INVestering

Tidligere Google- og Twitter-topp investerer i norsk ansiktsgjenkjenning

Mobai bruker biometri for å forhindre svindel. Tidligere Google-CFO og Twitter-styreleder, Patrick Pichette, er blant investorene når selskapet nå henter 30 millioner kroner.

Tidligere Google-CFO, Patrick Pichette, og gründer i Mobaiv - Brage Strand.
Publisert

Norske Mobai utvikler en type ansiktsgjenkjenning som skal være sikrere enn Apples face-id. Målet er å forhindre svindel innen bank og IT-tjenester, som har skutt fart etter at kunstig intelligens ble «allemannseie». 

Nå henter selskapet 30 millioner kroner i en overtegnet emisjon. 

Gründer og CEO i Mobai, Brage Strand, vil ikke gå ut med verdsettelsen, men sier den har økt siden forrige runde for halvannet år siden. Da ble selskapet verdsatt til 58 millioner. 

Listen over investorer inneholder ikke hvem som helst. Runden er ledet av det Stavanger-baserte, og familieeide, investeringsselskapet TD Veen. Den største «wow-faktoren» er det riktignok kanadiske Patrick Pichette som står for. Han var nemlig CFO i Google fra 2008-2015 og styreleder i Twitter frem til Elon Musk kjøpte opp selskapet. 

– Nettverk er jo alfa omega for en startup, og han (Pichette) er en person med et helt unikt nettverk over hele verden, sier Strand.

– Så synes vi det er kjempegøy også at TD Veen og Pichette investerer sammen, ettersom de kjenner hverandre fra før, legger han til. 

Kontakten med den kanadiske investoren fikk Mobai gjennom Creative Disruption Lab i Oxford, som de begge er en del av. Kapitalen skal brukes på videre vekst i Norge og Europa, produktutvikling og levere videre sammen med eksisterende kunder - som blant annet Eika og Sparebank 1.

Teknologien

– Det er utfordrende å vite at det er riktig person som bruker, og gjør, en handling via nettet. Det er det grunnleggende problemet vi jobber med, sier Strand.

– Vi har ikke passord, ansiktet ditt er «passordet», forklarer han.

– Hvordan er dette annerledes enn Apple sin Face-ID?

– Bruker du vår teknologi er det som å løpe rundt med passet ditt på nett for å bevise hvem du er. Face-ID har ingen fysiske bevis for at det kameraet på telefonen din ser, faktisk er din identitet. Apple vet ikke om det ditt eller noen andres ansikt, fordi de bare knytter et ansikt til en konto og et passord. Hvis noen klarer å hacke det én gang vil de kunne utnytte den følgefeilen og logge inn på banken din. 

– Edgen vår er teknologisk. Vi gjør ansiktsgjenkjenning i et kryptert domene. Vi kan altså gjøre gjenkjenningen uten å se den underliggende informasjonen. 

Mens Face-ID-informasjon lagres lokalt på telefonen, ligger Mobais biometriske gjenkjenningssystem såkalt «server side», i tillegg til å være kryptert. Dermed må ansiktsgjenkjenningen faktisk gjennomføres hver gang, og blir vanskeligere å hacke. 

Gründeren forsikrer oss at teknologien de bruker gjenkjenner både «deepfakes», videoer, bilder og til og med masker via såkalt «liveness detection».

– Vår underliggende motivasjon er at ting bare skal funke for alle, hvor som helst, uten innsats. Det er en reise å komme dit. Akkurat nå går det veldig bra, mener Strand som også forteller at oppstartsbedriften er i gang med et innovasjonsprosjekt sammen med BankID.

– Vi hater passord, det er stress, og ønsker å bruke faktumet at «du er du» som sikkerhet, sier Strand. 

Mobai springer ut av informasjonssikkerhets-miljøet på NTNU Gjøvik. Der har en forskningsgruppe fra Norwegian Biometrics Laboratory vært med å utvikle teknologien. 

Gründerteamet består av Brage Strand (CEO) og Martin Stokkenes (CTO), i tillegg til de tre professorene Raghavendra Ramachandra, Kiran Raja og Christoph Busch. 

Selskapet har totalt ni faste ansatte og tre innleide. Sammen med gründerne har teamet fortsatt majoritet i selskapet etter den siste kapitalrunden. 

Fortrinn å være europeisk

Strand mener timingen for å satse på nordisk og europeisk cyberteknologi er spesielt god på grunn av geopolitisk uro, som igjen har ført til at EU ønsker å endre sine reguleringer. 

– Det er mangelvare for europeisk tech innenfor dette området. Der høy grad av personvern er viktig, er det en konkurransefordel å være nordisk. Spesielt overfor nordiske og europeiske kunder, som er vårt viktige kundegrunnlag. 

Med andre ord blir det sannsynligvis viktigere at leverandører av sikkerhetsteknologi i fremtiden ikke har for sterke bindinger til regjeringer med dårlig rulleblad for brudd på personvern. 

Gründeren sier deres største konkurrenter er britiske Iproov, og de to amerikanske biometri-selskapene Facetec og ID R&D.

– Folk tror kanskje problemet vi ønsker å fikse allerede er løst, men det er det ikke, mener Strand. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.