor

Oda-eier fyller krisekassen: Selger unna i Tencent

Prosus vil se økt lønnsomhet i porteføljeselskapene.

Oda-sjef Karl Munthe-Kaas
Publisert Sist oppdatert

Oda skal hente kapital i 2022. Mens det har vært knyttet usikkerhet til hvor mye selskapets største aksjonærer vil være i stand til å gå inn med, er det i det minste tegn til at Prosus som eier 13,3 prosent av Oda, vil være en i mer likvid posisjon fremover.

Prosus er det europeisk noterte holdingselskapet til Sør-Afrikanske Naspers som sitter på 28,78 prosent av den kinesiske giganten Tencent. Eierposten er verdt om lag 130 milliarder dollar i dag etter kraftig fall det siste året.

Prosus har investert utbytter og mindre nedsalg i Tencent-posten i en lang rekke selskaper og startups, blant annet Oda.

Den totale verdien på Prosus portefølje var 27 juni 2022 på 170 milliarder dollar, ifølge selskapet selv.

Selger seg ned i Tencent

Under resultatfremleggelsen mandag ble det klart at Prosus og Naspers kommer til å fortsette å gradvis selge seg ned i Tencent.

Hvor mye de selger, er litt uklart. Ifølge Reuters skal det være snakk om 3-5 prosent av det gjennomsnittlige handelsvolumet i aksjen.

Pengene skal blant annet gå til å kjøpe tilbake egne aksjer. I løpet av forrige periode har Prosus solgt seg ut av den kinesiske ehandelsgiganten JD.com som de fikk som utbytte via Tencent.

51 prosent vekst i ehandel

Samtidig melder selskapet at omsetningsveksten for selskapene i ehandelsdelen av porteføljen økte med 51 prosent fra samme periode i fjor (selskapet rapporterer avvikende regnskapsår og regner årets slutt ved 31 mars).

Prosus-verdiene

  • Tencent - $ 133 mrd
  • Unoterte (inkludert Oda-posten) - $ 31,4 mrd
  • Delivery Hero - $ 2,8 mrd
  • Trip.com - $ 0,8 mrd
  • Remitly - $ 0,3 mrd
  • Skillsoft - $ 0,2 mrd
  • Udemy - $ 0,1 mrd
  • SimiliarWeb - $ 0,1 mrd
  • Sinch - $ 0,1 mrd
  • Silvergate - $ 0,01 mrd
  • Bakkt - $ 0,004

Kilde: Prosus juni 2022

I en melding fra selskapet heter det at Prosus og Naspers vil fortsette å investere for å bygge større og mer verdifulle selskaper, men for å reflektere realitetene i markedet vil investeringene være balanserte med fokus på å redusere kostnader og sikre lønnsomhet i kjernevirksomheten.

Målene for avkastning på M&A (fusjoner og oppkjøp) settes høyere enn tidligere. Gruppen har nå et uttalt mål om å gjøre ehandels-delen av porteføljen lønnsom totalt sett.

Oda i godt selskap

Oda har Prosus plassert i kategorien ehandel under posten matlevering sammen med selskaper som Swiggy, Flink, Movile, Delivery Hero og iFood.

Gross merchandise value (GMV) er et mye brukt volum-mål innen ehandel. Totalt sett økte dette med 59 prosent i fjor. Økningen i omsetning var på 77 prosent til 3 milliarder dollar. Men den kraftige veksten har så langt ikke levert på lønnsomhet. Verditapet innen segmentet var på 84 prosent tilsvarende 734 millioner dollar.

Fra Prosus Venture ble det rapportert om investeringer på 900 millioner dollar i fjor i 50 transaksjoner. Verdien på selskapene i denne porteføljen ble anslått til 1,9 milliarder dollar.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*