UTDANNING

Mattegründer når ut til 200 kommuner

Eduplaytions Kristoffer Engebø har signert avtale med over halvparten av landets kommuner med sitt mattespill. 

Kristoffer Engebø i Eduplaytion (fra venstre), Rolf Risnes i We are learning og Kahoot!-gründer Johan Brand snakket alle om teknologi og læring under Innovasjonsdagen i Sogndal.
Publisert

– Vi nærmer oss nå 200 databehandleravtaler med norske kommuner. Det vil si at skoler i 200 av landets 356 kommunar kan bruke Numetry – knapt ett år etter vi offisielt gikk ut i skolemarkedet. I starten var så å si samtlige gratisbrukere, men vi ser at stadig flere velger den betalte versjonen, som for eksempel Ålesund og Drammen kommune, sier Kristoffer Engebø, gründer og daglig leder i Eduplaytion. 

Han var nylig et de heteste navnene på Innovasjonsdagen i Sogndal, sammen med blant andre Rolf Risnes og Johan Brand. Tilhørerne fikk et innblikk i det som i det stille har blitt en ny norsk edtech-hit. 

I august i fjor lanserte selskapet matematikkspillet Numetry som er tilpasset aldersgruppen 8 til 12 år. Hovedmålgruppen frem til nå har vært lærere og skoler.

Eduplaytion ønsker at barn skal lære matte gjennom lek. Her spiller Ulrik Numetry på nettbrett.

– Det er i utgangspunktet utfordrende og tidkrevende å få innpass i norsk skole. Vi ser derimot at Numetry har en unik appell blant lærerne og at jungeltelegrafen går. Dette gjør at det nok går raskere å få på plass databehandleravtale med de ulike kommunene, sier Engebø.

Han er glad for å se at barn også spiller Numetry på ettermiddager og i helger på eget initiativ.

– Vi er fullt klar over at vi aldri kan konkurrere mot Roblox og Minecraft. Det har heller aldri vært intensjonen. Numetry gir noe annet, og vi ser at stadig flere barn velger å spille Numetry på fritiden, sier Engebø. 

– Er matte blitt en lek?

– Det er tanken, ja!

Tilbyr bruksbasert betaling

Eduplaytion gir bedriftskundene muligheten til å prøve ut den betalte versjonen av Numetry i én måned. Etter endt prøveperiode går man automatisk tilbake til gratisversjonen igjen. 

– Vi ser derimot at stadig flere ønsker å betale for tilgang. Da tilbyr vi to alternativ: fastpris eller bruksbasert fakturering. Om ikke den første, så er vi i hvert fall blant de aller første edtech-aktørene i landet som tilbyr en bruksbasert betalingsmodell. Her blir skolene eller kommunen etterskuddsfakturert basert på antall innlogginger i spillet, forklarer Engebø. 

– Hvorfor tilbyr dere en slik løsning?

– Kommuner og skoler er naturlig nok redde for å kjøpe inn lisenser for så å oppdage at noe bare blir «lagt i skuffen». Vår bruksbaserte betalingsmodell blir derfor veldig godt mottatt. Da får kommuner og skoler vektet sin risiko og betaler bare for faktisk bruk. Vi har videre en makspris, som gjør at man «i verste fall» bare betaler rundt 20 prosent mer enn det en fastpris-avtale ville kostet. For oss er en bruksbasert modell bra for både oss og sluttbruker. Vi må opp i ringene - vi ønsker ingen støttemedlemmer i Numetry. Vi er opptatt av å faktisk levere verdi for å kunne ta ut verdi, sier Engebø.

Her spiller Noah Numetry på nettbrett.

På markedet i ett år 

Eduplaytion lanserte den første kommersielle versjonen av B2B-produktet september 2022 og hadde driftsinntekter på litt over 100.000 kroner og et resultat før skatt på minus 17 millioner kroner det samme året.

– Det er som forventet. Vi er i en utviklingsfase. Vi skal først bruke, så tjene penger. Vi har allerede nådd B2B-salgsmålene våre for 2023. Nå har vi også akkurat lansert B2C-versjonen (folkeutgave) av Numetry. Jobben fremover blir å bevise at Numetry har livets rett i Norge, sier Engebø.

Etter hvert er planen at Numetry skal ta steget ut i verden. De har allerede noen testprosjekter i Brasil, der brorparten av produksjonsavdelingen sitter. Snart kan det i tillegg bli testing i USA. Planen er også å utvikle flere spillbaserte læringsverktøy på sikt.

– Hva er målet fremover?

– Å skape mest mulig verdi for brukerne og aksjonærene våre. Målet for Eduplaytion er å bli verdens største plattform for spillbasert læring på tvers av fag og aldre.

Agathe Bøe Risa var en av de første investorene i Eduplaytion.

– Verktøy som fenger 

Agathe Bøe Risa i engleinvestornettverket til Connect Vest i Bergen var en av de første investorene i Eduplaytion. Hun trekker frem at Numetry er et viktig supplerende verktøy for både lærere og foreldre. 

– Grunnlaget for matematikk må legges tidlig. Gjennom Numetry får lærerne et verktøy som fenger elevene. Besteforeldre og foreldre kan også ta initiativ til at barna kan lære mer matte gjennom å spille. Foreldre kan gjerne være oppgitt over barnas spilling, men nå kan barna spille noe som har effekt for læring. Det kan gi motivasjon til å lære. Grunnleggende matte er noe som er viktig for alle å lære, sier Risa. 

Eduplaytion hentet 20 millioner våren 2023, og har ingen konkret dato for neste runde. 

– Vi har alt god dialog med mange spennende, framtidige internasjonale investorer, sier Engebø. 

Barn og fulle sjømenn 

Han forteller at potensielle investorer alltid er velkomne, gjerne til et litt annerledes møte.

– Vi har hatt gode erfaringer med å invitere både eksisterende og potensielt fremtidige investorer til å bivåne spilltestinger sammen med barna ved våre kontorer i Oslo. Etter sigende er det ingen som er så ærlig som fulle sjømenn og barn. Det er under slike økter man ser hvor stor appell Numetry har blant barna. Show, don’t tell, sier Engebø.

Fremover vil Eduplaytion også henvende seg privatmarkedet, der foreldre blir målgruppen. 

Økt edtech-interesse blant lærere 

Under Innovasjonsdagen Engebø fortalte Engebø hvordan selskapet jobber for å få investorer om bord i selskapet. Han ble møtt av entusiasme på Quality Hotel Sogndal. 

Et par hundre meter oppover langs Sogndalselvi ligger Høgskulen på Vestlandet campus Sogndal. Her er det også god stemning for spill i skolen. Her merker de at lærere fra hele landet ønsker å lære mer om edtech i skolen. 

Tom Erik Jorung Solstad er emneansvarlig for det nye faget spillpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet.

Først i landet

– Jeg tror vi er de første i Norge til å tilby et eget emne i spillpedagogikk, sier emnesansvarlig og faglærer Tom Erik Jorung Solstad ved Institutt for idrett, kosthold og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet.

Emnet ble første gang gjennomført våren 2023. Det er for lærere og andre som ønsker etterutdanningen i det å bruke dataspill som et pedagogisk verktøy. 

– Vi hadde studenter fra nesten hele Norge. Totalt 22 personer fullførte. Det er høye tall når det gjelder etterutdanning, sier Solstad. 

Nå setter de det opp på nytt våren 2024, også det med en kombinasjon av nettundervisning og fysiske samlinger i Sogndal. 

– Elevene får mer eierskap til læringen når det skjer gjennom dataspill, og de kan være med og skape historien, sier Solstad. 

Kombinerer gaming og trening

Sogndal videregående skole og Gamingsenteret i Sogndal er allerede i gang med et pilotprosjekt når gjelder å bruke spill i undervisning.

– Kjenner dere til Tungtvann, spør Håkon Bøyum ved Gamingsenteret i Sogndal. Elevene nikker. Nå skal de fordype seg i andre verdenskrig gjennom spillet Battlefield V.

Når Shifter er innom har en gruppe elever nettopp kjørt en styrketime sammen med en personlig trener. Etterpå går de til Gamingsenteret og skal spille for å lære om andre verdenskrig. 

Håkon Bøyum er avdelingsleder ved Gamingsenteret i Sogndal. Han er utdannet lærer. Nå er dette det nye klasserommet.
Etter treningen er det tilbake til Gamingsenteret for Trym Skare Haganes for å lære om 2.verdenskrig gjennom spillet Battlefield V.

Bøyum er utdannet lærer. Nå jobber han med utdanning gjennom bruk av spill. 

– Jeg ser at bruk av spill skaper mer motivasjon og mer interaksjon. Jeg tror vi klarer å nå flere elever gjennom bruk av spill som en metode i undervisningen, sier Bøyum. 

– Det er morsommere å lære på denne måten, sier Trym Skare Haganes. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.