Transport

Ny plikt om taxisentral skaper trøbbel for plattformselskaper

Torsdag sist uke vedtok Stortinget at alle med taxiløyve må være tilknyttet en sentral. Det kan være et brudd på EØS-avtalen, mener Bolt.

Bolt er et av de selskapene som vil rammes av det nye lovforslaget.
Publisert

Apper som Bolt, Uber og Yango har skapt debatt i den norske taxinæringen. På den ene siden står de eksisterende aktørene som mener appene fratar sjåfører arbeidsvilkår og muliggjør svart arbeid, mens plattformselskapene sier de ønsker mer transparens og konkurranse i næringen.

Forrige uke vedtok Stortinget lovforslaget regjeringen la frem i desember, om at alle taxisjåfører i Norge skal være tilknyttet en sentral, og bruke taksameter tilknyttet bilens drivverk. 

Bolt mener loven tar bransjen i feil retning og at den kan være i strid med europeiske frihandelsregler, som Norge er bundet til gjennom EØS-avtalen

Før loven kan kalles «endelig vedtatt», må den gjennom nok en runde på Stortinget. Avgjørelsen er likevel en indikator på hvilken vei det sannsynligvis vil gå. 

– Dagens utfordringer i drosjenæringen løses ikke med en sentraltilknytningsplikt. Det som kundene ønsker er sikkerhet, transparente priser, og åpen kommunikasjon både før, under og etter turen, sier Jonas Lefebure som jobber med samfunnskontakt i Bolt. 

Jonas Lefubure jobber med samfunnskontakt i Bolt.

Han mener Samferdselsdepartementet fjerner friheten til selvstendige næringsdrivende som ønsker å bestemme selv når og hvor de skal kjøre drosje. 

– Proposisjonen er et steg videre for å hjelpe de tradisjonelle drosjesentralene som vil at alle løyvehavere skal være låst inn i deres sentraler, mener han. 

– Hvilke endringer kan kunder i f.eks Oslo forvente seg hvis lovendringen trer i kraft?

– Det blir rett og slett dyrere å formidle drosjer i Norge og proposisjonen skaper forvirring og uforutsigbarhet for bransjen. Det vil gå utover kundene. Til tross for det vil vi fortsette å tilby rimelige priser til kundene, sier Lefebure.

– Hva betyr en lovendring for dere i Bolt?

– Vi vurderer alle muligheter. Vi skal selvfølgelig fortsette driften i Norge, men vi tar i betraktning konsekvensene som loven innebærer.

Ikke brudd på EU-regler ifølge dansk praksis

Den største aktøren blant de etablerte taxiselskapene er Oslo Taxi. Konsernsjef Tonje Grave er helt uenig i Bolts påstander om mulig brudd på EØS-avtalen.

– Det praktiske beviset på dette er EU-landet Danmark, som har lagt strengere reguleringer enn det legges opp til her i Norge.

– Vi har fått utført en grundig juridisk vurdering fra en av Norges fremste EU-rettsspesialister, som også har erfaring fra ESA-domstolen. Han er helt klar på at det er innenfor norske myndigheters EØS-rettslige handlingsrom å regulere forhold som er av så stor nasjonal betydning, forklarer Grave.

Konsernsjef i Oslo Taxi er positiv til det nye lovforslaget.

– Hva tror du en lovendring vil bety for kundene?

– For kundene vil det bety trygge drosjeturer med godt kvalifiserte sjåfører til forutsigbare, riktige priser, sier Grave. 

– Det er viktig for å opprettholde og styrke tilliten til hele bransjen. Vi antar at de mest useriøse aktørene vil forsvinne som følge av at det er innført kompetansekrav og krav til løyvegaranti og nå sentraltilknytningsplikt. Hvis vi også får automatisk registrering av bestillingsturer i taksameteret, får vi en hvit næring med fri konkurranse på like vilkår. Det bør alle seriøse aktører være glade for.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.