Edtech

Norske elever har lagt sin elsk på denne leseappen - nå er den også blitt en hit hos småinvestorene

Edtech-selskapet Grapho Group har hatt gode grunner til å hente penger fra norske folkeinvestorer, fremfor å gjøre det samme i hjemlandet.

Det finske spillet Graphogame er blitt populært i norske hjem. Vesa Perälä, styreleder i Grapho Group, som står bak spillet forteller at det var en av anledningene til at selskapet valgte å hente penger i Norge.
Publisert Sist oppdatert

Det er en fremmed fugl innen norsk folkefinansiering som i disse dager avslutter sin kampanje. Finske Grapho Group er nemlig det første utenlandske selskapet som henter penger fra norske folkeinvestorer.

Med et par dager igjen av kampanjen har selskapet sikret seg drøyt 25 millioner kroner, til en verdsettelse på 178 millioner kroner før penger. Riktignok var 18,2 av disse sikret fra selskapets hovedinvestorer, som er tre finske familiekontorer og den britiske edtech-akseleratoren Superstructure Ventures.

Derfor ble det Norge

– Europas største aktør innen aksjebasert folkefinansiering, Invesdor, er delvis finsk. Hvordan kommer det seg at dere valgte å se til Norge for å hente penger? 

– Norge er et av de største markedene for vårt læringsspill Graphogame. Nå i oktober lanserer vi også vår lærerplattform, som er basert på data fra spillet. Norge er første land ut og Oslo kommune er den første kunden som tar plattformen i bruk. På bakgrunn av dette var det naturlig å velge Norge for denne emisjonen, sier Vesa Perälä, gründer og styreleder i Grapho Group.

Selskapet omtaler seg selv som et «social impact»-selskap, med den lite beskjedne visjonen om å bli den globale markedslederen i kampen mot analfabetisme.

Skal hjelpe lærere å avdekke dysleksi

En litt mer prosaisk beskrivelse av Grapho Groups visjon, er at kombinasjonen av data fra spillet og prediktive modeller i plattformen skal hjelpe lærere å oppdage lesevansker hos barn. 

Ytterligere en norsk kobling er at de prediktive modellene i lærerplattformen som nå lanseres, er tatt frem av Læringssenteret ved Universitet i Stavanger. Senteret er blitt fôret med data fra spillet over flere år og har med utgangspunkt i dette laget modellene som skal gjøre det enklere å avdekke dysleksi på et tidlig tidspunkt.

Nesten en halv million nedlastninger   

Blant dem som har barn i sen barnehagealder eller tidlig skolealder er det godt mulig at moro-delen av konseptet, spillet Graphogame, allerede finnes installert på en Ipad eller mobiltelefon. Ifølge Perälä nærmer nemlig den norske versjonen av Graphogame seg en halv million nedlastninger.

Spillet hjelper barn å lære bokstaver, hvilke lyder som hører til hver bokstav, og så å sette dem sammen til korte og etter hvert lengre ord, på samme måte som man klatrer oppover i nivåene i Duolingo.

Selv om Norge er blitt det største markedet for Graphogame, har selskapet allerede etablert seg over hele verden. Spillet er tilgjengelig i 20 land og appen er totalt lastet ned rundt seks millioner ganger.

– Vi samarbeider med forskermiljøer over hele verden og har 14 språkversjoner av læringsspillet tilgjengelig. Lærerplattformen er foreløpig kun lansert i Norge, sier Perälä.

Satser på B2I

Grapho Group ble startet i 2018 av Vesa Perälä, Mervi Palander, CEO og Jesper Ryynänen, COO i selskapet. De to siste har frem til nå vært de eneste ansatte i selskapet. 

Sjefen i Grapho Group, Mervi Palander, har 25 års erfaring med digital læring.

Graphogame ble lansert i 2020. De første årene ble brukt på å bygge opp en brukerbase. Det har man gjort etter forretningsmodellen B2I (business to institutions). Et eksempel på det er kunnskapsdepartementet i Brasil som betaler en årlig avgift til selskapet, mot at Graphogame blir mulig å laste ned gratis i landet. Det tyder på at omtrent en tredjedel av alle nedlastinger kommer fra giganten i Sør-Amerika. I andre land der slike nasjonale avtaler ikke er på plass, betaler brukerne selv for appen.

Det er inntektsstrømmer som begynner å gjøre avtrykk i resultatregningen. Prognosen for 2023 er en omsetning på over ti millioner kroner og et resultat før skatt på minus 400.000 kroner.

Med høstens lansering av lærerplattformen får Grapho Group et nytt SaaS-ben å stå på. Dette blir en slags videreføring av B2I-tankegangen siden myndigheter, kommuner og skoler vil være målgruppene.

– Vi har flere større interessenter i læringsplattformen. Oslo kommune, som vår første kunde, er en svært god referanse for oss, sier Perälä.

I løpet av det nærmeste halvåret håper han at selskapet også skal få lansert mulighet til kjøp i appen, samt matteprogrammet Graphomath.

Budsjetterer for rakettvekst

Om 2023-prognosen er ganske så god for et selskap med to ansatte, er det likevel bare for småpenger å regne sammenlignet hva Grapho Group planlegger for de kommende årene med alt dette på plass.

Budsjettprognosene i folkefinansieringsprospektet antyder en omsetning på over 60 millioner kroner neste år med en solid gevinst på 26 millioner. I 2026 håper selskapet å ha nådd en omsetning på 460 millioner og et resultat før skatt på 346 millioner.

– Det høres jo nesten ut som fantasitall. Hvordan skal dere klare å gå fra en driftsmargin på 5 prosent til 75 prosent på tre år?

– Vi er allerede i markedsleder i fire land (Brasil, Finland, Frankrike og Norge) med bare to ansatte, uten å ha brukt en krone på markedsføring, sier Perälä og fortsetter:

– Vår forretningsmodell gir en kundeanskaffelseskostnad som i prinsippet er null. Videre er plattformen så enkel å ta i bruk at vi ikke trenger kundestøtte. Kostnadene er med andre ord lave, mens skalerbarheten er stor. Sammenligner vi oss med de selskapene som i noen grad er konkurrenter, har de bare ett eller to språk i sine plattformer, men driftes allikevel med svært høye marginer.

Perfekt startsted

Som nevnt finnes Graphogame allerede på 14 språk. Ifølge Perälä vil det kunne gå rimelig raskt å få lærerplattformen tilpasset til nye språk. 

Han mener omtrent 90 prosent av jobben er ren oversettelse av tekst i appen, mens de resterende ti er tilpasninger av de prediktive modellene på grunn av forskjeller mellom ulike språk.

– Norge er et perfekt marked å begynne i, men våre skaleringsmuligheter er enorme, sier Perälä.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.